AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 begynne å betale for seg selv.. Altså.. kjøpe klær fotballsko og lignende.. samt ta med egne lommepenger på ferie dersom de skal bli med.. Stesønnen på 16 jobber to ettermiddager/kvelder i uken og alle ferier og tjener godt.. for litt siden var han på skoletur og handlet klær for 5000kr som han mener at foreldrene skal betale.. Moren har sagt at han får høre med faren.. Jeg mener dette er uaktuelt da det var lite klær og kun dyre merker og det faktum at det ikke var avtalt på forhånd. 5000kr er veldig mye penger for oss.. Jeg bruker jo ikke så mye penger på klær til mine egne barn i året en gang, når man ser bort ifra ytterklær... Anonymkode: bf6ba...73a
Gjest HappyWaffle Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 Jeg syns 16 er en god alder for å bruke egne penger på klær man bare har lyst på. En ting er at foreldre hjelper til med nødvendige ting, men om jeg hadde gått å kjøpt klær for 5000 så hadde jeg aldri verden fått igjen det fra mine foreldre med mindre det var avtalt (noe det aldri var). Jeg måtte betale for meg selv fra jeg flyttet på hybel som 16. Åring så det burde de som bor hjemme klare å.
lakrisbåten Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 Hva, jeg hadde ALDRI dratt på handletur som barn/tenåring og så forventet at foreldrene mine skulle betale det i etterkant! Må han ikke spørre i forkant? Det hadde jeg sagt nei til å betale. Nå kommer jeg fra en lite ressurssterk familie, men fra jeg fikk stipend på vgs, fikk jeg ikke lenger lommepenger eller noe sponset hjemmefra. Det er kanskje andre ekstremen igjen, men hvis gutten tjener bra selv, ville jeg skrudd ned innkjøpene selv, med mindre det ble gjort avtale om å spare pengene til studier/bsu. 2
Kittlingur Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Synes det er normalt at foreldre kjøper utstyr til barna. Mener å klær skal foreldre delvis betale for i slik situasjon. Men guttens impulskjøp skal ikke foreldre dekke. En 16 åring kan fint legge ut til klær til seg selv. Jeg har lagt ut for egen garderobe fra jeg var 14 år gammel. Foreldrene ga meg bare plagg når de hadde lyst til å stase litt på meg. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 Fra jeg var 16 år måtte jeg betale for klær som ikke var nødvendige. Dvs at hvis det var hull i alle buksene mine, så betalte foreldrene mine for nye bukser. Fikk 2000,- av dem i mnd som skulle dekke alt av utgifter som kino, cafe osv. Jobbet også deltid ved siden av og tjente ca 3-4000,- i mnd der. Synes det er helt sykt at han mener far skal betale for de klærne 😳 Når vi er på ferier pleier mamma å unne oss litt nye klær, spesielt nå som alle barna er studenter. Men en gang må man lære seg at ting koster penger, så synes det er helt urimelig at far skal ta denne regningen. Anonymkode: 55c06...129 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 Slik foregikk det da jeg var på den alderen: 1. Samtale med mamma eller pappa om hva jeg skulle kjøpe og hvor vidt det var nødvendig (nødvendige ting ble "sponset") 2. De bestemmer om det jeg la fram var nødvendig eller ei, ga meg penger/var med på senteret eller ba meg om å betale det selv med lommepenger eller sommerjobbpenger Kom ikke på tale at jeg skulle kreve f.eks. 5000 kr av dem, da hadde jeg fått utrolig dårlig samvittighet Anonymkode: 846ee...317 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 Det kommer vel i stor grad an på om han får lommepenger eller ei. Jeg synes det er feil å si at man kjøper selv/betaler for egne penger når man får mye i lommepenger. De som skriver at man bør kunne forvente at barna betaler klærne selv, tar det gjerne som en selvfølge at ungene i familien det er snakk om får like mye lommepenger, det trenger jo ikke være tilfelle. Jeg fikk ikke lommepenger i det hele tatt. Anonymkode: 30f19...596 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 Hadde IKKE betalt. Av den enkle årsak at han kjøpte FØR han spurte. Anonymkode: e28c2...5fb 3
MapleSirup Skrevet 14. juni 2016 #9 Skrevet 14. juni 2016 Klær og utstyr de trenger må foreldre betale. Klær de bare har lyst på må de betale, ihvertfall delvis, selv. Vi lagde avtaler rundt dyrere plagg. Dersom de feks ønsket seg vinterjakke til 1500 så fikk de 1000 som jeg tenker det koster normalt, også måtte de spytte inn de siste 500 selv. Men, må også si, at som stemor ville jeg ikke blandet meg inn i det (annet enn ved evt snakke litt med samboer.) 1
skruf Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 I den alderen der så fikk datteren min det hun trengte av basicklær innenfor rimelighetens grenser. Ville hun ha noe som var dyrere bare pga det var merkeklær så fikk hun spare til det selv. Samme vil også gjelde for lillesøster når hun blir så gammel at hun begynner å få sansen for merkeklær (hvis hun gjør det da) 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer vel i stor grad an på om han får lommepenger eller ei. Jeg synes det er feil å si at man kjøper selv/betaler for egne penger når man får mye i lommepenger. De som skriver at man bør kunne forvente at barna betaler klærne selv, tar det gjerne som en selvfølge at ungene i familien det er snakk om får like mye lommepenger, det trenger jo ikke være tilfelle. Jeg fikk ikke lommepenger i det hele tatt. Anonymkode: 30f19...596 Samme her. Er stor forskjell å betale for egne klær når man får 200 eller 2000 månedlig i lommepenger. Anonymkode: 846ee...317 2
lingua franca Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 Jeg betalte mine egne klær fra jeg var 15-16 år gammel (vgs-stipend og deltidsjobb). Sparte også penger jeg fikk til bursdag o.l til merkeklær før den tid. Synes tenåringer bør betale klær selv dersom det er merkeklær og dyre greier de egentlig ikke trenger. Foreldre har jo plikt til å forsørge barna til de blir 18, men merkeklær til 5000 kommer ikke innunder det altså 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Er stor forskjell å betale for egne klær når man får 200 eller 2000 månedlig i lommepenger. Anonymkode: 846ee...317 Akkurat. TS, jeg må bare få presisere at dette kun var svaret på det første spørsmålet ditt. Jeg mener på ingen måte at dere skal ta regningen for luksusinnkjøpene hans i den situasjonen du nevner lengre ned i innlegget. Uansett om han får mye, lite eller ingenting i lommepenger skal dere ikke måtte behøve å betale for luksusmerker. Spesielt ikke når han ikke engang har diskutert det på fohånd. Anonymkode: 30f19...596 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #14 Skrevet 14. juni 2016 Dere må bli enige med tenåringen om slikt FØR slike turer. Fungerer dårlig å først diskutere slikt i etterkant. Jeg har alltid fått alle klær jeg har trengt inkludert familieferier fra mine foreldre. Skal kanskje sies at jeg aldri har vært interessert i dyre merkeklær. Kan huske ett plagg som jeg kjøpte i løpet av tida før jeg ble 18 år som kostet over tusenlappen, og det var en ballkjole til vgs-ballet. Supert at han jobber ved siden av skolen! Dere må lære ham å sette opp budsjett og regnskap ut fra det han tjener, og ta en ordentlig prat om forventninger over hva dere og ham mener han bør bruke disse pengene på. Jeg flyttet hjemmefra til en internatskole da jeg var 16, så jeg lærte det da. Lær ham å ta vare på kvitteringene for å få oversikten, og å betale regninger selv i nettbanken. I akkurat denne situasjonen må selvfølgelig faren, og ikke du, få vetorett når mor har sendt spørsmålet over til faren. Anonymkode: f19b7...9be
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #15 Skrevet 15. juni 2016 21 timer siden, MapleSirup skrev: Klær og utstyr de trenger må foreldre betale. Klær de bare har lyst på må de betale, ihvertfall delvis, selv. Vi lagde avtaler rundt dyrere plagg. Dersom de feks ønsket seg vinterjakke til 1500 så fikk de 1000 som jeg tenker det koster normalt, også måtte de spytte inn de siste 500 selv. Men, må også si, at som stemor ville jeg ikke blandet meg inn i det (annet enn ved evt snakke litt med samboer.) Klart jeg må blande meg inni det. Med felles økonomi har jeg veldig mye jeg skulle sagt! Da driter jeg en lang en i om jeg er stemor eller ei.. Vi har forresten blitt enige om at gutten betaler selv.. I vår familie kjøper vi ikke dyre merkeklær.. Spesielt ikke før vi har spurt om lov. Til og med jeg, spør samboer først dersom jeg skal kjøpe meg noe som koster litt. og omvendt. Anonymkode: bf6ba...73a
MapleSirup Skrevet 15. juni 2016 #16 Skrevet 15. juni 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart jeg må blande meg inni det. Med felles økonomi har jeg veldig mye jeg skulle sagt! Da driter jeg en lang en i om jeg er stemor eller ei.. Vi har forresten blitt enige om at gutten betaler selv.. I vår familie kjøper vi ikke dyre merkeklær.. Spesielt ikke før vi har spurt om lov. Til og med jeg, spør samboer først dersom jeg skal kjøpe meg noe som koster litt. og omvendt. Anonymkode: bf6ba...73a Jeg skjønner godt at dette angår deg. Det var ikke ment som noe stikk til stemor/mødre. Rent personlig ville jeg ikke blandet meg.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #17 Skrevet 15. juni 2016 Foreldre er ansvarlige for sine barn fram til de er 18. Anonymkode: 695b4...14b 1
Teddi Skrevet 15. juni 2016 #18 Skrevet 15. juni 2016 Jeg er fra en rimelig ressurssterk familie, men jeg begynte automatisk å betale for egne klær da jeg nærmet meg 16 år. Det ble bare naturlig, da pengene jeg hadde jobbet for skulle gå til noe jeg selv ønsket. Som tenåring var vel sminke og klær det man ønsket seg mest. Mine foreldre betalte fortsatt ytterklær til meg, for ellers var min mor redd for at jeg kom til å fryse ihjel om vinteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå