studenten Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 (endret) Et par praktiske spørsmål. Min samboer skal nå flytte ut fra meg og vårt felles barn. Dette er ikke noe som kommer brått på, vi er enige og bedre venner enn på lenge. Saken er at han har tenkt å melde flytting i løpet av sommeren, og jeg vil da søke overgangsstønad osv når han har flyttet ut. Men vi har fått beskjed om at det ikke bare er å flytte ut - vi MÅ gjennom mekling først? jeg har ikke rett på noen stønader så lenge vi ikke har vært gjennom mekling (fordi da jeg er egentlig ikke aleneforsørger=??) Er dette tilfelle? Vi trodde han bare trengte å flytte ut når vi var enige - at mekling var ment når begge parter ikke var enige om det som skulle skje. Det kan jo ta evigheter, og dette er ikke en forhastet beslutning. Men det føles jo litt rart om vi skal fortsette å bo sammen i flere måneder under mekling når vi ikke lenger er i et forhold. Endret 13. juni 2016 av studenten
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Det er tilfellet, for å ha rett på stønader som aleneforsørger (en ekstra barnetrygd som igjen gir skattelette) så er man nødt til å framlegge meklingsattest som utstedes etter første mekling på familievernkontoret. Vi fikk time uken etter jeg ringte for å bestille så det trenger nødvendigvis ikke ta veldig lang tid.. https://www.bufdir.no/Familie/Mekling_samlivsbrudd/Mekling/Meklingsattest/ Anonymkode: e4c8a...dbb
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 For å så stødnader må man ha meklingsattest. Mekling er pliktig når man har felles barn under 16 år. Dere bestiller time hos fvk asap, så sier dere bare hva dere har blitt enige om. Fiks ferdig. Anonymkode: 99a81...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Er i en slik situasjon selv. Og ventetid på mekling var 3-4 uker her. Lurt å bestille time Fort! Fikk heldigvis kommet inn litt fortere da det var noen som hadde avbestilt en time. Anonymkode: c2b82...ea5
MapleSirup Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 Du kan jo bruke privat mekler. Det må ikke være fvk.
studenten Skrevet 15. juni 2016 Forfatter #6 Skrevet 15. juni 2016 Takk for svar! Da får vi bare ringe så fort som mulig så vi får papirene i orden!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #7 Skrevet 15. juni 2016 På meklingsmøtet vil dere skrive en samværsavtale også, og den kan være fin og ha for Nav ved utregning av bidrag etc. Anonymkode: 60085...0f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå