AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Nå har det vært usedvanlig varmt her jeg bor en stund, noe som har medført at jeg har prøvd å trene styrke i shorts. Problemet er markløft. Jeg blir så utrolig sår i huden på fremsiden av låret, rett over kneet. Såpass at jeg ikke klarer løfte. Det blir for mye friksjon mellom svett hud og metallstand. Stangen klistrer seg på en måte til huden, mens jeg drar den opp, og jeg blir kjempesår og rød allerede etter 1-2 repetisjoner. Og det gjerne bare i oppvarmingssettet. Jeg ser så mange som løfter i shorts, så hva er det de gjør annerledes? Jeg ser styrkeløftere bruker talkum, men jeg kan ikke grise så veldig med sånt der jeg løfter. Men på alle andre bilder seg jeg helt normale folk i helt normale shorts som løfter tilsynelatende helt uten ubehag. Anonymkode: 64959...879
rh1 Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 Løfter uten ubehag selv, men når jeg kommer hjem er jeg jo full i blåmerker :') er teip eller noe stoff til å bare tre på rundt låra en OK løsning? Ellers får du kanskje ha en shorts med tights under som du kan brette opp når du ikke har markløftsett?
Gjest lizard queen Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 Du kan jo holde stanga litt lenger ut, men generelt er man vel enig i at den helst skal være så tett inntil kroppen som mulig og da blir det litt skrap her og der. Tren i tights, bruk strømper (som jo er lett å rulle ned når du trener andre ting) eller bare kjør på selv om det gjør litt vondt. No pain no gain, right?
Zzyzx Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Du kan bruke flytende talkum, det griser veldig mye mindre siden det ikke er løst pulver. Hvis ikke det går så må du jo bare kle på deg så det ikke skraper. Eventuelt om det finnes en annen stang som har markeringene andre steder slik at de grove partiene ikke treffer lårene. Ellers så er det jo sånn at man i styrkeløft skal ha markløftsokker siden det er regnet som nokså ufint å blø på stanga. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 Problemet er ikke leggene, der går det helt fint. Det skraper selvsagt, men det er jeg vant til, og det er ok, og stangen stopper ikke opp. Litt blåmerker innimellom og skrapemerker kan jeg fint leve med. Problemet er lårene, altså rett over knærene. Det er ikke markeringene som skraper, det er ikke skraping som er problemet. Det er at selve stangen, den glatte parten i midten, på en måte klistrer seg til lårene, og henger seg opp på vei opp, og det blir forferdelig sårt, på en måte som går ut over både teknikk, og hvor mange repetisjoner jeg klarer. Flytende talkum har jeg aldri sett, bare flytende magnesium (og det gjør jo problemet verre, siden hele poenget med magnesium er å gi mindre glid, ikke mer). Får vel bare løfte i tights, da.. selv om det er klamt og overhodet ikke frister å tre på seg når tempen i rommet har bikket 25. Anonymkode: 64959...879
Zzyzx Skrevet 15. juni 2016 #6 Skrevet 15. juni 2016 Ja, jeg mente flytende magnesium. Jeg tenkte at de vil fungere ved å tørke opp svette og fuktighet generelt, sånn at stanga ikke klistrer seg til lårene. Jeg tenker at det vil ha samme effekt som når jeg f.eks. bruker talkumpulver øverst mellom lårene for å unngå gnagsår på varme sommerdager. Årsaken er jo den samme, ting limer seg til hud pga fuktighet. Jeg ville prøvd med et tynt lag der sårheten oppstår. Magnesium i seg selv gir ikke mer friksjon, det fjerner bare fuktighet som på lårene dine er kilde til friksjon, men som i hendene ofte blir kilde til mangel på friksjon. For den saks skyld så tror jeg du fint kan bruke et helt vanlig talkumpudder uten å grise noe særlig med det, det er ikke så mye som skal til for å redusere fuktighet. Kanskje du kan teipe med sportsteip hvis talkum/magnesium ikke er et alternativ i det hele tatt? Eller bruke knebind av noe slag sånn at du får beskyttelse så langt opp som stanga havner. 1
Gjest Tigress Skrevet 15. juni 2016 #7 Skrevet 15. juni 2016 Kan du ikkje setje ein teipbit på låra, då?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #8 Skrevet 15. juni 2016 Jeg ville lagd en slags "lårvarmere" av en gammel tights eller lignende. Rett og slett to tuber med stoff du kan tre på beina når du skal ta markløft. Anonymkode: 0eb74...618
Erazor Skrevet 15. juni 2016 #9 Skrevet 15. juni 2016 Hvis senteret du trener på har forskjellige typer stenger, kan du se etter stang med mindre kraftig serratering. Der jeg trener er i grunnen alle stengene ganske glatte sammenlignet med styrkeløftstenger, og i tillegg har de crossfitstenger som mangler serratering på midten (og som sånn sett egner seg bra til frontbøy). Ulempen er selvsagt at grepet blir dårligere, men med alternert grep og kalk burde det gå greit. Jeg marker for øvrig med shorts uten problemer. Kanskje du bare har for store quads, hehe. Ta gjerne en titt på videoer og se hva de gjør som du eventuelt ikke gjør, for eksempel denne:
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #10 Skrevet 16. juni 2016 Det er som sagt ikke serrateringen som er problemet. Det er den glatte delen av stangen som treffer lårene. Jeg ser i denne videoen at han ikke har stangen helt inntil beina hele veien opp. Det er vel strengt tatt det som er anbefalt. Jeg ser han ender opp med stangen ganske langt fra lårene på vei både opp og ned, men alle andre steder står det at man skal holde stangen så tett inntil seg man klarer hele veien. Anonymkode: 64959...879
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå