Ida dahlø Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 (endret) Første gang jeg skriver innlegg i håp om å komme i kontakt med andre som har denne "forbannelsen", kjæresten min vart for 2 år siden bitt av en flott, i giften i flotten er dt noe som heter a-gal molokyl (sukkermolokyl som setter igang en lifsfarlig allergisk reaksjon som gjør at hjerte stopper. A-gal molekylet er i alle pattedyrkjøtt og i melken fra de, som vil si både jeg å kjæresten min må holde oss langt bort fra kjøtt og melk. Og dette byr jo på store utfordringer for en gutt og jente på 20 år som ikke kan å lage mat. Etter mange allergiske reaksjoner så har magen til kjæresten min blitt ødlakt, og huden tåler ikke sukker da det kommer masse urenheter om dt er for mye sukker, løk og sterkt krydder tåler ikke magen Hannes.så spørsmålet mitt er om dt er noen andre med kjøttallergi der ute eller om noen vet om lette/ferdi måltider som vi kan lage? Savner noe som smelter i munnen, middag eller no godt!!! tusen takk for svar !'🤗🤗 om du ikke skjønner helt va kjøttallergi er kan du lese en veldig god og interessang artikkel her: http://forskning.no/sykdommer-insekter/2016/04/slik-kan-flattbitt-gi-deg-kjottallergi Endret 14. juni 2016 av Ida dahlø Link
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 http://www.veganmisjonen.com Jeg synes denne siden var et fint sted å starte da jeg skulle spise mat uten melk og kjøtt. Det finnes jo masse oppskrifter og informasjon på nettet. Anonymkode: 62f9e...cd9
Ida dahlø Skrevet 14. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 14. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: http://www.veganmisjonen.com Jeg synes denne siden var et fint sted å starte da jeg skulle spise mat uten melk og kjøtt. Det finnes jo masse oppskrifter og informasjon på nettet. Anonymkode: 62f9e...cd9 Tusen takk. Vet dt er masse vaganske retter men eneste vi har erfaring med av mat er å stappe en pizza i ovnen:D da kan enkelte oppskrifter på nettet bli for vanskelig. Tenkte mer mat du kan kjøpe å varme opp, eller no desserer, veldig glad i oatly sine produkter!
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Det er egentlig ikke tillatt å bruke sitt eget navn som nick her inne Anonymkode: 9fdc2...03f
liljene Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 Du kan også søke på "rawfood". Spiser en del selv og pleier å ha smoothie til frokost (grønnsaker og frukt som jeg liker).
Ida dahlø Skrevet 14. juni 2016 Forfatter #6 Skrevet 14. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er egentlig ikke tillatt å bruke sitt eget navn som nick her inne Anonymkode: 9fdc2...03f Åja
Ida dahlø Skrevet 14. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 14. juni 2016 5 minutter siden, liljene skrev: Du kan også søke på "rawfood". Spiser en del selv og pleier å ha smoothie til frokost (grønnsaker og frukt som jeg liker). Mmmmm, hakke tenkt over smoothie faktisk!
liljene Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 I dag hadde jeg avokado med chiafrø og dadler. Her kan du lese mer om chiafrø: http://rawganik.com/produkter/chia.html. Det er grønt (men godt ). Du kan ha mange ulike varianter, der du nesten må smake deg frem til hva du liker.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #9 Skrevet 14. juni 2016 Hvorfor må du holde deg borte fra kjøtt og melk? Var det ikke han som ble bitt? Anonymkode: 3e4f4...06c 6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 Hälsans Kök har en del ok produkter. Ulike "biffer" etc som bare kan varmes i ovn. Anonymkode: 76393...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 9 timer siden, Ida dahlø skrev: Første gang jeg skriver innlegg i håp om å komme i kontakt med andre som har denne "forbannelsen", kjæresten min vart for 2 år siden bitt av en flott, i giften i flotten er dt noe som heter a-gal molokyl (sukkermolokyl som setter igang en lifsfarlig allergisk reaksjon som gjør at hjerte stopper. A-gal molekylet er i alle pattedyrkjøtt og i melken fra de, som vil si både jeg å kjæresten min må holde oss langt bort fra kjøtt og melk. Og dette byr jo på store utfordringer for en gutt og jente på 20 år som ikke kan å lage mat. Etter mange allergiske reaksjoner så har magen til kjæresten min blitt ødlakt, og huden tåler ikke sukker da det kommer masse urenheter om dt er for mye sukker, løk og sterkt krydder tåler ikke magen Hannes.så spørsmålet mitt er om dt er noen andre med kjøttallergi der ute eller om noen vet om lette/ferdi måltider som vi kan lage? Savner noe som smelter i munnen, middag eller no godt!!! tusen takk for svar !'🤗🤗 om du ikke skjønner helt va kjøttallergi er kan du lese en veldig god og interessang artikkel her: http://forskning.no/sykdommer-insekter/2016/04/slik-kan-flattbitt-gi-deg-kjottallergi Hva sier legen hans til denne teorien din? Anonymkode: ead42...13b 1
Aviale Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva sier legen hans til denne teorien din? Anonymkode: ead42...13b Ærlig talt, det virker da som om de har vært hos lege for å finne ut dette. Hvilken 20-åring kommer opp med diagnosen "a-gal molekyl" av seg selv og kutter ut kjøtt? Uansett var det ikke dette HI handlet om. Håper dere finner ut av det, det er mye godt å lage også uten kjøtt! Jeg kan anbefale denne suppa, jeg pleier å kutte ut kjøtt og ha oppi en paprika i tillegg Linser høres kanskje "skummelt" ut om dere ikke har prøvd det, men det smaker lite - bare tilfører protein og metthetsfølelse. Endret 14. juni 2016 av Aviale 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva sier legen hans til denne teorien din? Anonymkode: ead42...13b En lenke til artikkel på forskning.no er dokumentasjonen her - du har lest den før forsøket på sarkasme, regner jeg med? Og googlet litt selv? TS: Anbefaler fersk fisk, god proteinkilde når kjøtt er utelukket. Feks bake stykker av fersk fisk i ovnen, 180-200 g, 10-12 min. Og ha feks ovnsbakte rotgrønnsaker til, bare olivenolje, salt, pepper og feks urter på, og bak på samme temperatur i en drøy halvtime. Er alle melkeprodukter utelukket, feks ost og smør? Og kan man ikke spise fjærkre med denne allergien, hvis jeg har forstått det riktig? Anonymkode: 04984...6f8 3
Fredsmegleren Skrevet 14. juni 2016 #14 Skrevet 14. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hälsans Kök har en del ok produkter. Ulike "biffer" etc som bare kan varmes i ovn. Anonymkode: 76393...ff6 Det meste smaker som salte seige skosåler.. For øvrig så er pølsene, farsen, og "biffene" greie, men hjemmelaget mat er klart bedre
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #15 Skrevet 14. juni 2016 A-Gal finnes ikke i kylling/fjærkre? Da kan dere jo spise pizza med kullingkjøtt i stedet! Lag ting med kylling, kyllingkjøttdeig osv. Pizza, taco, lasagne. Finnes mye ferdigmat også, med kylling, hvis dere er ute etter det. Selv kyllingpølser og kyllingschnitzel. Bare pass på at det ikke er melk i pølsene (?). Fascinerende artikkel. Aldri hørt om dette før. Anonymkode: b5163...35f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #16 Skrevet 14. juni 2016 17 minutter siden, Fredsmegleren skrev: Det meste smaker som salte seige skosåler.. For øvrig så er pølsene, farsen, og "biffene" greie, men hjemmelaget mat er klart bedre Det er jeg helt enig i, men TS ba om tips til ferdigmat. Anonymkode: 76393...ff6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #17 Skrevet 14. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: A-Gal finnes ikke i kylling/fjærkre? Da kan dere jo spise pizza med kullingkjøtt i stedet! Lag ting med kylling, kyllingkjøttdeig osv. Pizza, taco, lasagne. Finnes mye ferdigmat også, med kylling, hvis dere er ute etter det. Selv kyllingpølser og kyllingschnitzel. Bare pass på at det ikke er melk i pølsene (?). Fascinerende artikkel. Aldri hørt om dette før. Anonymkode: b5163...35f http://forskning.no/mat-allergi-jul/2010/12/kan-man-bli-allergisk-mot-kjott Ja, her er det jo en artikkel om at de som lider av kjøttallergi fra pattedyr sjeldent også blir allergisk mot fjærkre. Om han er allergisk mot alle typer kjøtt finnes det soyakjøtt, og det smaker ikke så aller verst. Eller er det utrolig mange gode vegetarretter, hvor oppskrifter også ligger på nett. Angående melkeprodukter kan f.eks mandelmelk/kokosmelk/soyamelk ect. brukes. Istedenfor sterke krydder kan f.eks friske urter brukes. Gjelder å se alternativene istedenfor begrensingene ved utfordringer. Anonymkode: 4c839...1fd
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #18 Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, Aviale skrev: Ærlig talt, det virker da som om de har vært hos lege for å finne ut dette. Hvilken 20-åring kommer opp med diagnosen "a-gal molekyl" av seg selv og kutter ut kjøtt? Uansett var det ikke dette HI handlet om. Håper dere finner ut av det, det er mye godt å lage også uten kjøtt! Jeg kan anbefale denne suppa, jeg pleier å kutte ut kjøtt og ha oppi en paprika i tillegg Linser høres kanskje "skummelt" ut om dere ikke har prøvd det, men det smaker lite - bare tilfører protein og metthetsfølelse. Dette er ikke en diagnose norske leger bruker. Anonymkode: ead42...13b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #19 Skrevet 14. juni 2016 Dere er antagelig nødt til å lære dere å lage mat selv. Her er noen veldig enkle retter Vegansk pizza: Kjøp en ferdig pizzabunn (sjekk at den er fri for melk). Ha på et glass pizzasaus, sopp i skiver, en boks bønner, paprika i biter, andre ting dere liker på pizza, topp det hele med en vegansk "ost". Sleng det inn i ovnen, stek og nyt. Maisgrøt med kakaosmak, aka sjokoladepudding: Kjøp en boks maisenna, havremelk eller annen "melk" dere liker, sukker eller søtning og kakaopulver. Følg oppskriften for maisgrøt, men tilsett litt sukker/søtning og et par ss kakao. Når det er ferdig har dere det i en skål og avkjøler, eller spiser det med en gang. Om han kan spise kylling er det masse mat som er lett å lage med kylling. Ferdige kyllinglår som bare trenger å varmes i ovnen er fryktelig greie og gode. Server med ris (boil-in-bag) eller opphøgde poteter fra kjøledisken. Salat er lett å lage, bare kutt et halvt salathode, en halv agurk, et par tomater og en paprika i små biter, bland og server. Det er ikke veldig vanskelig å lage mat, dere trenger bare å trene litt. Når det bare er dere to kan dere le sammen de gangene det blir mislykket. Anonymkode: e87fc...abe
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #20 Skrevet 14. juni 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke en diagnose norske leger bruker. Anonymkode: ead42...13b Jo, det er det. Vet om pasienter som har fått diagnosen og behandling på Haukeland. Anonymkode: 04984...6f8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå