Gå til innhold

Naboungene går for lut og kaldt vann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet til et nytt nabolag i fjor. Ungen vår (snart 5) fikk seg nye venner i nabohuset. Dette er vel og bra; han leker masse både med med 4-åringen og 7-åringen. Det jeg reagerer på, er at på helg så er de ute hele dagen uten matpauser. 4-åringen springer rundt med samme bæsjebleie hele dagen uten å bli skiftet på (?!). (Og hva skjer med bleieslutt??) 

Jeg sa sist helg at "nå må du gå hjem og spørre på ny bleie". De fikk saft hos oss for å få noe å drikke. Vi tvinger 5-åringen vår til å roe ned og ta en lekepause og spise middag, da var han helt utslitt etter 6 timer med vilter lek. Fortsatt ingen mat på nabobarna. 

Hadde dere sagt noe til foreldrene? 

Anonymkode: dc4bb...9c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt noe til foreldrene, og sendt en bekymringsmelding til barneverntjenesten.

Anonymkode: 15309...66a

• Liker 18
Skrevet

Nei, jeg hadde flyttet til et sivilisert nabolag. 

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt ville jeg sagt noe til foreldrene. Men å koble inn barnevernet på flekken? Jeg skjønner fristelsen, men du bør la dem få noen sjanser

• Liker 5
Skrevet

Off, fikk vondt inni meg av og lese dette! Håper du tar affære så snart som mulig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fill også vondt inni meg.. Kjenner du foreldrene? Har du noen ide om hvorfor det er sånn? Kan du invitere mor på kaffe en dag? Om hun feks er enslig og "bare" utslitt, kan det være hun trenger støtte og kommunen kan gi avlastning. Er det rus eller psykiske problemer, må mer drastiske tiltak inn. Fenne type tillegg info / hypoteser kan være relevant for barnevernets vurdering. Noe må du i alle fall gjøre for dette er omsorgssvikt!

Anonymkode: d6c81...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Godt å se at jeg ikke er alene om å synes dette er trasig. ikke noe barnevern- tar heller en samtale! :)

Anonymkode: dc4bb...9c4

AnonymBruker
Skrevet

Uff, stakkars barn:( Må bare skyte inn en liten tanke sånn i farta: å snakke med foreldrene skal man også være forsiktig med mtp. vennskapet ditt barn har til disse to. Det kan dessverre ende med at de ikke vil la barna sine leke med ditt barn lengre. Sier ikke du skal la være å gjøre noe, men det er noe jeg ville tenkt over før jeg snakket med dem i alle fall.

Anonymkode: f9176...cd2

Gjest jesse james
Skrevet

Barnevernet er der for å hjelpe barna og foreldre de er ikke den store stygge ulven. (De foreldrene som har mistet omsorgsretten har seg selv å takke) 

Hvis mor er utslitt som nevnt over kan de tilby avlastingshjem :) 

for uten å være sulten, så tenk de infeksjonene dette barne kan få? Utslett og uvi er verken gøy for voksne eller barn. .

Skrevet

Selvfølgelig springer man ikke direkte til barnevernet! Enig med TS, bli kjent med foreldrene og ta en prat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men basert på praten bør bv vurderes for dette er ikke bare litt slapphet - det er omsorgssvikt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du har observert over tid at de går uten tilsyn og mat. Da er det lite sannsynlig at en samtale vil hjelpe, uansett om det skyldes ondskap eller bare manglende omsorgsevne. Barnevernet er til for å hjelpe familier som trenger litt ekstra støtte, hvorfor vil du ikke melde fra? 

Anonymkode: 8762c...c99

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men basert på praten bør bv vurderes for dette er ikke bare litt slapphet - det er omsorgssvikt.

Hvis det er omsorgssvikt bør man melde fra med en gang, for barnas skyld. Hvis foreldrene ikke skjønner at barna trenger mat, hva mer er det de ikke skjønner? Dette bør være opp til fagfolk å vurdere.

Anonymkode: 8762c...c99

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Går ikke barna inn og ber om mat når de blir sultne ? Hvordan vet du at de er ute hele dagen uten å spise, sitter du og ser på de hele tiden? Har du spurt de om de har spist? 

Hvis du er helt sikker på at barna ikke får mat i løpet av dagen bør du snakke litt forsiktig med foreldrene, og forsøke å finne ut om dine antagelser stemmer. Dersom du er sikker på at du har rett bør du nok kontakte BV, det er mye bedre med en henvendelse for mye enn en for lite. 

Anonymkode: 295b1...569

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ringt barnevernet og rådført meg anonymt i første omgang. Kan være greit å få innspill fra fagfolk med kjennskap til lignende situasjoner. Pluss at du kan få konkret veiledning om hvordan du skal gå fram videre, hvis du ønsker det. 

Håper det ordner seg, det høres dessverre ut som omsorgssvikt. 

Anonymkode: 53262...e4a

• Liker 8
Skrevet

Takk for innspill. Neste gang jeg opplever lignende skal jeg skifte bleie på 4-åringen(har noen liggende) og gi de brødskive. Kanskje foreldrene tar hintet ;)

• Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet

Jeg lurer også på hvordan du vet at de ikke for mat i løpet av dagen, de er vel ikke rundt deg og dine hele tiden?

Skrevet

Jo de leker ute på en plass utenfor huset vårt så jeg ser jo det.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, missLynch skrev:

Takk for innspill. Neste gang jeg opplever lignende skal jeg skifte bleie på 4-åringen(har noen liggende) og gi de brødskive. Kanskje foreldrene tar hintet ;)

Når skal folk skjønne at man av og til må være direkte?

Anonymkode: 970da...783

• Liker 6
Skrevet
13 timer siden, missLynch skrev:

Tror ikke dette hjelper, ei heller å prate med foreldrene. Det som kan skje da er at barna ikke får gå ut fordi foreldrene ikke vil ha fler konfrontasjoner fra andre utenfra. Her ville jeg ringt barnevernet. Dersom en 4-åring går med bæsj i bleia en hel dag og de ikke får matpauser så er det omsorgssvikt

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...