Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan anbefale noen gode bøker? Hovedsaklig krim og mysterier og sånt. Bøker med gode plot. Jeg liker godt bøkene til Torkil Damhaug! Jeg liker selve krimgåten og oppklaring og sånt i bøkene til Hans Olav Lahlum, men av en eller annen grunn liker jeg hovedpersonene i bøkene. Det samme gjelder bøkene til Jørgen Jæger. 

Jeg liker også godt litt mer thriller og spenningsbøker, men nå tenkte jeg egentlig å lese noe skikkelig god krim. 

Anonymkode: 9c6a9...712

Gjest Tom/Loki
Skrevet

Alt av Lars Kepler, Nicci French , Mary Higgins Clark og Johan Theorin.

Livredd av S. J Bolton.

Mens du sov av S.J Watson.

Terapien av Sebastian Fitzek.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg er veldig glad i norsk krim :) Har lest noen få av Damhaugs bøker, og er enig med deg i at de er godt skrevet. Har du lest bøkene til Jørn Lier Horst? De liker jeg (og mange andre) veldig godt.
Frode Granhus har jeg også sansen for. Jeg har sansen for miljøskildringene hans fra Bodø og Lofoten. De gjør det hele enda litt skumlere. Begge disse forfatterne skriver «politikrim», altså krim der helten er politietterforsker.

Kongen av politikrim er vel Jo Nesbø, og for all del: bøkene hans er bra og lesverdige, men det kan være morsomt å lese bøker om noen som er LITT mindre av en karikert antihelt enn Harry Hole. (Gunnar Staalesens Varg Veum-bøker er også antiheltromaner som blir litt for mye av det gode etter min smak.) 

Jeg har også kost meg med en del av bøkene til Tom Egeland. De som handler om arkeologen Bjørn Beltø er mysterier som knytter tråder mellom for- og nåtid. Særlig de første to-tre av disse bøkene er bra (deretter følte jeg at jeg leste den samme boken om igjen). De minner en del om Dan Browns bøker, men det er faktisk Egeland som var først ute. 

Av utenlandske kommer man ikke utenom Agatha Christie. Jeg digger dem rått. Man blir satt tilbake i tid, men det er koselige mysterier å løse. P.D. James har også skrevet mange gode kriminalromaner. 

AnonymBruker
Skrevet

(Krim)bøkene til Gert Nygårdshaug er fantastiske! Også enig med brukeren over sine anbefalinger. Johan Teorin skriver f.eks. veldig bra bøker. 

Anonymkode: aeeaa...e50

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Tom/Loki skrev:

Alt av Lars Kepler, Nicci French , Mary Higgins Clark og Johan Theorin.

Livredd av S. J Bolton.

Mens du sov av S.J Watson.

Terapien av Sebastian Fitzek.

Takk, skal sjekke ut! Har lest noe av Mary Higgins Clark, og liker egentlig bøkene hennes veldig godt. Skal definitivt sjekke ut flere! 

4 timer siden, Margit Spat skrev:

Jeg er veldig glad i norsk krim :) Har lest noen få av Damhaugs bøker, og er enig med deg i at de er godt skrevet. Har du lest bøkene til Jørn Lier Horst? De liker jeg (og mange andre) veldig godt.
Frode Granhus har jeg også sansen for. Jeg har sansen for miljøskildringene hans fra Bodø og Lofoten. De gjør det hele enda litt skumlere. Begge disse forfatterne skriver «politikrim», altså krim der helten er politietterforsker.

Kongen av politikrim er vel Jo Nesbø, og for all del: bøkene hans er bra og lesverdige, men det kan være morsomt å lese bøker om noen som er LITT mindre av en karikert antihelt enn Harry Hole. (Gunnar Staalesens Varg Veum-bøker er også antiheltromaner som blir litt for mye av det gode etter min smak.) 

Jeg har også kost meg med en del av bøkene til Tom Egeland. De som handler om arkeologen Bjørn Beltø er mysterier som knytter tråder mellom for- og nåtid. Særlig de første to-tre av disse bøkene er bra (deretter følte jeg at jeg leste den samme boken om igjen). De minner en del om Dan Browns bøker, men det er faktisk Egeland som var først ute. 

Av utenlandske kommer man ikke utenom Agatha Christie. Jeg digger dem rått. Man blir satt tilbake i tid, men det er koselige mysterier å løse. P.D. James har også skrevet mange gode kriminalromaner. 

Ahh, Frode Granhus ja, jeg tror jeg har ei bok av ham, Malstrømmen, likte den veldig godt. 

Kanskje jeg skulle prøvd noe av Tom Egeland og Jørn Lier Horst? 

Bøkene til Jo Nesbø er gode de, og plottene er langt fra aller verst, men jeg føler de blir så hardbarka og mørke, om du skjønner? Jeg er mer inn på det med litt "koselig krim", som jeg kaller det. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Krim)bøkene til Gert Nygårdshaug er fantastiske! Også enig med brukeren over sine anbefalinger. Johan Teorin skriver f.eks. veldig bra bøker. 

Anonymkode: aeeaa...e50

Skal sjekke ut! Takk for tips :)

Anonymkode: 9c6a9...712

Skrevet

John Grisham. Skriver gode thrillere. Pelikanrapporten, "The firm", "Runaway jury" og Regnmakeren er alle filmatisert.

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Jeg liker godt Lars Kepler og Jo Nesbø. Ingela Sølvsberg er en ny forfater som har skrevet dukkemesteren, den var bra og håper hun skriver mer og utvikler seg videre, da kan hun bli helt rå.

Skrevet

Jørn Lier Horst er bra ja :)

For tiden leser jeg bøkene til Chris Tvedt, liker de godt også. Kan også anbefale Jussi Adler Olsen, liker veldig godt hovedpersonene som følger bøkene hans :)

Skrevet

Liker generelt ikke krim, men Millennium-trilogien til Stieg Larsson ELSKET jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...