Gå til innhold

Multi Level Marketing - Skjult pyramidespill?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Har en del venninner som er helt frelst og har begynt å selge Forever Living produkter. Jeg synes hele opplegget virker veldig spesielt. Hun ene tenker at dette er veien og gå og vil ikke begynne å jobbe i den vanlige jobben sin etter permisjon engang! Nå vil de dra meg inn i dette da, men jeg har ikke troen på dette. 

Det står på sidene dere at dersom du vil bli forhandler, så må du først ha en kontakt som er forhandler. Så står det videre at dersom du får inn nye forhandlere under deg, og de ønkser forhandlere under seg, så kan du bli teamleader for alle disse. Du vil da få inntekter fra ditt eget salg og bonus for salget de andre forhandlerene under deg har. 

Jeg synes dette høres veldig ut som pyramidespill? De sier det er Multi Level Marketing, men.. Jeg vet ikke? Sier ikke loven noen om at man ikke har lov til å drive med pyramidespill eller lignende sytem? 

Anonymkode: 4132e...94d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange måter og pakke inn dette på og de kommer i forskjellige versoner hvert 5 år. Like mye halleluja hver gang og de som er tidlig inne tjener penger. De siste taper og alle må tjene penger på egne private nettverk som egentlig ikke vil ha noen "produkter"...

Det blir bare kleint og egnet til å støte folk fra seg.

Natures Owb, 5% community, Alphaclub har blitt forsøkt vervet av dem alle sammen. Noen få blir rike, det blir ikke venninnen din. Men hun kommer til å tigge pnger av alle hun kjenner de neste 6 mnd. Så blir det stille og litt kleint om det blir nevnt om3-4 år.

Hadde droppa alt som lukter av MLM. Noen sliter voldsomt med å tjene penger på vanlig jobb og tror de har knekt koden og fra nå er det fete ferier og kule biler som gjelder. De skal bli vellykkede og rike nemlig. Sin egen sjef.   Nye generasjoner, nye lettlurte idioter.

Anonymkode: 23516...46c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hovedinntekten kommer at andre medlemmer sender penger oppover i systemet og prisen man "er tvunget" til å betale for en fast produktmengde hver måned så er det samme oppbygningen som pyramide. Flere under deg som du verver og de verver flere igjen som dytter penger inn i ditt nettverk. Men pga av de sender noen kremer nedover så får det et lovlig preg.

Har du ingen under deg kommer du til å sitte igjen med en haug med såper du ikke trenger og ingen vil kjøpe av deg. lykke til

Anonymkode: 23516...46c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men, er konklusjonen da at dette er lovlig pyramidespill? Det gir jo ikke mening. Bare fordi det er produkter i bildet og ikke bare penger alene?? Nei jeg skjønner egentlig ikke dette helt... 

Jeg kjenner jeg blir provosert når de kan sitte der og si rett ut; Jeg har så mange under meg jeg nå at jeg trenger ikke gjøre noe lengre, og jeg trenger ikke den vanlige jobben min mer. 

Skrevet

MLM er et av mange, mange verktøy Darwin bruker i hverdagen. 

Tips: for moro skyld, spar på noen bevis på hjernevasken (sms, evt skriv), så kan du finne det frem om noen år og gjøre venninna di skikkelig flau etter konkursen/avviklingen er et faktum.

EQlogy anyone?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men, er konklusjonen da at dette er lovlig pyramidespill? Det gir jo ikke mening. Bare fordi det er produkter i bildet og ikke bare penger alene?? Nei jeg skjønner egentlig ikke dette helt... 

Jeg kjenner jeg blir provosert når de kan sitte der og si rett ut; Jeg har så mange under meg jeg nå at jeg trenger ikke gjøre noe lengre, og jeg trenger ikke den vanlige jobben min mer. 

Ja. Men når folk er lei av aloe vera, vaskemidler og unyttige kosttilskudd, så tjener de jo ikke penger lengre heller. 

Anonymkode: 6ca37...c46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike pyramidespill lever ikke så lenge. Det skapes ingen verdier. Penger flyttes bare internt. Så det er ikke bærekraftig.

Hvis venninnen din slutter i jobben sin fordi hun nå har så mange under seg, så la henne gjøre det og la henne lære seg en lekse den dagen ingen nye medlemmer lenger betaler for å være forhandler. Da kollapser alt og hun sitter igjen uten jobb.

Bare tenk deg hvor mange nye forhandlere som må rekrutteres hver måned for at alle i pyramiden skal ha en inntekt det er mulig å leve av. Det er mange dumme mennesker i Norge, men så mange er det ikke. Vanligvis tar det ikke mange månedene før alt kollapser. Så går det noen år, så dukker det opp et nyttt pyramidespill som også varer i noen måneder, og sånn fortsetter det.

Anonymkode: 5ea44...088

Skrevet

Jeg er overhode ikke "fan" av sånne pyramidegreier. Vil bare nevne at akkurat Forever Living husker jeg til og med fra sent -70 tallet. Vet ikke når det virkeig "slo an", men jeg tror nok jeg har brukt håndkremen deres i minst 15 år i hvert fall.

Jeg selger ikke og vet ikke helt hovrdan opplegget er. Men mitt inntrykk er at akkurat dette selskpet ikke er av de værste. Noen av produktene er faktisk også gode både på meg og dyrene (har hunder).

• Liker 1
Skrevet

De fleste sliter i MLM når de går tom for gamle venner å ringe til (og fem minutter ut i samtalen, drar strofen... forresten når jeg har deg her på tråden...).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette burde jo ikke være lovlig. Det må da være mange som ender opp med mer gjeld enn de hadde trengt. 

Jeg kommer i hvertfall til og fortsette og si nei til dette hver gang jeg får spørsmål om å være med. 

AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg har forstått kan ikke Forever Living/Mary Kay etc sammenlignes med 5% community og andre (ulovlige) pyramidespill. Forever osv. er lovlige. Kjenner flere som jobber med dette, og noen av de tjener nok til å ikke trenge å jobbe med noe annet, men det skal ganske mye til da, selv om de liker å fremstille det som at de er så lykkelige pga all "friheten", "egentiden" osv denne jobben gir dem. "Jeg er min egen sjef", "jobber for meg selv og min fremtid". Er LITT lei av all denne reklameringen på FB/Insta.. Har blitt forsøkt vervet inn i dette jeg og, men det er ikke for meg, kan du trygt si. 

Anonymkode: 050ac...58d

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Etter hva jeg har forstått kan ikke Forever Living/Mary Kay etc sammenlignes med 5% community og andre (ulovlige) pyramidespill. Forever osv. er lovlige. Kjenner flere som jobber med dette, og noen av de tjener nok til å ikke trenge å jobbe med noe annet, men det skal ganske mye til da, selv om de liker å fremstille det som at de er så lykkelige pga all "friheten", "egentiden" osv denne jobben gir dem. "Jeg er min egen sjef", "jobber for meg selv og min fremtid". Er LITT lei av all denne reklameringen på FB/Insta.. Har blitt forsøkt vervet inn i dette jeg og, men det er ikke for meg, kan du trygt si. 

Jeg har fjernet folk fra facebook pga dette. Jeg gidder ikke alt det maset og invitasjoener til produkt party annenhver dag. Det har tatt helt av... Fryktelig irriterende at de får holde på slik. 

Det var riktig nok i en artikkel i VG jeg leste dette, men de hadde snakked med noen med peil på aloe vera; De sa at  studier/forskning gjentatte ganger har vist at aloe vera kan påvirke saltinnholdet i blodet, og at det kan føre til betennelse i levra. Skremmende og tenke på at venninnene mine gir dette til barna sine... Det sto selvsagt ikke noe om mengde her, men man får jo i seg en del aloe vera når alt av produkt man har i huset smøres på hele kroppen flere ganger daglig, samt at man inntar det i form av juice og diverse kosttilskudd.Skulle likt og funnet en slik rapport og slengt på bordet neste gang jeg har besøk av disse fruene.

TS

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Gjentatte studier/ forskning som viste til at aloe vera kunne påvirke leververdiene? Da må du gjerne vise meg noen pålitelige kilder i forhold til dette. Ettersom jeg vet er det en rapport, gjort på en person, som i utgangspunktet var syk, hvor da denne personen fikk endrede leververdier. Jeg tenker at disse produktene har eksistert i nesten 40 år, og at dersom de var så farlige, så burde mange flere ha vært syke. Sett i et annet perspektiv, så kan det meste være farlig. Noen kan feks dø av peanøtter. 

Skrevet

Liker FL produktene, men liker ikke måten det blir pakket på alt og alle.

Skrevet

Jeg har slettet flere folk på facebook pga Forever og Mary Kay og lignende. Makan til hjernevasking og pushing av dårlige produkter skal du jaggu leite lenge etter! Har lest flere tester av Forever sine produkter hvor de blir regelrett slaktet. Sist ut var vel den C9 kuren som ble slaktet av VG+. Jeg har også lest den undersøkelsen hvor det var snakk om at aloe veraen kunne rote med leververdiene, men jeg kan ikke huske hvor jeg leste denne. Det er ikke så lenge siden jeg leste den.

Det som fascinerer meg mest er hvor "fantastisk heldige" de som "får lov" til å selge dette er! Bitch please. De kaster jo en forhandlerstatus etter deg. Jaja, folk lar seg lure. Men ja, dette er lovlig pyramidespill så får man se hvor lang tid det tar før korthuset faller denne gangen 😝

Skrevet

Velger å ta denne anonym. 

Jeg selger cosmopharma produkter (noe av det samme som forever) og har brukt produktene selv i mange år. Men jeg prøver absolutt ikke prakke det på vennene mine, nevner det kanskje i en bisetning om vi prater om noe relevant og lar de avgjøre selv om de vil kjøpe noe - uten mas fra meg. Tjener riktignok ikke stort på det, men har muligheten til å selge produkter jeg er veldig fornøyd med til en grei pris til mennesker jeg bryr meg om. Så er ikke alle disse tingene som er like ille, jeg tror man bare må holde beina på jorda å ikke tro at man blir rik av det :) 

markedsføringen til forever derimot kan jeg bli gal av. Får sikkert melding fem ganger i uken av bekjente om jeg kunne tenke meg å kjøpe ditt og datt 😬

Anonymkode: e2016...68c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Sirah skrev:

Jeg har slettet flere folk på facebook pga Forever og Mary Kay og lignende. Makan til hjernevasking og pushing av dårlige produkter skal du jaggu leite lenge etter! Har lest flere tester av Forever sine produkter hvor de blir regelrett slaktet. Sist ut var vel den C9 kuren som ble slaktet av VG+. Jeg har også lest den undersøkelsen hvor det var snakk om at aloe veraen kunne rote med leververdiene, men jeg kan ikke huske hvor jeg leste denne. Det er ikke så lenge siden jeg leste den.

Det som fascinerer meg mest er hvor "fantastisk heldige" de som "får lov" til å selge dette er! Bitch please. De kaster jo en forhandlerstatus etter deg. Jaja, folk lar seg lure. Men ja, dette er lovlig pyramidespill så får man se hvor lang tid det tar før korthuset faller denne gangen 😝

Helt enig med deg. 

"Jeg er så glad jeg tok denne muligheten". "Før gledet jeg meg til helg, nå gleder jeg meg til mandager". "Jobb for deg selv og din framtid, ikke jobb for noen andres". "Er så glad for at jeg har verdens beste jobb og jobber sammen med slike fantastiske mennesker". "Før gruet jeg meg til jobb, nå er det bare gøy å jobbe!". "Ta et valg og gjør din egen fremtid til noe du tidligere bare kunne drømme om!". "Er så fantastisk med en jobb med så mye frihet, jobb hvor du vil, og når du vil!". osv osv osv. 

Og de skriver det samme alle sammen.. Tror de virkelig at vi går på det greiene der? 

Har blitt forsøkt vervet til dette utallige ganger, og hver gang sier jeg nei, men maset fortsetter. Jeg har ikke tid, og jeg har ikke lyst. Jeg føler faktisk at jeg HAR en veldig bra jobb som jeg trives godt i, men jeg må ikke skryte av det på FB, Insta og Snap.. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velger å ta denne anonym. 

Jeg selger cosmopharma produkter (noe av det samme som forever) og har brukt produktene selv i mange år. Men jeg prøver absolutt ikke prakke det på vennene mine, nevner det kanskje i en bisetning om vi prater om noe relevant og lar de avgjøre selv om de vil kjøpe noe - uten mas fra meg. Tjener riktignok ikke stort på det, men har muligheten til å selge produkter jeg er veldig fornøyd med til en grei pris til mennesker jeg bryr meg om. Så er ikke alle disse tingene som er like ille, jeg tror man bare må holde beina på jorda å ikke tro at man blir rik av det :) 

markedsføringen til forever derimot kan jeg bli gal av. Får sikkert melding fem ganger i uken av bekjente om jeg kunne tenke meg å kjøpe ditt og datt 😬

Anonymkode: e2016...68c

Hadde alle gjort det på samme måte som deg så er jeg sikker på at folk ikke hadde hatt produktene så langt opp i halsen. Jeg har selv en venninne som solgte forever i åresvis uten at jeg viste det! Her kom det også frem i en bisetning en gang. Skal jeg noensinne ha noe derfra så kjøper jeg garantert av henne! Jeg VET hvor produktene er og jeg klarer helt fint å oppsøke det selv dersom jeg ønsker noe. Hennes og Maurits oppsøker meg ikke på PM flere ganger i uken for å fortelle om hvor fantastisk mye bedre deres gensere er enn alle andres 🙄

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg. 

"Jeg er så glad jeg tok denne muligheten". "Før gledet jeg meg til helg, nå gleder jeg meg til mandager". "Jobb for deg selv og din framtid, ikke jobb for noen andres". "Er så glad for at jeg har verdens beste jobb og jobber sammen med slike fantastiske mennesker". "Før gruet jeg meg til jobb, nå er det bare gøy å jobbe!". "Ta et valg og gjør din egen fremtid til noe du tidligere bare kunne drømme om!". "Er så fantastisk med en jobb med så mye frihet, jobb hvor du vil, og når du vil!". osv osv osv. 

Og de skriver det samme alle sammen.. Tror de virkelig at vi går på det greiene der? 

Har blitt forsøkt vervet til dette utallige ganger, og hver gang sier jeg nei, men maset fortsetter. Jeg har ikke tid, og jeg har ikke lyst. Jeg føler faktisk at jeg HAR en veldig bra jobb som jeg trives godt i, men jeg må ikke skryte av det på FB, Insta og Snap.. 

Ja det er HELT fantastisk! Det virker jo nesten som om det er en hjernevasket sekt!

Endret av Sirah
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...