Gjest Frode Skrevet 3. november 2004 #1 Skrevet 3. november 2004 Hei! Jeg har søkt om særfradrag pga store sykdomsutgifter ifb. min psoriasis. Fastlegen min har skrevet erklæring på søknaden. Fikk beskjed fra ligningskontoret nå, om at søknaden er til behandling, men at jeg må sannsynliggjøre utgiftene/dokumentere kostnadene først. Er det ikke nok å levere legeærklæringen sammen med vedlegget? Noen som vet om dette er vanlig praksis? Har hørt fra andre i samme situasjon at de får fradrag uten spørsmål. Kommer det an på saksbehandleren/ligningskontoret man tilhører? :-)
Frodo Skrevet 3. november 2004 #2 Skrevet 3. november 2004 Jeg regner med at vedlegget ditt er en sammenstilling av de utgiftene du har hatt? Det ligningskontoret ønsker er at du skal legge frem kvitteringer på disse utgiftene.
Catzy Skrevet 3. november 2004 #3 Skrevet 3. november 2004 Du må faktisk dokumentere at du har hatt utgifter på mer enn 5000 kr for å få særfradrag. Det er ikke slik som i gamle dager, da det holdt med legeerklæring. Har vært gjennom samme mølla selv. Det er nok gjort for at man ikke skal kunne "jukse" til seg noe som er for syke folk, når man ikke er altfor syk selv. (Sier ikke noe om din tilstand, men jeg har ikke helt klart å dokumentere det samme selv, og har leddgikt.) Catzy
Gjest Gjest1 Skrevet 4. november 2004 #4 Skrevet 4. november 2004 Jeg har også vært gjennom samme mølle - kom med kvitteringene - så har du ikke problemer heller. Da kan det kanskje væe et problem å hoste opp gamle regninger/kvitteringer? Huske på det for i år eller neste år.
Snuppelure Skrevet 25. april 2005 #5 Skrevet 25. april 2005 Dytter denne litt opp da jeg fant den mens jeg egentlig søkte etter noe annet. Jeg har psoriassis og får særfradrag. Du trenger IKKE kvitteringer slik som en del her sier. Du trenger en legeatest som sier at du har psoriassis, og en oppstilling som du lager selv. Her skal du sansynligjøre utgiftene dine. Jeg setter opp et regne stykke med mine kostnader grovt sett. Ekstra dyr bodylotion, fordyret kosthold, økt slitasje på klær og sengetøy. Og andre ting som er kostnader pga min hudsykdom. For å få særfradrag må disse kostnadene må de sansynligjøres over kr. 6.120,- dersom du krever fradrag for utgifter over kr. 9.180,- må du dokumentere med kvitteringer, men altså ikke før. p.s jeg har aldri søkt. Jeg har bare lagt disse to vedleggene ved selvangivelsen og så har det gått fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå