AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Jeg er i starten av 20-årene, jente. Leier leilighet. Har de siste par årene studert og jobbet ved siden av. Jeg har jobbet hardt for å prestere på disse arenaene. Jeg har vært mye sliten og rett og slett dritt lei, men man må ha utdanning. Min jobb har hatt varierende inntekt da jeg har jobbet deltid. Etter perioder med lite penger og sparsommelighet må jeg unne meg litt for det harde strevet. Noe jeg trenger / har ventet på å få råd til / noe jeg har veldig lyst på. Dette for å holde motivasjonen litt oppe og unngå å havne i kjelleren. Problemet er at det går over styr. Jeg unner meg noe, det er greit, det har man lov til. Så får jeg følelsen av at jeg har god råd, og da sløser jeg penger på unødvendige ting som å spise ute med kjæresten, kjøpe Mat på skolen eller butikken fordi jeg ikke gidder å lage matpakke, etc. Småkjøp som iste på butikken, ting jeg får lyst på osv. Det minker på kontoen og så får jeg noia og bekymrer meg ihjel. Altså, jeg klarer meg alltid. Men jeg vil spare litt. Jeg vil ha KONTROLL. Jeg vil kunne inne meg et kafébesøk med venner eller en kino, en opplevelse, istedenfor å sløse. Har allerede bestemt meg for å slutte å snuse. Er generelt flink til å velge billig når det kommer til mat, klær osv. Men ikke flink nok. Nå skal det sies at det å se bra ut og føle seg bra, er noe som er veldig viktig for meg. Både en brennende interesse og et behov. Men det er ikke ekstremt altså. Men jeg vil kunne føle at det går an å ta seg råd til gode produkter med en grei pris. Istedenfor småkjøp som ikke gir meg noe i lengden. Kan vel si det litt sånn at jeg er litt materialistisk. Liker å ha en ekstra av noe når jeg går tom, kjøpe en blomst eller en ny pynt i leiligheten iblant. Slik at jeg har det fint og trives. Jeg bekymrer meg så mye for hvordan dette kan utvikle seg, for hvordan neste uke eller måned blir, at jeg ikke får sove. Jeg bekymrer meg generelt for mye, men keg blir bare så sliten. Jeg blir sint på meg selv, lei meg, oppgitt. Jeg vil kunne følge et budsjett og være flink økononisk. I perioder er jeg flink, men så skjærer det seg. Har noen tips og råd til meg? Setter enormt stor pris på det! Anonymkode: 80fda...24b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 Ikke betal med kort. Ha heller ikke kort med deg. Skriv budsjett, slik at du vet hvor mye du kan bruke pr uke fordelt på mat, transport, helse, etc. Ta ut penger for 1 uke av gangen, og ikke bruk mer enn disse pengene. Anonymkode: 16e59...092 3
ajarRun Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 https://www.youneedabudget.com/ Den koster litt penger, men dette budsjettet er genialt. Alle regninger som skjer årlig legger du inn, og så setter du av penger, samme med alle utgifter som skjer av og til. Med en gang du får penger gir du dem en jobb (bestemmer hva de skal brukes til), og målet er at du skal bruke forrige måneds lønn. Den har en app, når du kjøper noe legger du det inn, og velger hva du har brukt pengene på. Da får du både oversikt over hva du bruker penger på, og du må ta bevisste valg. Hvis du trenger mer penger til snus, må du ta fra noe annet. Kanskje det blir mindre fristende når det spiser feriebudsjettet ditt. Det fine er at du bare trenger en konto, å flytte penger fysisk er ikke lengre nødvendig, den håndterer kredittkort veldig bra hvis du bruker slikt. Bare husk å modifisere postene slik at det passer for deg.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Bestem også et fast beløp til sparing, som du kan legge inn som månedlig fast trekk fra lønnskontoen din til en sparekonto Anonymkode: 16e59...092 2
Fjompen Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 Du kan leke litt med denne, den viser veldig tydelig hvor mye "bare en iste" egentlig utgjør. http://www.dinside.no/tag/sl%C3%B8sekalkulator 1
Kamikatze Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 Har du hørt begrepet "pay yourself first"? Skal du spare, må du ikke basere det på at du skal spare det du ikke bruker opp før neste lønn. Bestem deg for hva du trenger å spare (og har råd til) hver måned. Trekk beløpet sammen med regningene, slik at det forsvinner fra brukskontoen. Blir det vanskelig å ikke nafse fra sparekontoen, kan du lage små "fartsdumper" for sparepengene, ved å sette dem inn på samvirkelaget eller en annen bank uten korttilknytning - eller aksjefond om du tåler litt risiko. Sånn som krever litt ekstrainnsats utover bare å dra et kort når du blir fristet. Dernest kan det være lurt å finne noe annet å belønne deg selv med enn iste og junk. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 Sparing gjøres på lønningsdagen med fast trekk til egen konto. Slik gjør jeg det: * lønnen går inn til regningskonto uten kort * ukentlig overføres et beløp til dekning for kommende ukes husholdning. * klær planlegges ut fra sesong * sparing er fast beløp til forskjellige formål (ferie, uregelmessige regninger, fond, buffer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå