Audrey Hepburn Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Jeg har lyst til å spise mer vegansk mat, både fordi jeg synes det er godt og av hensyn til miljøet. Men jeg tåler bønner, kikerter og belgfrukter generelt veldig dårlig. Reagerer også på gluten og brokkoli. Blir oppblåst i flere dager og kan i hvert fall ikke spise det hver dag. Har ikke lyst til å spise tofu eller andre kjøtterstatninger. Hvordan kan jeg få i meg proteiner uten denne maten?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Proteinmangel hos veganere og andre folk generelt er ytterst sjeldent så lenge man oppfyller nok kalorier som kroppen trenger daglig, men jeg forstår at du begynner å bli usikker når du har vanskeligheter med å konsumere de proteinkildene som vegansk mat hovedsakelig består av. Tofu kan være godt dersom man marinerer det riktig, men det er dyrt i Norge og kjøtterstatningene som vi har på markedet er generelt dårlig sammenlignet med andre land. Andre veganske proteinkilder er spinat, kål, sopp, hvete (les: havregryn), quinoa, artisjokk, nøtter, soyabønner (kan du spise denne typen bønner?), frø, erter, tempeh og seitan (i likhet med tofu dyrt). Det er muligheter, men det spørs jo hvor vidt du finner dem smakfulle eller har lyst til å prøve ut nye ting. Med et mer plantebasert kosthold bør man teste seg for mangelsykdommer et par ganger i året, men proteinmangel tror jeg ikke at du burde bekymre deg for. Anonymkode: 315df...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå