AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Hei! Magen min blir forferdelig oppblåst og dvask når jeg spiser brød, samt kvalm og får hodepine. Jeg vet at jeg ikke tåler det, men jeg vet ikke hva annet jeg kan spise som er noelunde sunt? Jeg er oppvokst med vanlig norsk kosthold, altså brød til frokost, lunsj og kvelds... Hva annet kan jeg spise f.eks. på jobb? Jobber på sykehjem så må være noe som er enkelt, kan tas med hjemmefra og kan stå åpent litt hvis jeg plutselig må løpe... Jeg HATER (altså, klarer ikke å spise) grønn salat og knekkebrød. Kan spise det ett måltid en dag, men så klikker jeg og trør i meg et helt brød :-P Det smaker ekkelt og jeg blir ikke mett av det. Blir lei av å spise lenge før jeg er mett. En del pasta har samme effekt på meg som brød. Så, hva i all verden kan jeg spise? Det må være enkelt og raskt, ellers glir jeg bare tilbake igjen.. Kan dere hjelpe meg med tips? Anonymkode: 450f2...2be
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Pumpernickel burde gå helt fint. Anonymkode: 414f7...a02
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 kan lage deg ostelapper da. Er det gluten du reagerer på? I så fall kan du lage deg glutenfritt brød. Semper har brødmixer. Anonymkode: 90b58...7ca
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Det er forskjell på brød, prøvd Ingers rugbrød? Anonymkode: 55d99...3c2 1
Salka Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 Prøv glutenfritt en periode og se om du blir bedre da? Jeg hadde det på samme måte og fant ut at jeg hadde hveteglutenallergi. Mye godt glutenfritt å få tak i nå og det kommer stadig nye ting. Hatting sine rundstykker og havrestykker er kjempegode. Jeg spiser også glutenfri pasta. Både barillia, Schär og Semper har glutenfri pasta. Ellers er det mye godt glutenfritt knekkebrød å få tak i, men siden du ikke liker knekkebrød er vel ikke det noe alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på brød, prøvd Ingers rugbrød? Anonymkode: 55d99...3c2 Ja, aldri smakt noe så tørt og grusomt før :-P Jeg er så kresen, det er det som er hovedproblemet.... Til @Salka. Jeg vet jeg blir bedre av glutenfritt, har prøvd før.. Men økonomien har vært dårlig, så glutenfritt mel/brød/pasta ville blitt for dyrt. Men nå er den bedre, så da får jeg vel prøve :-) Takk for tips! Når jeg prøver å leve glutenfritt ender jeg bare med å ikke spise brød/pasta/mel, så finner jeg en ting jeg liker som f.eks. eggerøre, og så spiser jeg bare det 2 uker i strekk til jeg er drittlei å trykker innpå loff med nugatti... Kan vel si at kosthold slett ikke er min greie :-( Eier jo ikke selvdisiplin... Anonymkode: 450f2...2be
#frøken Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 Sommer-ruller. Rispapir du fyller med det du liker, jeg har i salat, agurk, omelett, hoisinsaus, spirer, av og til reker, kylling. Bare fantasien som setter grenser. Jeg blir også oppblåst og uvel av brød og poteter, tror ikke jeg tåler stivelse så godt. 2
bib_84 Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 Eggerøre har du jo nevnt, ellers kan du jo lage en salat som ikke er grønn, med kjøtt, ost, grønnsaker (minus salat), frukt, nøtter osv. Havregrøt, smoothie og middagsrester er også noe jeg pleier å ha med i matpakken 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #9 Skrevet 14. juni 2016 Prøv å bake eltefritt brød uten hvetemel (med litt speltmel). Det er fantastisk godt! Jeg er som deg en brødspiser og klarer ikke å bli glad i knekkebrød eller tørre erstatninger, men liker brød med tyggemotstand og mye korn. Anonymkode: b3d7d...6dc
stan Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 Nudler er frokosten til kineserne. Ha i litt kjøtt og grønnsaker etter smak. Krydre. Kjempefin frokost. 1
bib_84 Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 Såfremt du ikke har glutenallergi er lomper også et alternativ, godt med f.eks smøreost, spekeskinke, og avokado
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 Omelett. Lett å lage stor porsjon i ildfast form. En vanlig ildfast form tar ca 20-25 egg pluss kjøtt og eventuelt grønt. Suppe/Gryterett Lett å lage stor porsjon og ha i kjøleskap/fryser Egg og bacon Hvis du absolutt må ha noe å legge pålegg på, så smaker nøttesconesene til CBE veldig godt. Anonymkode: 66872...4d6
Gjest Nanne70 Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 Har du prøvd å bake med havremel? Jeg tåler også brød bakt på hvete dårlig, men havre går helt fint. Hvis du liker det, så er havregrøt en super frokost
Wenda Skrevet 14. juni 2016 #14 Skrevet 14. juni 2016 Har ikke spist brød på kanskje 4 år nå. Jeg spiser pålegg, eggerøre, omeletter, bacon, middagsrester, wraps (av egg siden jeg spiser lavkarbo, men om du tåler wraps med karbo så går du for det) og salater. Husk at salater ikke trenger å være bare grønt
Gjest HappyWaffle Skrevet 14. juni 2016 #15 Skrevet 14. juni 2016 ikke lest alle svarene så kan være dette er sagt, men Wraps er dritdigg! finn en god dressing, legg på salaten du foretrekker sammen med kylling (da elsker jeg de juicy chicken posetingene), laks, kjøtt, middagsrester kan brukes osv osv. rull de sammen, ha rundt sølvfolie og vips du har lunsj folk vil bli misunnelige på
Mollie Skrevet 14. juni 2016 #16 Skrevet 14. juni 2016 Wraps (fullkorntortilla) spiser jeg endel av. Veldig godt med feks rød/grønn pesto, skinke/kylling, paprika og ruccula Ellers omeletter med det du liker av topping. Kanskje sånn grønnsakspasta, og lage pastasalat med det?
Salka Skrevet 14. juni 2016 #17 Skrevet 14. juni 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, aldri smakt noe så tørt og grusomt før :-P Jeg er så kresen, det er det som er hovedproblemet.... Til @Salka. Jeg vet jeg blir bedre av glutenfritt, har prøvd før.. Men økonomien har vært dårlig, så glutenfritt mel/brød/pasta ville blitt for dyrt. Men nå er den bedre, så da får jeg vel prøve :-) Takk for tips! Når jeg prøver å leve glutenfritt ender jeg bare med å ikke spise brød/pasta/mel, så finner jeg en ting jeg liker som f.eks. eggerøre, og så spiser jeg bare det 2 uker i strekk til jeg er drittlei å trykker innpå loff med nugatti... Kan vel si at kosthold slett ikke er min greie :-( Eier jo ikke selvdisiplin... Anonymkode: 450f2...2be Bra du blir bedre av det. Da tyder det jo på at du kanskje ikke tåler hvetegluten så godt. Det er dyrt ja, men godt økonomien er bedre nå. Ville absolutt prøvd igjen. Bor du i rimelig avstand til charlottenberg har de godt utvalg på Hypermat. Billigere enn i Norge og. Men Hatting sine rundstykker kjøper jeg her i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå