bergensjente28 Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Hei. Jeg har et lite spørsmål som jeg håper på at noen kan være behjelpelige med om de har vært eller er i samme situasjon som meg. Jeg er en jente på 28 år som er i et forhold med en på 27 år fra Tyrkia, og vi har planer om å gifte oss og stifte familie. Så jeg lurer på om det er noen som har erfaring med det, i forhold til UDI. Jeg har prøvd og lese meg litt opp på dette, og spørd litt rundt. Men skader aldri med litt flere innslag. Så mitt spørsmål er da, er det noen som har giftet seg når mannen har vært på besøk i Norge på turistvisum? Og, har det hatt noe å si videre når en søker om familiegjenforening og innvilgelse av oppholdstillatelse. Og, hvor lang tid har det tatt å få svar på søknaden om oppholdstillatelse? Nå skal det sies at både jeg og han oppfyller alle krav som UDI har til oss. Håper på noen gode svar 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Sikker på at han vil ha deg, og ikke oppholdstillatelse? Anonymkode: badec...c87 8
bergensjente28 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikker på at han vil ha deg, og ikke oppholdstillatelse? Anonymkode: badec...c87 Det er jeg ja,- kunne ikke vært mer sikker for å si det mildt
ajarRun Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, bergensjente28 skrev: Det er jeg ja,- kunne ikke vært mer sikker for å si det mildt Tar ikke familiegjenforening sånn 3 år? og de har krav til inntekt, mange av dem som velger å feriere på Alanya oppfyller ikke inntektskravene... 1
bergensjente28 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev: Tar ikke familiegjenforening sånn 3 år? og de har krav til inntekt, mange av dem som velger å feriere på Alanya oppfyller ikke inntektskravene... Nei, det gjør det ikke. Som jeg skrev i innlegget så oppfyller vi alle krav som UDI har. Og jeg har mer enn god nok inntekt til å oppfylle inntektskravene. Forresten, så oppfyller alle jeg kjenner som ferierer i Alanya inntektskravene ( ikke at noen andre har behov for å gjøre det) . Spørst vell akkurat hvilke du kjenner 1
ajarRun Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, bergensjente28 skrev: Nei, det gjør det ikke. Som jeg skrev i innlegget så oppfyller vi alle krav som UDI har. Og jeg har mer enn god nok inntekt til å oppfylle inntektskravene. Forresten, så oppfyller alle jeg kjenner som ferierer i Alanya inntektskravene ( ikke at noen andre har behov for å gjøre det) . Spørst vell akkurat hvilke du kjenner Jeg sa mange, som i generelt, uavhengig av hvem jeg kjenner, nettopp fordi jeg for det meste omgås personer som tjener OK. Det er en god del av personene med kjedelig feriesmak som tjener lite (og Alanya er den billigste plassen å dra til). Hvorfor i allverden skulle noen ville dra til et så fantastisk land og så være på det kjedeligste stedet i landet? Det forbløffer meg. Men når jeg hadde amerikansk kjæreste og tenkte på importere henne fant jeg ut at det var et svare strev og at det sannsynligvis var enklere å gifte seg i USA og så flytte til sverige (EØS lar deg flytte med familie til hvor som helst), og bo der et år for så å flytte tilbake.
bergensjente28 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Jeg sa mange, som i generelt, uavhengig av hvem jeg kjenner, nettopp fordi jeg for det meste omgås personer som tjener OK. Det er en god del av personene med kjedelig feriesmak som tjener lite (og Alanya er den billigste plassen å dra til). Hvorfor i allverden skulle noen ville dra til et så fantastisk land og så være på det kjedeligste stedet i landet? Det forbløffer meg. Men når jeg hadde amerikansk kjæreste og tenkte på importere henne fant jeg ut at det var et svare strev og at det sannsynligvis var enklere å gifte seg i USA og så flytte til sverige (EØS lar deg flytte med familie til hvor som helst), og bo der et år for så å flytte tilbake. Hver sin smak det vet du, når noen har funnet sin favorittplass så er det jo bare slik For noen er det kjedlig, og andre ikke. En kan jo også like å reise til andre plasser i verden, selv om en også liker å reise til f,eks Alanya,- slik som jeg gjør. Ja det hadde nok vært enklest. Men, nå er jeg litt for hjemme og familiekjær så jeg er ikke villig til å flytte på meg. Derfor, er vi også nødt til å få han til Norge. Selv om han helst kunne tenkt seg at vi bodde i Tyrkia i noen år først.
ajarRun Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, bergensjente28 skrev: Hver sin smak det vet du, når noen har funnet sin favorittplass så er det jo bare slik For noen er det kjedlig, og andre ikke. En kan jo også like å reise til andre plasser i verden, selv om en også liker å reise til f,eks Alanya,- slik som jeg gjør. Ja det hadde nok vært enklest. Men, nå er jeg litt for hjemme og familiekjær så jeg er ikke villig til å flytte på meg. Derfor, er vi også nødt til å få han til Norge. Selv om han helst kunne tenkt seg at vi bodde i Tyrkia i noen år først. Det eneste jeg kan tenke meg at man kan se i Alanya er puppene til en eller annen tøs med lav inntekt og bunnen av et vinglass... Å bo i Tyrkia er en idiotisk ide, da risikerer du å komme under inntektskravet, og da får dere ikke komme tilbake. 2
bergensjente28 Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #9 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev: Det eneste jeg kan tenke meg at man kan se i Alanya er puppene til en eller annen tøs med lav inntekt og bunnen av et vinglass... Å bo i Tyrkia er en idiotisk ide, da risikerer du å komme under inntektskravet, og da får dere ikke komme tilbake. Hehe, da tror jeg du hadde fått et helt annet inntrykk om du hadde reist der til, og faktisk sett hva plassen har å by på. Er så mye mer enn lettkledde jenter som drukner i et vinglass Men så spørst det jo selvfølgelig hva du gjør ut av det selv, går du på byen hver kveld så er det jo ikke så mye kultur o.l en får oppleve. Ja det vet jeg. Så det er ikke et alternativ en gang. Hadde aldri gitt opp fast jobb og god inntekt her i Norge, for gudene vet hva i tyrkia.
ajarRun Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, bergensjente28 skrev: Hehe, da tror jeg du hadde fått et helt annet inntrykk om du hadde reist der til, og faktisk sett hva plassen har å by på. Er så mye mer enn lettkledde jenter som drukner i et vinglass Men så spørst det jo selvfølgelig hva du gjør ut av det selv, går du på byen hver kveld så er det jo ikke så mye kultur o.l en får oppleve. Ja det vet jeg. Så det er ikke et alternativ en gang. Hadde aldri gitt opp fast jobb og god inntekt her i Norge, for gudene vet hva i tyrkia. Jeg har vært der, det var skuffende. Cappadocia og Istanbul derimot, de var helt himmelsk. Hvis jeg bare vil ligge på en strand som et kadaver ville jeg dratt til Albania. 1
lingua franca Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 Dere kan gifte dere i Norge dersom han har turistvisum. Når man gifter seg i Norge med utenlandsk statsborger må sistnevnte ha en eller annen form for oppholdstillatelse, og turistvisum funker. Han må også ha rett kopi av pass eller annen gyldig legitimasjon, og erklæring fra hjemlandet om at det ikke er noe i veien for at han kan gifte seg i Norge. Alt dette må være på plass før dere kan sende inn prøvingsattest. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 Bare vær obs på at han kanskje er gift allerede, eller at familien har funnet ei til han de vil han skal gifte seg med. Det skjedde ei venninne som hadde funnet drømmemannen der nede.. Anonymkode: 5e6ae...294 8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 Kan ikke du flytte dit da? Anonymkode: c653a...d1f 3
lingua franca Skrevet 14. juni 2016 #14 Skrevet 14. juni 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare vær obs på at han kanskje er gift allerede, eller at familien har funnet ei til han de vil han skal gifte seg med. Det skjedde ei venninne som hadde funnet drømmemannen der nede.. Anonymkode: 5e6ae...294 Nettopp derfor må han ha dokumentasjon fra hjemlandet på at han ikke er gift (eller separert) før han kan gifte seg i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #15 Skrevet 14. juni 2016 Hei. Jeg har gått igjennom dette med familiegjenforening, for snart to år siden. Tolmodighet er et nøkkelord her. Det kan ta alt fra 6 måneder til 1 år. Vi søkte i juni 2014, han fikk bekreftelsen på oppholdstillatelsen i desember 2014, så fikk han personnummer i februar 2015. Skal nevnes at min mann er fra USA, og at de ikke er like strenge der, har snakket med flere som har ventet mye lenger enn oss. Det er en tøff periode, når man venter. Anonymkode: c3883...09b
bergensjente28 Skrevet 14. juni 2016 Forfatter #16 Skrevet 14. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare vær obs på at han kanskje er gift allerede, eller at familien har funnet ei til han de vil han skal gifte seg med. Det skjedde ei venninne som hadde funnet drømmemannen der nede.. Anonymkode: 5e6ae...294 Jeg vet heldigvis med sikkerhet at han ikke er gift, så det slipper jeg å tenke på Og, jeg har et godt forhold til foreldrene, og hele familien er svært optimistisk til våres forhold, og gleder seg til vi skal gifte oss så ingen problem der heller 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #17 Skrevet 14. juni 2016 Jeg vet at Tyrkia er et av de landene som Udi er skeptisk til, slik jeg har forstått det så er det fordi mange ikke reiser tilbake når de først har kommet seg inn i Schengen og fordi det har vært avslørt en del proforma-ekteskap. Men hvis dere er nær i alder, han ikke kommer fra Konya distriktet, og dere kan dokumentere deres samliv over lengre tid så tror jeg ikke det vil ta så lang tid før han kan komme til Norge. Søk først turistvisum for ham, da må du garantere for ham, altså du må garantere at hvis han ikke reiser hjem igjen etter 3 mnd,er så må du betale for å få fraktet ham hjem eventuelt med politiet på slep-worst case scenario. Så er det vel bare å gifte seg i Tyrkia,og så vente på familiegjenforening, hvis dere begge har papirene i orden,er nær i alder, har mye dokumentasjon på deres samliv over lengre tid så tror jeg kanskje det vil ta oppunder 1 år før dere får familiegjenforening. Myndighetene er obs på proformaekteskap når det kommer til mennesker fra Tyrkia, så dere kommer nok til å bli stilt en del nærgående spørsmål på intervjuet. Håper du også er obs, er ikke noe særlig å bli forlatt rett etter at partneren har fått selvstendig oppholdstillatelse og man oppdager at man har blitt brukt som visum, sier ikke at dette gjelder dere,men er vel et godt råd til oss alle når det gjelder valg av partner, at man finner en solid mann/ kvinne og ikke en sjarmør som avslører at de er en drittsekk først etter noen år. Lykke til! :-) . Anonymkode: d890b...cf6 3
bergensjente28 Skrevet 14. juni 2016 Forfatter #18 Skrevet 14. juni 2016 Takk for svar :-) Han har vært i Norge på besøk hos meg, så jeg vet heldigvis at det ikke er noe problem å få turistvisum. Og som du sier, så er det jo bare 1 års forskjell i alder, han kommer fra Adana (er tyrker), og vi har mye dokumentasjon på et nært og godt forhold gjennom flere år. Nærgående spørsmål takler vi heldigvis, vi vet vell så og si alt om hverandre og om familiene o.l. Jeg er veldig obs, og det tok også lang tid før jeg innledet et forhold til han pga jeg ville være sikker (både på mine og hans følelser) . Så jeg har tatt alle mine forhåndsregler, og han har bevist gang på gang at han er en av de skikkelige, heldigvis 1
bergensjente28 Skrevet 14. juni 2016 Forfatter #19 Skrevet 14. juni 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at Tyrkia er et av de landene som Udi er skeptisk til, slik jeg har forstått det så er det fordi mange ikke reiser tilbake når de først har kommet seg inn i Schengen og fordi det har vært avslørt en del proforma-ekteskap. Men hvis dere er nær i alder, han ikke kommer fra Konya distriktet, og dere kan dokumentere deres samliv over lengre tid så tror jeg ikke det vil ta så lang tid før han kan komme til Norge. Søk først turistvisum for ham, da må du garantere for ham, altså du må garantere at hvis han ikke reiser hjem igjen etter 3 mnd,er så må du betale for å få fraktet ham hjem eventuelt med politiet på slep-worst case scenario. Så er det vel bare å gifte seg i Tyrkia,og så vente på familiegjenforening, hvis dere begge har papirene i orden,er nær i alder, har mye dokumentasjon på deres samliv over lengre tid så tror jeg kanskje det vil ta oppunder 1 år før dere får familiegjenforening. Myndighetene er obs på proformaekteskap når det kommer til mennesker fra Tyrkia, så dere kommer nok til å bli stilt en del nærgående spørsmål på intervjuet. Håper du også er obs, er ikke noe særlig å bli forlatt rett etter at partneren har fått selvstendig oppholdstillatelse og man oppdager at man har blitt brukt som visum, sier ikke at dette gjelder dere,men er vel et godt råd til oss alle når det gjelder valg av partner, at man finner en solid mann/ kvinne og ikke en sjarmør som avslører at de er en drittsekk først etter noen år. Lykke til! :-) . Anonymkode: d890b...cf6 Takk for svar :-) Han har vært i Norge på besøk hos meg, så jeg vet heldigvis at det ikke er noe problem å få turistvisum. Og som du sier, så er det jo bare 1 års forskjell i alder, han kommer fra Adana (er tyrker), og vi har mye dokumentasjon på et nært og godt forhold gjennom flere år. Nærgående spørsmål takler vi heldigvis, vi vet vell så og si alt om hverandre og om familiene o.l. Jeg er veldig obs, og det tok også lang tid før jeg innledet et forhold til han pga jeg ville være sikker (både på mine og hans følelser) . Så jeg har tatt alle mine forhåndsregler, og han har bevist gang på gang at han er en av de skikkelige, heldigvis
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #20 Skrevet 15. juni 2016 10 timer siden, bergensjente28 skrev: Takk for svar :-) Han har vært i Norge på besøk hos meg, så jeg vet heldigvis at det ikke er noe problem å få turistvisum. Og som du sier, så er det jo bare 1 års forskjell i alder, han kommer fra Adana (er tyrker), og vi har mye dokumentasjon på et nært og godt forhold gjennom flere år. Nærgående spørsmål takler vi heldigvis, vi vet vell så og si alt om hverandre og om familiene o.l. Jeg er veldig obs, og det tok også lang tid før jeg innledet et forhold til han pga jeg ville være sikker (både på mine og hans følelser) . Så jeg har tatt alle mine forhåndsregler, og han har bevist gang på gang at han er en av de skikkelige, heldigvis Det at han reiste hjem etter at han hadde vært her på turistvisum er også et pluss i boken, jeg er sikker på at det kommer til å gå veldig fint og kjapt å få familiegjenforening her i Norge, etter at dere har giftet dere. Anonymkode: d890b...cf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå