AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Jeg sliter med sykdom, og er ufør. Har flere diagnoser. Men nå planlegger jeg å kjøpe bolig i Spania, da helsen min er mye bedre der. Men tenker å bo ca halve året her, og halve året der. Er det noen som kan reglene rundt dette? Må man ha noen helseforsikring da man er i Spania? Hva hvis jeg skulle være 7-8 mnd i Spania i året? Anonymkode: 70b1a...82d
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 De fleste som "deltidsutvandrer" passer på å være minst halve året i Norge. Delvis pga trygdekassa og delvis fordi forsikringen blir veldig dyr om de er mer en halve året. Du har HELFO-kortet som gir deg rett til akutt behandling, eller du kan i enekte tilfeller også få et Spansk SIP-kort som gir deg samme rettigheter som de fastboende. Er usikker på hvordan dette fungerer når du ikke er pensjonist og ikke jobber. Du kan ikke få trygde-rettigheter og sånt i begge landene. Jeg tviler også på at du vil få spesielt gode løsninger når du flytter til Spania som ufør, selv om helsevesenet er veldig mye bedre enn i Norge. Noen må betale for det og Norge vil nok neppe ta regninga. Det vil heller ikke Spania om du ikke betaler skatt. Jeg er veldig usikker på hva som gjelder når du er trygdet, men vil tro at det er omtrent de samme reglene som pensjonister. Pensjonister er veldig ofte 6 måneder i hvert land. Spør på NAV og skatteetaten hva du kan gjøre for å beholde både trygd og rettigheter i Norge. De har garantert vært borti samme type sak før. Anonymkode: 6b3fa...cad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå