Gå til innhold

Alene hjemme trening hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en valp som er 7 mnd og han klarer ikke å være alene hjemme. Bjeffer og piper konstant. Kan noen gi meg noen tips?? Nå må han snart klare å være alene hjemme. Starter i ny jobb 1 august, og da kan han ikke bli med meg på jobb. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme! Har en valp på 8 måneder. Hun kan klare å være alene en times tid, men det er veldig til og fra. For min del ser jeg at det hjelper litt å ha henne i bur. Vet at burbruk er et omstridt tema, men buret er kjempestort, og hun har lettere for å roe seg der. Hvis du ikke bruker bur kan kanskje det være verdt et forsøk? Jeg legger også en en av min gamle (og godt brukte..:p) t-skjorter, slik at hun har en kjent og trygg lukt. Det ser også ut til å hjelpe litt. 

Hva slags rase har du?

Anonymkode: 8807c...031

Skrevet

Hjemme alene-trening kan være fryktelig frustrerende, jeg husker selv hvor mye jeg slet med min hund. Men dessverre må man bare smøre seg med tålmodighet, for det er ikke gjort på null komma niks. Og ikke prøv alle triks i boka med en gang, selv om en ting kanskje ikke gir resultater med en gang, prøv den samme metoden litt lenger - det tar tid. 

Kan du fortelle litt hva du gjør når du prøver å la han være alene? Hvordan gjør du det når du går fra hunden? Og hvor fort blir han urolig og piper? Hva gjør du når du kommer inn igjen?

Start med å gå ut bare sekunder av gangen som at det er den mest naturligste ting, og ikke reager noe særlig når du kommer inn igjen. Begynner hunden å pipe med en gang, går du ikke inn før han er stille - det gjelder uansett hvor lenge du har vært ute. Det kan fort hende du må stå ute en stund, men stillhet er cluet. 

Har han hele leiligheten/huset å gå på? Eller har du ham i bur? Hvis han er løs i hele huset kan det være lurt å avgrense et område slik at han ikke har så stor del å "passe på". Vi hadde frøkna vår løs, men fant senere ut at det var bedre å avgrense et område med kompostgrinder slik at hun bare hadde gangen å være i (gangen er ganske stor). Da gikk det plutselig litt lettere. Senere, når hun var vandt til å være alene hjemme, fikk hun gå som hun ville. Samme tilvenningen gjorde vi da vi flyttet fra leilighet til hus. 

Burbruk er som ab over sier, et omstridt tema. Man må nesten se an hunden om hva som virker best. Men jeg vil likevel råde deg til å ikke kun ha hunden i bur, kjøp eventuelt kompostgrinder og lag et litt større område for hunden, slik at han kan skifte underlag osv. Bruker dere bur nå, kan det være en ide å gi ham litt større område å være på, og se om det hjelper. 

Jeg fikk mange råd om å slite ut valpen godt før jeg gikk, gå en lengre tur, eller tren litt før du lar hunden være alene. Det er et godt tips, men for min del virket det motsatt - her må du også se an hunden. Fikk min noe særlig mer enn en tissetur ble hun helt idiot når vi dro fra henne. Ett godt tips er å gi hunden noe å kose seg med når dere går, en fryst kong med leverpostei eller annet digg, et griseøre eller andre ting som tar lengre tid å spise på. Jeg ga frøkna mi det, og hun tok det, men spiste det ikke før jeg var hjemme igjen. 

Skrevet

Er du alene med hunden eller bor det familie/samboer der også?

FIkk en liten valp når jeg bodde alene. Hun ble så knyttet til bare meg at hun fikk litt seperasjonsangst. Bjeffet bare jeg var ute en times tid. Så etterhvert at dette ikke ville gå så jeg lånte hunden til foreldrene mine i noen uker. Da var valpen aldri alene, den hadde en annen hund når jeg var borte. Dette gikk kjempe fint og naboene sa de ikke hørte noe. Etter ca tre uker leverte jeg hunden tilbake til foreldrene mine og valpen var plutselig mye mer komfortabel med å være alene hjemme. 

Hun ligger i bur (hun elsker buret sitt) og har alltid noe "digg" i buret når jeg går.

Skrevet

Det er en Jack russel. Bor sammen med samboeren min. Vi bruker ikke bur, men han er på soverommet vårt som er ganske stort. Har også gitt han kong eller annet godt, men det blir ikke spist opp siden han bruker all tiden på å bjeffe eller ule. 

Skrevet

Jeg ville gått tilbake til start og begynt inntreningen på ny. Start med å bare gå ut av døren og gå rett inn igjen. Gjenta dette til hunden ikke lenger reagerer på at du går ut døren. Så kan du, veldig gradvis, være borte litt og litt lenger. Her er det viktig å ikke gå for fort frem, spesielt ikke med hunder som allerede har reagert på å være hjemme alene.

Du kan gjerne også kaste noen godbiter i det du går ut døren. I begynnelsen vil han kanskje ikke spise dem (eller vente med å spise dem til du kommer tilbake) fordi han blir litt utrygg, men så fort han slutter å reagere på at du går ut døren, så er sjansen større for at han vil gjøre det. Og da bygger du en positiv forventning til at du går. Du kan også bruke dette som et pekepinn på om hunden er klar for at du er borte bittelitt lenger - ikke gå lenger i treningen før han ikke lenger har superfokus mot at du går, men heller ser i forventning på at du skal kaste godbiter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...