Gå til innhold

Hvordan løse opp ørevoks?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Gutt på 20 her, som de siste morgenene når jeg har sovet på høyre side av øret, alltid våkner opp med tett øre. Så jeg må trykke inn øret, for å "fjerne tettheten".

Har dere da noen tips til å løse opp voksen? Matolje, funker vel?

Anonymkode: f8255...074

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Gutt på 20 her, som de siste morgenene når jeg har sovet på høyre side av øret, alltid våkner opp med tett øre. Så jeg må trykke inn øret, for å "fjerne tettheten".

Har dere da noen tips til å løse opp voksen? Matolje, funker vel?

Ja, matolje.

I tillegg bør du få skylt ørene da du nok har oppsamling med ørevoks i ørene.

Før en slik øreskylling (som man kan gjøre selv med utstyr kjøpt på apotek, eller som legen kan gjøre eller de på laben på legesenteret kan gjøre), må øret dryppes med matolje i 2 dager før skyllingen for å få løst opp voksen nok til at den kan skylles ut

Anonymkode: 760a8...6e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Risikoen for at det kommer ett eller flere nek og foreslår ørelys er stor. Så jeg vil bare komme tomskallen(e) i forkjøpet og påpeke at ørelys er bortkastede penger, det virker ikke og det er farlig.

Anonymkode: f4033...1f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt spør etter øreballong på Apoteket og bruk den til å skylle øret med saltvann. Spør gjerne dem som jobber der om fremgangsmåte :) 

Anonymkode: 7ac29...a3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Revaxør fra apoteket. Fungerer veldig bra, særlig om man gjentar med noen dagers mellomrom.

Anonymkode: 1c550...0db

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt spør etter øreballong på Apoteket og bruk den til å skylle øret med saltvann. Spør gjerne dem som jobber der om fremgangsmåte :) 

Saltvann? Hvorfor? Og er det bra for oss?

Både lege og annet helsepersonell har brukt vann fra springen når de har skylt mine ører

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saltvann? Hvorfor? Og er det bra for oss?

Både lege og annet helsepersonell har brukt vann fra springen når de har skylt mine ører

Det var det rådet jeg fikk etter jeg var hos Øre/nese/Halsspesialist. Har ikketenkt så nøye over hvorfor. Fant denne https://sml.snl.no/fysiologisk_saltvann

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, matolje.

I tillegg bør du få skylt ørene da du nok har oppsamling med ørevoks i ørene.

Før en slik øreskylling (som man kan gjøre selv med utstyr kjøpt på apotek, eller som legen kan gjøre eller de på laben på legesenteret kan gjøre), må øret dryppes med matolje i 2 dager før skyllingen for å få løst opp voksen nok til at den kan skylles ut

Takker. Skal jeg bare bruke helt vanlig matolje? Også hvor mye skal jeg legge inn i øret? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Revaxør fra apoteket. Fungerer veldig bra, særlig om man gjentar med noen dagers mellomrom.

Jupp, men har klart å miste olja fra Revaxør. Tror du matolje kan funke like bra?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takker. Skal jeg bare bruke helt vanlig matolje? Også hvor mye skal jeg legge inn i øret? 

Ja, f.eks rapsolje eller annen matolje (den bør være i romtemperatur, og du skal ikke varme opp oljen)

Noen dråper eller en halv t-skje er nok. Mange legger en bomullsdott i åpningen til øregangen etter dryppingen, for å forhindre at oljen renner ut. Det er også lurt å foreta oljedryppingen rett før sengetid, slik at oljen får virket mest mulig.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det rådet jeg fikk etter jeg var hos Øre/nese/Halsspesialist. Har ikketenkt så nøye over hvorfor. Fant denne https://sml.snl.no/fysiologisk_saltvann

Ok :) Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Olivenolje, to ganger for dagen i ørene ei uke, så skylle ut selv med de røde øreballongene man får på apoteket:)

Anonymkode: ff709...7f9

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De studiene jeg har lest viser at vann eller olje har akkurat like god effekt som revaxør, og det er mye billigere. 

For å presisere: Studiene sa ingenting om prisen, det er mitt egent resonnement, de sa bare at de var like effektive. 

Endret av amativeReflection
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

De studiene jeg har lest viser at vann eller olje har akkurat like god effekt som revaxør, og det er mye billigere. 

Ja, apotekoljer er bare humbug. Vaxol f.eks er bare olivenolje uansett. Trenger ikke saltvann heller. Rent vann funker bra.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, apotekoljer er bare humbug. Vaxol f.eks er bare olivenolje uansett. Trenger ikke saltvann heller. Rent vann funker bra.

Salt eller ikke har neppe noe å si i det store bildet, og du får mye salt for prisen av Revaxør. De fleste har vel noe salt liggende så det koster jo minimalt.

Hvis man tror man trenger salt skader det neppe.

AnonymBruker
Skrevet

Olivenolje, to ganger for dagen i ørene ei uke, så skylle ut selv med de røde øreballongene man får på apoteket:)

Brukte vanlig rapsolje i sted. Så tok jeg vann i den øreskyllingsballongen, og sprutet da med vann inn i øret. Nå kjenner jeg ingenting etter at jeg sprutet med vann? Kan kjenne at det er mye vann i øret. Må jeg vente?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tok øreskyllingsballongen og sprutet vann inn i øret nå. For å skylle etter, når jeg tok olje i øret isted. Men nå kjenner jeg nesten ingenting haha, og kan kjenne at det er fullt av vann der. Har jeg muligens sprutet inn for mye vann?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tok øreskyllingsballongen og sprutet vann inn i øret nå. For å skylle etter, når jeg tok olje i øret isted. Men nå kjenner jeg nesten ingenting haha, og kan kjenne at det er fullt av vann der. Har jeg muligens sprutet inn for mye vann?

Haha..tørk deg i ørene og begynn på ny:)

Først drypper du litt olje i ørene morgen og kveld en ukes tid, for å løsne/myke opp voksen.

Så prøver du spyle ut med lunkent vann-ikke! varmt.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha..tørk deg i ørene og begynn på ny:)

Først drypper du litt olje i ørene morgen og kveld en ukes tid, for å løsne/myke opp voksen.

Så prøver du spyle ut med lunkent vann-ikke! varmt.

Ja, jeg tok i olje i dag morges. For å myke opp voksen.

Men nå så tok jeg den ballongen og sprutet inn lunket vann i øret. Tok i kanskje litt for mye vann, fordi jeg kjenner ingenting på høyre øre nå haha? Når jeg trykker inn øret, så kjennes det ut som det er veldig mye vann der

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...