AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Jeg har to spørsmål angående jogging, som jeg håper noen kan svare på Nummer 1: Jeg står mellom det å på én uke jogge tre økter på hver 10 km per uke, eller jogge fem økter på hver 6 km per uke. Det blir jo samme antall km til sammen, men hva er det beste å gjøre? Vil jogge i rolig/moderat tempo uansett lengde på økta (altså ikke raskere om økta er kortere). Slik blir totalen helt den samme, bare ulikt antall økter. Målene mine er bare å kose meg med treningen, holde formen og helse, få overskudd. Fordeler og ulemper med det ene og det andre? Nummer 2: Omtrent hvor mange km i uka jogger du? Er 30 km per uke litt lite? Kjenner mange som jogger 40-50 km, og skjønner ikke hvordan de får det til. Kan også legge til at jeg trener styrke (helkroppsprogram) 2-3 ganger per uke Anonymkode: f3366...b13
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 Om du trener styrke 2-3 ganger pr uke ville jeg ikke løpt 5 dager i uken i tillegg. Da må du jo løpe og trene styrke samme dag. Det er ikke anbefalt. Jeg ville gått for 3 økter x 10 i stedet. Det er mer enn nok, du MÅ jo ikke løpe 30 km i uken? Om målet ditt bare er god helse og generell grei form, holder det fint med å løpe mindre enn det også. Anonymkode: 070f6...d96
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du trener styrke 2-3 ganger pr uke ville jeg ikke løpt 5 dager i uken i tillegg. Da må du jo løpe og trene styrke samme dag. Det er ikke anbefalt. Jeg ville gått for 3 økter x 10 i stedet. Det er mer enn nok, du MÅ jo ikke løpe 30 km i uken? Om målet ditt bare er god helse og generell grei form, holder det fint med å løpe mindre enn det også. Anonymkode: 070f6...d96 Jeg vet jeg ikke MÅ jogge 30 km i uken, men jeg bare lurte på dette med fordeler og ulemper med å ha færre lange eller flere korte økter Hvorfor kan jeg ikke trene styrke og jogge på samme dag? Jeg har flere ganger hatt en styrkeøkt på morgenen, og jogget på ettermiddagen/kvelden. Selv om jeg eventuelt jogger tre økter på 10 km og har tre styrkeøkter per uke, så kan det være at jeg må legge to økter til samme dag, da jeg ofte ikke har tid til å legge inn en treningsøkt seks dager per uke. Men hvis vi da ikke tenker på at jeg trener styrke, hva vil være fordeler og ulemper med tanke på det å jogge tre lange økter sammenlignet med fem kortere økter? Anonymkode: f3366...b13
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Jeg hadde valgt 3 økter x 10 km Selv jogger jeg mellom 50 og 55 km. i uka. Etter joggeøkten trener jeg styrke, så det er absolutt ikke et problem sett fra min side. Anonymkode: fb0df...fec 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde valgt 3 økter x 10 km Selv jogger jeg mellom 50 og 55 km. i uka. Etter joggeøkten trener jeg styrke, så det er absolutt ikke et problem sett fra min side. Anonymkode: fb0df...fec Men hva er grunnen til at du hadde valgt 10 km x 3? Fordi du liker best lange joggeøkter? Anonymkode: f3366...b13
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 Problemet med å jogge og trene styrke er at du får dårlig effekt av styrketreningen. Å løpe før du trener styrke er overhodet ikke anbefalt. Du får mindre energi igjen til å løfte, noe som fører til at du ikke klarer løfte like tungt, og ergo får du mindre effekt av løftingen. Et annet problem er at om du er sliten kan det gå ut over teknikken, som kan føre til at du skader deg. Etter du har trent styrke trenger kroppen hvile for å bygge seg opp igjen. Hele poenget med styrketrening er å bryte ned musklene, og så blir de sterkere når de får bygge seg opp igjen. For å bygge seg opp, må de få hvile. Om du løper, får ikke musklene bygget seg opp på samme måte som om du hadde gitt dem fred. Om vi ser bort ifra styrketrening, kan det likevel være lurt å ha hviledager fra løpingen. Ikke bare musklene, men ledd, leddbånd, sener og annet trenger å få restituert seg og slappet av. Om du løper veldig lett og rolig er det gjerne ikke noe problem, men om du bare løper lett får du igjen dårligere treningseffekt enn om du gir litt på innimellom. Anonymkode: 070f6...d96
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet med å jogge og trene styrke er at du får dårlig effekt av styrketreningen. Å løpe før du trener styrke er overhodet ikke anbefalt. Du får mindre energi igjen til å løfte, noe som fører til at du ikke klarer løfte like tungt, og ergo får du mindre effekt av løftingen. Et annet problem er at om du er sliten kan det gå ut over teknikken, som kan føre til at du skader deg. Etter du har trent styrke trenger kroppen hvile for å bygge seg opp igjen. Hele poenget med styrketrening er å bryte ned musklene, og så blir de sterkere når de får bygge seg opp igjen. For å bygge seg opp, må de få hvile. Om du løper, får ikke musklene bygget seg opp på samme måte som om du hadde gitt dem fred. Om vi ser bort ifra styrketrening, kan det likevel være lurt å ha hviledager fra løpingen. Ikke bare musklene, men ledd, leddbånd, sener og annet trenger å få restituert seg og slappet av. Om du løper veldig lett og rolig er det gjerne ikke noe problem, men om du bare løper lett får du igjen dårligere treningseffekt enn om du gir litt på innimellom. Anonymkode: 070f6...d96 Selvfølgelig bør man ha hviledager mellom økter med samme treningsform. Men uansett om jeg har tre lange eller fem kortere joggeøkter i løpet av uken, så får jeg jo hviledager Så hva annet er fordeler og ulemper med å ha tre lange sammenlignet med fem kortere joggeøkter? Hvis vi ser bort i fra styrketreningen. Dumt av meg å nevne det, da det er jogging jeg lurer på, ikke jogging kombinert med styrketrening. Anonymkode: f3366...b13
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 Med lengre økter får du trent opp evnen til å holde ut lengre økter, blant annet.. Kroppen får vent seg til å tåle belastning over lengre tid, og du trener opp evnen til å tåle lengre avstander. Jeg ville variert avstandene. Det trenger ikke være enten/eller. Det er anbefalt å variere mellom kortere og lengre økter, så du kan jo løpe 6 km to-tre dager i uken og 10 km 1-2 ganger i uken. Jeg ville også variert intensiteten. Om det kun er for helsen sin skyld, og du ikke er opptatt av å Prestere eller å få superkondis og stille i løp, er begge variantene helt greie. Da har det lite for seg å stresse med hva som er Best, begge deler er helt greit til å holde seg i form og komme seg i bevegelse. Da ville jeg heller tenkt på hva som passer deg best i hverdagen. Hva passer timeplanen din best, 30 min løping hver dag, eller 1 times løping 3 ganger i uken? Anonymkode: 070f6...d96
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #9 Skrevet 14. juni 2016 Færre og lengre for da opprettholder du kondis til å løpe langt. Men det beste er å variere lengde og intensitet. Anonymkode: 13e11...f5a
Gjest Runforit Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 Du må nesten finne ut hva du selv trives best med. Jeg har jogget alt fra 1 mil til 7 mil per uke. Nå har jeg landet på å jogge 6 km hver morgen på 25-30 min og det stortrives jeg med.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 5 minutter siden, Runforit skrev: Du må nesten finne ut hva du selv trives best med. Jeg har jogget alt fra 1 mil til 7 mil per uke. Nå har jeg landet på å jogge 6 km hver morgen på 25-30 min og det stortrives jeg med. Så du jogger 25-30 min absolutt hver eneste morgen? Hva om du er bortreist en dag eller to en uke da? Får du jogget som du skal da også? Anonymkode: f3366...b13
Gjest Runforit Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du jogger 25-30 min absolutt hver eneste morgen? Hva om du er bortreist en dag eller to en uke da? Får du jogget som du skal da også? Anonymkode: f3366...b13 Kommer an på. Har alltid med joggesko så kan jeg jogge hvis jeg vil. Men er ikke noe krise å ikke jogge en dag eller to(eller på ferie). Men hovedsaklig så jogger jeg hver dag fordi jeg koser meg med det.
Gjest Tigress Skrevet 15. juni 2016 #13 Skrevet 15. juni 2016 Det viktige her er å vite kva du ønskjer å oppnå? Eg spring ein stad mellom 0-40km per veke. Dette heng saman med veret, for om det er fint ver så syklar eg i staden. Eg har eit mål om å springe 15km kvar veke, berre for å halde springinga litt vedlike, men det hender eg spring ein to-tre kilometer etter ein sykkeltur, berre for å få litt slag i beina. Andre veker spring eg mykje meir, då gjer eg kanskje all treninga mi på beina den veka, både langturar og intervallar. Eg tel som oftast ikkje kilometer (det gjer Strava for meg!), eg konsentrerer meg om type øktar.
Wiggins Skrevet 15. juni 2016 #14 Skrevet 15. juni 2016 Det beste er å variere både lengden og intensiteten på joggeturene. Det gir forskjellige type trenings- og helsegevinst, og så blir det lettere å motivere seg mentalt når du får variasjon. Du burde ikke ha noen regel for deg selv om at du skal løpe X antall kilometer fordelt på Y antall økter per uke. Kjenn på dagsformen hva du føler for. Er du skikkelig sliten og trøtt er det kanskje best å ikke trene i det hele tatt, men gå tidlig til sengs. Kjenner du deg opplagt og energisk kan du gjerne løpe både langt og fort. Generelt løper man gjerne litt saktere på langturer og litt fortere, eller kanskje med noen intervalldrag, på korte og mellomlange turer. Siden jogging er ganske hard belastning for kroppen burde du ha minst to dager i uka der du ikke jogger. De som løper daglig har trent i mange år, og har et solid grunnlag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå