AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Finnes det noen studier i menneskehetens historie som kan statistisk bevise at fryktelig religiøse mennesker som ber så ofte de kan og lever et fromt liv blir mer friske og lever lengre enn de verste ateistene? Ikke det nei. Hva forteller dette da? Kanskje at livsløgner ikke har hellende kraft... Anonymkode: 2e2b6...197
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 Jo, det finnes faktisk studier som viser at religiøse folk er mindre deprimerte. Depresjoner svekker immunforsvaret, om de varer lenge. Jeg kjenner flere ateister på antidepressiva for å si det sånn, som sitter og gråter over tomheten og meningsløsheten. Var det ikke Ibsen som sa at man ikke skal ta livsløgnen fra et menneske? Studiet viste også at det var nok å ha en gudstro for å være mer lykkelig, man trenger ikke være fanatisk og be hele dagen, slik du fremstiller det. Jeg har dessverre ingen link for hånden, men du finner det sikkert på Google. Google har jo svaret på alt, man trenger jo ikke studier, forelesninger, pugging og seriøs skolegang lengre. Anonymkode: 869fe...ecd 3
ajarRun Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 Jeg er helt sikker på at ateister lever kortere. De er jo så stressa. 1
Gjest Adipose Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Hva med ateister som ikke hater religion, men som bare ikke vil ta del i det selv? Orker ikke engasjere meg nok til å drive å hate så fælt.
jabx Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det finnes faktisk studier som viser at religiøse folk er mindre deprimerte. Depresjoner svekker immunforsvaret, om de varer lenge. Jeg kjenner flere ateister på antidepressiva for å si det sånn, som sitter og gråter over tomheten og meningsløsheten. Var det ikke Ibsen som sa at man ikke skal ta livsløgnen fra et menneske? Studiet viste også at det var nok å ha en gudstro for å være mer lykkelig, man trenger ikke være fanatisk og be hele dagen, slik du fremstiller det. Jeg har dessverre ingen link for hånden, men du finner det sikkert på Google. Google har jo svaret på alt, man trenger jo ikke studier, forelesninger, pugging og seriøs skolegang lengre. Anonymkode: 869fe...ecd Religiøse blir også deprimert. Det er ikke noe ved ateisme som gjør at man blir deprimert. Det studiene egentlig viser er at mennesker som deltar i samhandling med andre mennesker og føler en sterk tilhørighet til en gruppe har det bedre enn andre mennesker. Men det trenger ikke å være tilhørighet til en religiøs gruppe. Det kan like gjerne være noe som ikke har med religion å gjøre. Religiøse/troende er altså ikke mindre deprimerte. Folk som pleier tett omgang med andre folk er mindre deprimerte.
jabx Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 16 minutter siden, amativeReflection skrev: Jeg er helt sikker på at ateister lever kortere. De er jo så stressa. Hvorfor skulle de være det?
ajarRun Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 Et øyeblikk siden, jabx skrev: Hvorfor skulle de være det? De blir jo helt gale bare man påpeker at de er tilhenger av en ulogisk religion.
jabx Skrevet 14. juni 2016 #9 Skrevet 14. juni 2016 11 minutter siden, amativeReflection skrev: De blir jo helt gale bare man påpeker at de er tilhenger av en ulogisk religion. De fleste ateister kunne neppe brydd seg mindre. Ateisme innebærer å ikke tro på Gud. Det gjelder vel snart flertallet i Norge. 1
Gjest Adipose Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 11 minutter siden, amativeReflection skrev: De blir jo helt gale bare man påpeker at de er tilhenger av en ulogisk religion. Du er så søt når du prøver å provosere. Jeg vet at du er smart nok til å vite at det å ikke følge en religion, ikke er en religion i seg selv. Det ligger i navnet, ateisme. Ingen gud, ingen religion. Og det visste du utmerket godt, lille søtnos.
lille pille Skrevet 15. juni 2016 #11 Skrevet 15. juni 2016 Det kommer an på religionen. Det er noen faktorer som påvirker grad av subjektiv velvære, som optimisme, følelse av mening med livet og tilhørighet. Noen religioner/menigheter påvirker slike faktorer i en positiv retning. Hvordan du føler deg har mye å si for din mentale helse, som igjen påvirker din fysiske helse. Men dette er selvsagt helt uavhengig av gud. Det er ikke en gud som gjør deg frisk, men de menneskeskapte verdiene og holdningene som er generert ut fra troen på en gud. Jeg vet jeg har lest om en studie, hvor personer som ba og var med i religiøs gruppe på sykehus, ble raskere friske (eller noen lignende, i alle fall positiv effekt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå