Andrine22 Skrevet 3. november 2004 #1 Skrevet 3. november 2004 Jaja, da er jeg på vei til å få beinhinnebetennelse i høyre legg... :evil: Jeg har hele tiden trent ved å jogge/løpe minimum tre ganger i uka. For en mnd siden begynte jeg på aerobic som er fast hver tirsdag (bor på en liiiten plass, så det er ikke noe valgfritt). Jeg trener altså 4 ganger i uka, mandag-tirsdag-onsdag og en gang i løpet av helga-vanligvis lørdag. Etter at jeg begynte på aerobic så begynte jeg å kjenne det. Det er ikke så ille at jeg ikke klarer å trene, men det er jo slik da med betennelse, at om jeg fortsetter å trene like mye, så vil det bli værre og værre. Om det er på grunn av selve aerobicen eller at det plutselig ble tre dager på rad og at det ble for mye for benet vet jeg ikke. Har hørt og lest om at det eneste som hjelper er hvile. Men jeg MÅ jo trene! Det er skikkelig frustrerende... Alternativer som kan være bra er svømming (hm-hvor er bassenget på denne øde plassen her da?!?), ski (snøen er ikke her) og det å gå rolig da, på godt underlag. Trener styrke flere ganger i uka hjemme-men det er ikke nok.Vet også at det er viktig med gode sko- og det har jeg. Teiper leggen med en spesial teip, og smører på Orudis (er det det det heter??) morgen og kveld. Er det noen som har hatt beinhinnebetennelse her, som har noen gode råd å gi meg? Enten for å få det til å gå over, eller treningsmetode (må være utholdenhetstrening og forbrennende)? Jeg skal jo trene i dag... Egentlig. Men da blir det værre... Jada, et rotete og frustrerende innlegg- men jeg trenger gode forslag her! Takk...
Elbereth Skrevet 3. november 2004 #2 Skrevet 3. november 2004 Har ikke så mange gode råd å gi deg, men jeg har hatt beihinnebetennelse i leggen. Fikk det etter et slag på beinet. Det er nesten to år siden, og det er ennå ikke helt godt. Merker det i perioder det har vært mye belastning på beinet. Det eneste som hjelper er ro. Svømming er jo kjempefin trening og belaster ikke. God bedring!
Amber Skrevet 3. november 2004 #3 Skrevet 3. november 2004 Det er bare å kaste inn håndkledet. Hvile er det eneste som hjelper, som du sier. Jeg hadde skikkelig ille betennelse for noen år siden, da jeg trente aerobic hver dag. Jeg hadde så vondt på det værste at jeg nesten ikke kunne gå trapper. Jeg drøyde for lenge før jeg gav meg og skjønte tegninga. Jeg måtte slutte med aerobic, og begynte med spinning istedet. Sånn er det bare. Den dag i dag kan jeg fortsatt få betennelsen tilbake hvis jeg begynner med aerobic regelmessig, så jeg holder meg rett og slett unna. Har du først fått det skikkelig, blir du aldri helt kvitt det. Beklager, sånn er det! Hadde det i underarmene også jeg, etter for mye pumping av jern. Jeg sluttet tvert, med en gang jeg kjente at jeg fikke det, hadde en lang pause og nå kjenner jeg det ikke lenger (trener ikke så hardt lenger heller da) Ikke vær like dum som meg, lytt på hva kroppen din gir beskjed om. Du tjener ingen ting på å tyne deg! Finn andre måter å trene på, og ikke tro at trening betyr alt. Det gjør det ikke!
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #4 Skrevet 3. november 2004 Hold deg unna aerobic og løping på hardt underlag, og sats på sykling i stedet. Lykke til!
Gjest Håndballspiller Skrevet 3. november 2004 #5 Skrevet 3. november 2004 Det hjelper også å benytte forskjellige sko. Dette kan være noe av problemet ditt (grunnen til at du utviklet betennelsen mao), om du kun har 1 par sko. Da vil leggene dine belastes likt hele tiden. Derfor kan du forebygge gjennom å bruke forskjellige skopar litt oftere, og la de skoene du har også tørke opp inni (noe de gjerne bruker mer enn 24 timer på). Du kan jo også sykle som trening. Som litt sånn "i full fart lindring" anbefaler jeg ibux som smøres på evt Orudis (men det tror jeg kanskje du må ha resept på). Det en god del folk rundt meg har brukt er også sånne "legger" fra Reband (de som lager masse knebeskytter osv.) som gjør at leggen blir varm fortere, og derfor gjør mindre vondt (der og da). Ise ned etterpå hjelper også. Men ikke noe av dette vil ta vekk betennelsen da. det er det vel omtrent bare hvile som kan gjøre. Men om det ikke har kommet så langt kan du jo prøve deg på å trappe litt ned og samtidig skifte sko! Prøv iallfall å unngå "ignorere" det løsningen, da ender du bare opp med kronisk beinhinnebetennelse og operasjon.
Andrine22 Skrevet 3. november 2004 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2004 Takk for tips og gode meninger! Jeg kan ikke sykle her, da det er glatt (bor på fjellet, snøen er ikke langt unna heller). Jeg har tre par forskjellige joggesko som jeg bruker annenhver gang, og alle er gode og tilpasset foten min. Så det er heller ikke grunnen. Nei, jeg får bite i det sure eple og ta det med ro da sikkert, å gå istedet. Gjorde det i dag, gikk i hurtig tempo, og det gikk veldig bra. Bedre å ta det med ro ei stund så det går over, enn å trene-trene-trene og bli værre-værre-værre, og ikke bli bra igjen...
Gjest Ethereal Skrevet 3. november 2004 #7 Skrevet 3. november 2004 Jeg var også plaget av beinhinnebetennelse tidligere, og ignorerte advarslene fra legene til det holdt på å bli kronisk....Ikke å anbefale! For meg var aerobic på gulvet (ikke step osvI utløsende faktor, og etter at jeg kuttet drastisk ned på det, vendte ikke plagene tilbake. Gå i variert terreng, med ulikt underlag, sykle om du kan, og ta det ellers med ro. Kjipt, men sant.
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #8 Skrevet 3. november 2004 Jeg slet med beinhinnebetennelse lenge. De siste årene som jeg drev med idrett var jeg plaget med dette. Da jeg la opp ble det bedre. Men et halvt år etter gjorde det fortsatt vondt da jeg jogget el. belastet beina på en "hoppende" måte. Fysioterapeuten jeg gikk til brukte akupunktur, men jeg tror ikke det hjalp særlig. Aerobic hvor mye hopping inngikk var forbudt. Beinhinnebetennelse blir vel betraktet som nærmest kronisk...... Det finnes mange treningsformer som jeg tror du kan holde på med trass i beinhinnebetennelse. Selvfølgelig Svømming har du selv tenkt på. Og så finnes det vel aerobictimer uten hopping. Jeg kan ingenting om aerobic, men er det ikke en type hvor en beveger seg rundt en kasse, hvor en trør opp og ned på denne etc? Og så kan du jo kjøpe deg en trimsykkel. De koster ikke all verden Og så kan du trene med manualer i tillegg. Dersom du har et helsesenter i nærheten, så vet sikkert de ansatte om gode måter å trene på for deg. Beinhinnebetennelse er jo ikke uvanlig for oss treningsnarkomane Hilsen Ella
Andrine22 Skrevet 4. november 2004 Forfatter #9 Skrevet 4. november 2004 Har en liten leilighet- så det er dårlig med plass til en trimsykkel! Nei,jeg får bare gå og gå og gå... Kjedelig-men sånn er det. Det er ikke noe helsesenter omkring her- jeg bor på en plass det det ikke fins noe som helst-annet enn "Grillen", bensinstasjoner,matbutikker, troll, kafe og moskus...
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2004 #10 Skrevet 5. november 2004 Jeg er ikke helt sikker, men syns jeg husker man ved benhinnebetennelse skulle holde foten i en bøtte veldig varmt vann for så og ta den rett over i veldig kaldt vann. I en viss tid (husker ikke helt tiden... men ikke for lenge hvertfall tror det var det man klarte) Dette for å "trekke ut" betennelsen (varmt vann) og så lukke porene i hinnen (i kaldt vann). Også gjenta det hele. Er ikke sikker altså, men mener å huske det fra gamle håndball tider
Jenni Skrevet 5. november 2004 #11 Skrevet 5. november 2004 Jeg var selv veldig plaget med beinhinnebetennelse. Siden jeg spilte fotball var det veldig plagsomt, og jeg gikk til fysioterapaut. Hun fortalte at jeg faktisk var bittelitt plattfot og at det var grunnen til at jeg fikk betennelse, og anbefalte meg en såle for å støtte opp under foten. Siden har jeg ikke vært i nærheten av å ha betennelse. Det kunne kanskje ha vært noe å undersøke?
Andrine22 Skrevet 5. november 2004 Forfatter #12 Skrevet 5. november 2004 Jeg var selv veldig plaget med beinhinnebetennelse. Siden jeg spilte fotball var det veldig plagsomt' date=' og jeg gikk til fysioterapaut. Hun fortalte at jeg faktisk var bittelitt plattfot og at det var grunnen til at jeg fikk betennelse, og anbefalte meg en såle for å støtte opp under foten. Siden har jeg ikke vært i nærheten av å ha betennelse. Det kunne kanskje ha vært noe å undersøke?[/quote'] Jepp! Har tenkt på såle faktisk... Men hvor får jeg tak i det, og hva koster det sånn ca?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå