AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Barnehagen jeg har(hadde) så god dialog med og følte var en auper barnehage har sendt inn bekymringsmelding da de har funnet merker(?) på minstejenta! Det er sommer, det er sol, jeg lar barna leke halvnakene i hagen mens vannspruteren og vansklien står på, kan det ha vært merker hun har fått i lek med de eldre søskene? Hun har 2 store brødre som er noen småbøller, men ikke noe mer bøllette enn vanlig gutter som er litt overivrige og elsker å leke. I dag ble jeg og barnefar tatt inn til samtaler hver for oss og barna mine hver for seg. Jeg aner ikke hva de kan ha spurt dem om, og synes det hele er kjempe ekkelt! Siden jeg jobber innen helsevesenet så vet vi ca. hva vi burde være obs på når vi har små barn til undersøkelser, og kunne aldri i min villeste fantasi trodd dette en dag skulle gjelde oss og at det var vi som skulle være inne i en slik situasjon! Dessuten husker jeg fra studietiden at barn aldri skulle være alene når BV snakket med dem, for det kan både virke skummelt og de kan synes det er vanskelig å svare. Men nå er dette lenge siden, men har dette blitt endret på? Selvfølgelig skal ikke foreldre være tilstede under samtale med barnet/barna, men en tante eller et kjent ansikt for å føle seg trygge. Ågud, hva skjer nå??? :-( Anonymkode: e234f...c1d
Erazor Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Mitt råd er at selv om situasjonen virker skremmende, så behold roen og ikke tenk det verste. Si til deg selv at det ordner seg, og at dere kommer gjennom det. Selv om det er vanskelig, forsøk å se det positive i situasjonen: Noen i barnehagen bryr seg så mye om ungene dine at de har sendt inn bekymringsmelding. 18
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 Jeg hadde følt det som et enormt tillitsbrudd som bhg sendte inn en bekymringsmelding om meg... Herregud, det forholdet hadde vært ødelagt for alltid! Du kommer jo til å bli gående med hjertet i halsen, livredd for å gjøre noe som kan oppfattes som mistenkelig. Jeg hadde byttet bhg asap Anonymkode: 94f0e...fab 18
Gjest Magnifiq Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Barnehagen er pliktig til å melde i fra om de mistenker at barn kan være utsatt for noe straffbart. Enda godt de gjør det de er pålagt å gjøre.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 Du får roe ned leken mellom dem. Det er ikke bra at hun stadig har blåmerker. 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 Populært innlegg #6 Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, Evilposelos skrev: Du får roe ned leken mellom dem. Det er ikke bra at hun stadig har blåmerker. Mer bekymringsverdig om barn sjelden har blåmerker. Barn som er aktive og får leke som de skal vil slå seg og ha blåmerker til stadighet. Anonymkode: 4d63a...693 52
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde følt det som et enormt tillitsbrudd som bhg sendte inn en bekymringsmelding om meg... Herregud, det forholdet hadde vært ødelagt for alltid! Du kommer jo til å bli gående med hjertet i halsen, livredd for å gjøre noe som kan oppfattes som mistenkelig. Jeg hadde byttet bhg asap Anonymkode: 94f0e...fab Seriøst? Hvis man har alt på det rene burde jo ikke det være noe problem? Nei, jeg ønsker en barnehage som tar tak om de ser noe bekymringsverdig. Jeg har ingenting å skjule og ønsker at barna mine skal ha det bra. Jeg ønsker også at barn som ikke har det bra får hjelp, hvordan skal de få det foreslår du? Hva mener du barnehagen skulle ha gjort? Anonymkode: 4de3f...8f9 28
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 et barn uten blåmerker er et barn uten et liv eller muligheten til og tilegne seg erfaring. når jeg var liten var jeg stadig full av blåmerker klatret i trær og datt ned tryna når jeg lærte meg og sykle uten støte hjul osv osv. er dette noe barneværnet skulle gjort noe med? nei. noe må de lære selv. og slå seg som liten og bli full av blåmerker er ikke uvanlig. husker første gangen jeg var i en speil labyrint ende med at jeg løp med nesa først inn i et av speilene blod over alt Anonymkode: 59a05...8d6 1
Midnanne Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 Prøv å tenk at det er bra barnehagen passer på barna der og melder ifra når de mistenker noe. Heller at de melder en gang for mye enn for lite:) Selvom det selvfølgelig er ubehagelig å bli beskyldtt for noe sånt, må jo barnehagen gjøre det de faktisk er pliktige til, uavhengig av risikoen for å skape dårlig stemning med foreldre. 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Hvis man har alt på det rene burde jo ikke det være noe problem? Nei, jeg ønsker en barnehage som tar tak om de ser noe bekymringsverdig. Jeg har ingenting å skjule og ønsker at barna mine skal ha det bra. Jeg ønsker også at barn som ikke har det bra får hjelp, hvordan skal de få det foreslår du? Hva mener du barnehagen skulle ha gjort? Anonymkode: 4de3f...8f9 De kunne tatt en dialog med foreldrene uten å være så feige og løpe rett til barnevernet! Anonymkode: 94f0e...fab 11
QueenOfTheSidewalk Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mer bekymringsverdig om barn sjelden har blåmerker. Barn som er aktive og får leke som de skal vil slå seg og ha blåmerker til stadighet. Anonymkode: 4d63a...693 Ja, det ser vi jo i denne tråden. God idè
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: De kunne tatt en dialog med foreldrene uten å være så feige og løpe rett til barnevernet! Anonymkode: 94f0e...fab Da ville de isåfall ha gjort en stor feil. Det er til alles beste at barnehagen overlater dette til barnevernet. Anonymkode: 78bd3...5f0 16
Midnanne Skrevet 13. juni 2016 #13 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: De kunne tatt en dialog med foreldrene uten å være så feige og løpe rett til barnevernet! Anonymkode: 94f0e...fab Feige? Jeg syntes det er motsatt jeg. Så utrolig mange barn lever under bekymringsverdige forhold hjemme, og ingenting skjer fordi barnehager og andre er 'for feige' for å ta feil og melde uriktig fra. 25
Pås Skrevet 13. juni 2016 #14 Skrevet 13. juni 2016 Noen får mye lettere blåmerker enn andre, sikkert slik med datteren din også! Min jente var slik, hun kunne ikke komme borti noe uten at hun fikk store, blå/svarte merker! Faren har det akkurat likt, mens jeg kan slå meg så hardt som bare det uten at det vises overhodet.... Slapp av, barnevernet er der for barnas beste, de vet sikkert svært godt at barn får blåmerker! 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #15 Skrevet 13. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kunne tatt en dialog med foreldrene uten å være så feige og løpe rett til barnevernet! Anonymkode: 94f0e...fab Det ville faktisk vært ulovlig. De er pålagt å melde ved bekymring for vold og de SKAL gjøre det uten å informere foreldre. Dette er strengt lovpålagt!! Anonymkode: dddc9...fb0 30
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #16 Skrevet 13. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: et barn uten blåmerker er et barn uten et liv eller muligheten til og tilegne seg erfaring. når jeg var liten var jeg stadig full av blåmerker klatret i trær og datt ned tryna når jeg lærte meg og sykle uten støte hjul osv osv. er dette noe barneværnet skulle gjort noe med? nei. noe må de lære selv. og slå seg som liten og bli full av blåmerker er ikke uvanlig. husker første gangen jeg var i en speil labyrint ende med at jeg løp med nesa først inn i et av speilene blod over alt Anonymkode: 59a05...8d6 Vi vet jo ikke hva som er saken her da, det er snakk om blåmerker og det høres jo i utgangspunktet helt normalt ut på et aktivt barn. Men det er jo noen steder på kroppen hvor det er mer uvanlig å få blåmerker som følge av vanlig lek, og for alt vi vet er det dette det er snakk om her. Anonymkode: 78bd3...5f0 3
Raven Emerald Skrevet 13. juni 2016 #17 Skrevet 13. juni 2016 Kommer vel litt an på hvor blåmerkene er? Kan hende blåmerkene er på "mistenkelige steder", at det er derfor barnehagen reagerer. Vanskelig å si, egentlig... 9
Gjest Becky48 Skrevet 13. juni 2016 #18 Skrevet 13. juni 2016 Altså man kan ikke passe på at barn ikke får blåmerker, barn skal leke og være aktive og med det følger knall, fall og blåmerker. Sånn er det, og dette burde jo barnehagen av alle vite. Men du har jo ingenting å bekymre deg over, barna har vel sagt at de leker og har ramlet. Så saken vil jo bli avsluttet relativt raskt.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #19 Skrevet 13. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mer bekymringsverdig om barn sjelden har blåmerker. Barn som er aktive og får leke som de skal vil slå seg og ha blåmerker til stadighet. Anonymkode: 4d63a...693 Ja, de får blåmerker på naturlige steder som kne/armer/ansikt ved knall og fall. Blåmerker på indre side av lår ved underliv, svimerker bak øret osv er man ekstra obs på fordi det sjeldent oppstår ved lek(blåmerker kan selvsagt oppstå ved uhell også på "mistenkelige" steder). Jeg hadde følt det helt forferdelig om det var meg, men samtidig må man huske på at enkelte barn blir utsatt for helt jævlige ting som først ble oppdaget ved veldig små tegn. Anonymkode: 3bd6d...aa2 8
Ananas. Skrevet 13. juni 2016 #20 Skrevet 13. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kunne tatt en dialog med foreldrene uten å være så feige og løpe rett til barnevernet! Anonymkode: 94f0e...fab Mistanke om vold er en av de få tingene vi som jobber med barn anbefales å ikke ha dialog med foreldrene om før vi melder en bekymring til barnevernet. Om vi unnlater å melde en slik mistanke, gjør vi noe straffbart. Barnehagen har i dette tilfellet fulgt prosedyren og loven, og de gjør det jo selvfølgelig fordi de bryr seg om barnets ve og vel, ikke fordi de er "ute etter" foreldrene. 17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå