Gå til innhold

Er bøkene til Bukowski mer eller mindre en selvbiografi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

@Rainstorm mener det må være sant, noe iallefall, jeg er ikke overbevist.

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står at Ham on Rye er selvbiografisk. Han hadde et stort alkoholproblem i virkligheten og levde røft og det er jo det han skriver endel om så han har nok tatt utgangspunkt i seg selv.

Gjest supernova_87
Skrevet

Ikke alle bøkene.

Men karakteren Henry Chinaski er en fiksjonalisert (fictionalized) versjon av Charles Bukowski. En slags alter ego, som lever et bedre liv enn Buk selv gjorde. Det vil jo si at alle bøkene som omhandler Chinaski er semi-selvbiografiske. Dette er jo ikke noe JEG mener, men noe som er sagt om Buk sine skriverier. Det er kanskje noe som gjør hans historier ekstra spennende, hva er Bukowski sine egne opplevelser, og hvor mye er fiksjonalisert? Da jeg leste tenkte jeg ofte "dette MÅ bare være oppspinn", men sannheten er at det kan godt hende det er akkurat disse scenene som faktisk har skjedd. Det gir noe ekstra til historiene. 

Jeg tror personlig Buk tok sitt eget liv som utgangspunkt og spica det opp, og tok kreative friheter til å gjøre livet litt bedre, og litt verre, mer interessant. Som alle andre forfattere baserer man jo skrivingen sin på selvopplevde følelser. Når det kommer til synet på kvinner, tror jeg kanskje han overdrev det og gjorde det verre i bøkene enn i virkeligheten, jeg håper i alle fall det. Men når det er sagt, alt hans syn på kvinner virker mer forståelig når man leser hele bøkene i stedet for får det i sitater. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...