Gå til innhold

Hunden vår leker ikke...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 4 mnd siden overtok vi en omplasseringshund, to år gammel. Det virker som om han har slått seg til ro, er glad når vi kommer og søker til oss for kos. Virker ikke utrygg eller usikker. Vi går mye tur, men bortsett fra turene ligger han stort sett og slapper av/sover. Ingen interesse for å leke. Jeg er vant til at hunder liker å leke og herje litt... Tenker at han kanskje ikke har det bra siden han ikke leker? Eller? Noen som har erfaring?

Anonymkode: 0d014...fad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er vår hund også.. Hun trives og har det bra, men hun er lat som bare det når vi er hjemme. Hun har også et enormt behov for nærhet og ligger aller helst å sover oppå oss hvis hun bare for lov, hvis ikke så ligger hun helt inntil oss. Heldigvis er hun en liten hund :) 

Anonymkode: 59c31...7f1

Gjest Keikolina
Skrevet

Har en shih-tzu, hun er sånn.

Skrevet

Men leker dere med hunden, eller venter dere på at den skal leke selv? 

Skrevet

Det varierer veldig hvor leken en hund er. Mange selskapsraser har (dessverre) fått nysgjerrighet og lekelyst avlet ganske mye bort hos seg, og de kan ofte leke lite. Som ArtyFarty spør, så er det også forskjell på om hunden har lyst å delta i lek når eier tar initiativ eller om de leker alene (noe de gjør sjeldnere).

Leking er noe som kan trenes opp hos de fleste. Jeg har trent opp leking hos min hund. Han var en hund som ikke var interessert i å leke ute - han er altfor utrygg og har rett og slett ikke mentalt overskudd til lek når det er så mye ute han må "passe på". Men siden jeg ønsket å kunne bruke lek som belønning når jeg trener med ham, så har jeg jobbet en del med dette og det er nå blitt mye bedre. Men lek vil aldri bli det kjekkeste for ham uansett, han har rett og slett ikke så mye lekelyst i seg.

• Liker 1
Skrevet

Etter at hunden vår ble voksen så har den heller ikke vært noe særlig leken. Som valp så lekte den masse, drakamper med taustumper og pinnehenting. 

Prøver jeg å kaste pinner nå så ser hun bare dumt på meg....."vitsen med dette da???" liksom :fnise:

Skrevet

Jeg har en leonberger som var omplasseringshund, og han liker heller ikke å leke. Er så rart å stå der med frisbee, ball, og leker med godteri inni rett foran snuta hans og snakke skikkelig oppgira og "spennende", og så ser han bare en annen vei. :fnise:

Tror ikke du får gjort noe med det.

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer hvor lekne hunder er. Og min erfaring er at voksne omplasseringshunder ofte bruker lang tid på å bli klar for leke, det kan ta et år eller to. Prøv å dra i gang litt lek nå og da, men ikke press hunden. husk også at forskjellige hunder leker forskjellig, noen liker å dra, noen liker å hente, noen liker å løpe osv.

Anonymkode: 78f6a...adc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...