Gjest ricecrispies Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Skal kjøpe meg sykkel for første gang på mange år. Litt trim til jobb,og lettvint å slippe å parkere bil på stranda osv. Trenger ikke noe fancy. Maks 5000,- Disse damesyklene med kurv,er de brukendes i oppoverbakker? Det er en lang seig bakke opp til jobb,og en enda verre til barnehagen (må ha vogn eller sete ja). De fleste har tre gir,det blir vel litt trått? Fant en med 7,vil det holde? Eller bør jeg gå for en hybrid?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 Jeg ville aldri kjøpt en sykkel med så lite gir. Du kan få en veldig grei sykkel med langt flere gir enn det til den prisen du skisserer. Jeg ville heller ikke gått for damesykkel, og ikke med kurv. En herresykkel er mye mer stabil i rammen. Selv om du bare skal sykle for transportens skyld, og ikke skal race rundt i løp og greier, er det en fordel med en litt skikkelig sykkel. Om du skal ha vogn eller sete, er det ekstra viktig at sykkelen er litt solid og stabil. Og enda viktigere at du kan gire ordentlig. Jeg ville gått Hva med å se hva som er på tilbud i butikken der du bor? Et kjapt søk på xxl viser flere sykler med 18+ gir til under 5000. Anonymkode: 8db67...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 Kjøpte ny sykkel i fjor. Sykling til/fra jernbanen og til tursykling. Kjøpte en XEED eco-3 sport hos min Sport1. Brukt hele høsten i fjor og hele våren i år. Service til noen 100-lapper før vårsesongen. 24 gir og hydrauliske skivebremser. Den passer meg midt i blinken. Men, den koster 6000,- nå og leveres skrapet (skjermer, lys, refleks og brett må kjøpes i tillegg) Strålende fornøyd. Anonymkode: c6cae...fa6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte ny sykkel i fjor. Sykling til/fra jernbanen og til tursykling. Kjøpte en XEED eco-3 sport hos min Sport1. Brukt hele høsten i fjor og hele våren i år. Service til noen 100-lapper før vårsesongen. 24 gir og hydrauliske skivebremser. Den passer meg midt i blinken. Men, den koster 6000,- nå og leveres skrapet (skjermer, lys, refleks og brett må kjøpes i tillegg) Strålende fornøyd. Anonymkode: c6cae...fa6 Og så ser jeg i kapanjeavisen fra Sport1 at de har tilbud på Eco3 Sport til 5000,- (4999,-) for øyeblikket. Anonymkode: c6cae...fa6
Gjest ricecrispies Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og så ser jeg i kapanjeavisen fra Sport1 at de har tilbud på Eco3 Sport til 5000,- (4999,-) for øyeblikket. Anonymkode: c6cae...fa6 Se der,ja. Takk 👍
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #6 Skrevet 15. juni 2016 Skal du kun sykle på vei og ikke i terrenget ville jeg heller valgt "Gekko Flow Street" enn "Xeed Eco3 Sport" i nevnte kampanjeavis. Denne har samme pris og veier halvannen kilo mindre. Dempegaffel er bortkastet når du sykler på asfalt og grusveier. Anonymkode: 0fa87...9c8
Gjest Tigress Skrevet 15. juni 2016 #7 Skrevet 15. juni 2016 Eg støttar AB over her: dempegaffel er berre ekstra vekt og vedlikehald om ein berre skal sykle på veg eller grusveg. Du vil heller ha ein lettare sykkel og fleire gir enn korg på styret. Eg vil dessutan slå eit slag for hydrauliske skivebremsar og høve til å feste bagasjebrett og skjermar, det treng du.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #8 Skrevet 15. juni 2016 Du kan jo gå på en sykkel buttikk og prøve sykler. Anonymkode: 8de77...0ee
Wiggins Skrevet 15. juni 2016 #9 Skrevet 15. juni 2016 Hvis du har lange, seige bakker på den veien du sykler til daglig, bør du aldri finne på å gå for en gammeldags damesykkel med sju gir. Du vil veldig fort ønske at du hadde flere gir. Dessuten er rammer for damesykler tyngre og mindre stive enn herrevarianten med et overrør. Du får selvsagt sykler med 24 eller 27 gir til under 4000, men de har såpass dårlig kvalitet på komponentene at det burde du ikke gå for. Da vil du raskt måtte bytte drivverk. Er 5000 din absolutte smertegrense? På denne tida av året kan det være litt vanskelig å få kjøpt en bra sykkel til den prisen. Jeg ser at Gekko Flow Street har Shimano Acera-bremser. Acera er litt for dårlig til at jeg vil anbefale det til folk som skal bruke sykkelen bortimot daglig, da vil jeg anbefale Shimano Deore. Deore er ikke på langt nær den beste gruppen til Shimano, men det er en veldig stabil og slitesterk gruppe. Du bør uansett ha hydrauliske skivebremser. Du bør videre gå for en hybridsykkel. Hybridsykler har tynnere dekk med større diameter, og da går det fortere på asfaltveier. Noen hybridsykler har komponenter fra Shimanos landeveisserie, ikke mountainbike-serien. Da kan du gå for en med Tiagra- eller kanskje Sora-komponenter. Med landeveiskomponenter får du ikke de ekstremt lette girene som en mountainbike-giret sykkel har. Med disse forutsetningene har jeg ikke klart å finne noen som koster 5000 kroner, jeg har bare funnet sykler til 7-8000 kroner. Du må huske på at en sykkel skal du formodentlig ha noen år, og da er det verdt å legge litt ekstra i å få slitestyrke og presisjon, samt en lettere sykkel. Her er noen eksempler: http://spinn.no/SYKKEL/Hybrid/Sport/Vipera/VIPERA-S4-PRO-M98810-p0000060543 Deore-utstyr https://www.oslosportslager.no/produkt/merida-crossway-500-gent-hybridsykkel-39720.aspx Deore-utstyr http://www.birk.no/sykler/2016/hybrid/fuji-silhouette-1-3-disc-2016 Sora-gruppe, på salg til 5600.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå