AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #21 Skrevet 14. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvitevarer og innredningen som var dyr. Ingenting fra Ikea. Anonymkode: a2be0...c83 Nei, men det er jo ikke sånn at det er nødvendig. Jeg tenker minstepris, ikke luksuspris. Bruker ikke 1 mill på et kjøkken liksom. Jeg har ikke råd til å bruke 1 mill per rom eller jobb, det blir jo da 8 millioner. Har man lyst på 1 rom som er luksusrom så vær så god, jeg fordeler heller pengene utover alle rommene og gir alle rommene en god standard. Hvis jeg gjør det, da. Mest sannsynlig gidder jeg ikke hele greia i det heletatt og kjøper meg heller et OK hus et annet sted. Anonymkode: bfcc8...a4f 2
Mis(s)Understood Skrevet 14. juni 2016 #22 Skrevet 14. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvitevarer og innredningen som var dyr. Ingenting fra Ikea. Anonymkode: a2be0...c83 Jeg forstår godt at mange velger IKEA. Og jeg forstår også at mange foretrekker andre, men dyrere, produsenter. Får jeg spørre om produsenter? Jeg har ikke helt fantasi nok til å regne meg opp i en sum på 1 million fir et kjøkken.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #23 Skrevet 14. juni 2016 Jeg kan råde deg å ikke kjøpe et oppussingsobjekt med mindre du virkelig er et ståpå-menneske med en del kapital på bok. Mange tenker at det ville vært spennende med et renoveringshus, og så innser de ikke hvor mye det faktisk kreves av deg, både fysisk og kunnskapsmessig. Hvis du allerede står og vipper på pinnen, så ville jeg heller kjøpt en bolig med flere mindre oppussingsprosjekter (som å f.eks male osv) enn et helt prosjekt som kan ta flere år å fullføre. Anonymkode: 6edfa...da6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #24 Skrevet 14. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan råde deg å ikke kjøpe et oppussingsobjekt med mindre du virkelig er et ståpå-menneske med en del kapital på bok. Mange tenker at det ville vært spennende med et renoveringshus, og så innser de ikke hvor mye det faktisk kreves av deg, både fysisk og kunnskapsmessig. Hvis du allerede står og vipper på pinnen, så ville jeg heller kjøpt en bolig med flere mindre oppussingsprosjekter (som å f.eks male osv) enn et helt prosjekt som kan ta flere år å fullføre. Anonymkode: 6edfa...da6 Jeg vet det, men det er ikke kun i min egen interesse at jeg kjøper denne boligen. Beliggenheten er flott, du finner sjeldent bedre beliggenhet uten å gå enormt opp i pris. Og huset er beboelig imens alt står på. Jeg tror ikke det vil ta årevis (heh, sinnasnekker'n neste?). Vi får se. Jeg er litt der at hvis jeg skal kjøpe huset må jeg ha avtale om at flere er med på å fikse dette så det blir OK. Selvsagt med pizza som belønning. Anonymkode: bfcc8...a4f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #25 Skrevet 14. juni 2016 25 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Jeg forstår godt at mange velger IKEA. Og jeg forstår også at mange foretrekker andre, men dyrere, produsenter. Får jeg spørre om produsenter? Jeg har ikke helt fantasi nok til å regne meg opp i en sum på 1 million fir et kjøkken. Kjøkkenet er fra kvänum og hvitevarene er fra Gaggenau. Kjøkkenet vårt har ingen standard-løsninger, så det har vært en del spesialtilpasninger. Det koster visst litt. Det er ikke slik at kjøkkenet er ett luksusrom og resten er rønne. Innredningen på kjøkkenet står i stil med resten av huset. Anonymkode: a2be0...c83 1
ransfelt are Skrevet 14. juni 2016 #26 Skrevet 14. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo litt dumt med hull i taket, da, men selve jobben kan vi gjøre selv. Hvor mye koster et nytt tak i materialer, liksom? Anonymkode: bfcc8...a4f Et nytt tak trenger ikke koste skjorta. Men et dårlig tak skjuler ofte DYRE overraskelser
Mis(s)Understood Skrevet 14. juni 2016 #27 Skrevet 14. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjøkkenet er fra kvänum og hvitevarene er fra Gaggenau. Kjøkkenet vårt har ingen standard-løsninger, så det har vært en del spesialtilpasninger. Det koster visst litt. Det er ikke slik at kjøkkenet er ett luksusrom og resten er rønne. Innredningen på kjøkkenet står i stil med resten av huset. Anonymkode: a2be0...c83 Tusen takk for svar. Tenker det er spesialløsninger og - tilpasninger (mål utenfor standard) som har gjort et dypt innhugg. Ting falt mer på plass da du sa ordet spesialtilpasninger. Og "ja", det er dyrt ! Jeg kjenner flere Gaggenau fantaster, og du betaler seriøst mye for varene, men hatt man falt for dem så synes det som nan blir værende. Ser for meg et skikkelig hitech kjøkken nå, og folk som bruker det til fulle
Marikken Skrevet 14. juni 2016 #28 Skrevet 14. juni 2016 Jeg tenker at det beste er å kontakte noen entreprenører og få budsjettpriser på det som bør gjøres - aller helst delt inn i de ulike postene. Det er ofte ikke overflatene som er dyrest (eks er "parkettdelen" av gulvet noe du kan få i alle prisklasser og det er noe man kan legge selv), men grunnarbeidene (med andre ord: dersom gulvene må rettes og det eksempelvis skal legges varmekabler) så begynner kostnadene å løpe. Samme med el-anlegget, riktignok koster det noe å få opp noen nye stikkontakter, men hvis du må ha nytt inntak eller nytt sikringsskap så snakker vi en helt annen type kostnader. Jeg ville fått en oversikt over de store tingene først: Tak Drenering El-anlegg (inkl inntaket) Vinduer (hvor mange må og bør byttes?) Utvendig kledning Isolering Varmekilde (er det eks oljefyr så kommer det krav om fjerning av denne om noen år...) Bad Kjøkkken Og be om en pris fra en (eller helst flere) entreprenør(er) på dette før du går videre (og gang denne med 1,5. Minst.). Det å gipse/male/tapetsere innervegger er type ting som kan fikses selv over tid, men jeg ville ikke utsatt de store tingene. Det hjelper svært lite om kjøkkenet er tipp-topp om det regner inn i huset om et par år... Vi totalrenoverte vårt hus for noen år tilbake, men da gjorde vi absolutt alt fra drenering til skifte av alle vinduer, nytt tak, ny kledning, isolering, bytte av noen bærevegger, absolutt all innredning i hele huset (det var absolutt ingenting igjen da vi hadde revet ferdig - kun "skallet") og da koster det minst like mye som å bygge nytt - i størrelsesorden 20-25 tusen kroner per kvm. Og det eneste man kan være helt sikker på i et byggeprosjekt av noe som helst slag er at du må ha en buffer for uforutsette utgifter. Det dukker ALLTID opp noe som man ikke har tenkt på, eller noe som dukker opp underveis. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #29 Skrevet 14. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Et par smarte tips fra ei som har pusset opp mye; Det som stort sett koster er bad og kjøkken fordi mye her ikke kan gjøres av ufaglærte. Ikea-kjøkken kan fungere minst like bra som hvilken som helst kjøkkenprodusent, og badet MÅ ikke ha fliser. Fliser er faktisk ikke vanntette, og treverk på baderomsgulv er sterkt undervurdert. Nei, det blir ikke råte i dusjen fordi du har parkett, så lenge membranen er tett så er dét det eneste som betyr noe. Stort sett alt i huset ellers kan gjøres selv ved å samle en god gjeng venner og starte oppussingen. Husk å stå for pizzainnkjøp når du får hjelp fra venner! Prioriter hvilke rom som må stå ferdig først, og ta ett og ett rom. MÅ badet pusses opp med en gang, eller er det en brukbar do der for øyeblikket? Det beste er å starte med de dyreste rommene, slik får du best råd til å pusse opp alt. Anonymkode: 6edfa...da6 Det er ikke en god ide. Det var greit når førstemann i vennegjengen kjøpte leilighet og skulle pusse opp, men etter et par slike "vennegjengoppussinger" ble forespørslene om å bidra til oppussing bare sett på som mas, og færre og færre stilte opp. Jeg deltok kun på de to første jeg ble forespurt, etter det syns jeg det ble utidig, og jeg har helt andre ting jeg heller vil bruke fritiden min på enn å drive med oppussing av andres bolig, og det helt gratis. Det verste var at når man sa at "nei, beklager," så mente de som skulle pusse opp at du både var usolidarisk og en dårlig venn. Anonymkode: 30b4a...396 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #30 Skrevet 14. juni 2016 3 timer siden, Mis(s)Understood skrev: Tusen takk for svar. Tenker det er spesialløsninger og - tilpasninger (mål utenfor standard) som har gjort et dypt innhugg. Ting falt mer på plass da du sa ordet spesialtilpasninger. Og "ja", det er dyrt ! Jeg kjenner flere Gaggenau fantaster, og du betaler seriøst mye for varene, men hatt man falt for dem så synes det som nan blir værende. Ser for meg et skikkelig hitech kjøkken nå, og folk som bruker det til fulle Ja, vi har et hitech kjøkken med en del smarte løsninger. Det ble dyrt fordi vi ga konsulenten frie tøyler, men vi er veldig fornøyde😊 Anonymkode: a2be0...c83
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #31 Skrevet 14. juni 2016 Vi tok kjøkkenet for et par måneder siden, fra IKEA, 9 kvm. Valgte typisk "de nest billigste løsningene". Vi betalte ca 40.000 på IKEA, kjøpte da noen nye hvitevarer og beholdt noen, men jobben kommer jo i tillegg. Vi demonterte og gjorde enkle ting som å legge nytt gulv, tapetsere og male selv, men hadde IKEAs montører på alt annet. Selv monteringen kommer på 15-20', rørlegger på ca 10.000 (da beholdt vi rørene der de var) og elektriker mellom 20' og 35'. Så velger du IKEA, ikke se deg blind på varekostnaden i seg selv. Anonymkode: ff0b4...5a6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #32 Skrevet 14. juni 2016 Jeg trenger ingen montører o.l, vi gjør mesteparten selv. Men jeg bør legge av sånn... 3millioner til oppussing da? Det er det ikke verdt, tror jeg Anonymkode: bfcc8...a4f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #33 Skrevet 14. juni 2016 Jeg tror du fint kunne greid oppussingen til under 1mill. Men da må du selvsagt budsjettere hvor mye du ønsker å bruke i hvert rom + holde av en goooood prosent til uventede overraskelser i vegger, tak og gulv. Anonymkode: 6edfa...da6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #34 Skrevet 14. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du fint kunne greid oppussingen til under 1mill. Men da må du selvsagt budsjettere hvor mye du ønsker å bruke i hvert rom + holde av en goooood prosent til uventede overraskelser i vegger, tak og gulv. Anonymkode: 6edfa...da6 Ja, og da tror jeg at jeg hadde behøvd en ekspertmening som andre nevner Kan selvsagt være overraskelser.. noe jeg ikke tviler på at det er. Men det som er skummelt er om man blir sittende med en enorm utgiftspost og angrer etterpå, da man heller kunne kjøpt seg noe ferdig til samme prisen. Anonymkode: bfcc8...a4f
debattanten Skrevet 14. juni 2016 #35 Skrevet 14. juni 2016 Den 13.6.2016 at 19.23, AnonymBruker skrev: Hvis man har et falleferdig (dvs deler av huset er falleferdig) hus, eller man kjøper et slikt hus billig.. og skal pusse opp.. 2 bad som nå fornyes, kjøkken som må oppgraderes, alle flater i huset må oppgraderes, vinduer, tak. Et "normalt" hus med 2 kjøkken, 3 bad (det ene er nylig renovert), 5 soverom, 2 stuer der den ene må pusses opp... Hvor mye vil det koste? 1 million? Jeg vet ikke helt størrelsen, men jeg vil gjette 300KVM eller noe rundt der. Mulig jeg er helt på viddene. Anonymkode: bfcc8...a4f Billigere å rive hele driten å bygge nytt. Koster det evt mer vil du uansett få mer for pengene. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #36 Skrevet 15. juni 2016 15 timer siden, debattanten skrev: Billigere å rive hele driten å bygge nytt. Koster det evt mer vil du uansett få mer for pengene. Tror du det? Det koster vel 4-5 millioner å bygge et nytt hus, på samme størrelse? Jeg kjenner jeg ikke tror at det hadde kostet så mye å pusse opp, men det er vel derfor folk får seg overraskelser. Anonymkode: bfcc8...a4f
debattanten Skrevet 15. juni 2016 #37 Skrevet 15. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du det? Det koster vel 4-5 millioner å bygge et nytt hus, på samme størrelse? Jeg kjenner jeg ikke tror at det hadde kostet så mye å pusse opp, men det er vel derfor folk får seg overraskelser. Anonymkode: bfcc8...a4f Jeg gikk ut i fra hva du skrev i hovedinnlegget. Er huset falleferdig og du må ta alt, ja da er det billigere og MYE bedre å bygge nytt. Å totalrenovere, noe du må med et falleferdig hus er mye dyrere. Lettere og raskere å bygge nytt enn å manøvrere i et gammelt bygg. Gjøre alt selv kan mange folk tenke seg til, men det er som regel folk som ikke har begrep om hvor tidkrevende det er. Og etter at man har brukt tusenvis og årevis på å totalrenovere huset sitt selv, så er det fortsatt ikke like bra teknisk som et nytt hus. Når jeg mener det er billigere med nytt, så mener jeg at man skal oppnå samme teknisk standard som et nytt hus. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #38 Skrevet 15. juni 2016 2 minutter siden, debattanten skrev: Jeg gikk ut i fra hva du skrev i hovedinnlegget. Er huset falleferdig og du må ta alt, ja da er det billigere og MYE bedre å bygge nytt. Å totalrenovere, noe du må med et falleferdig hus er mye dyrere. Lettere og raskere å bygge nytt enn å manøvrere i et gammelt bygg. Gjøre alt selv kan mange folk tenke seg til, men det er som regel folk som ikke har begrep om hvor tidkrevende det er. Og etter at man har brukt tusenvis og årevis på å totalrenovere huset sitt selv, så er det fortsatt ikke like bra teknisk som et nytt hus. Når jeg mener det er billigere med nytt, så mener jeg at man skal oppnå samme teknisk standard som et nytt hus. Hvorfor skal man oppnå samme tekniske standard? Jeg har en hytte uten innlagt vann, med utedo, og jeg synes at det er mye bedre enn et funkishus med teknologiske duppeditter og dinmere. Anonymkode: bfcc8...a4f
debattanten Skrevet 15. juni 2016 #39 Skrevet 15. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man oppnå samme tekniske standard? Jeg har en hytte uten innlagt vann, med utedo, og jeg synes at det er mye bedre enn et funkishus med teknologiske duppeditter og dinmere. Anonymkode: bfcc8...a4f Jeg gikk da ikke ut i fra hytten din, men hovedinnlegget. Uansett, huset som beskrevet i hovedinnlegget er ikke i nærheten av å la seg gjøre for 1 million. Selv med egeninnsats på absolutt alt sammen (noe som ikke er lov. Trenger ikke være funkishus, men skal man totalrenovere et tradisjonelt hus så oppgraderer man jo det når alt rives innvendig uansett. Ordentlig isolasjon, tak, kledning, vinduer, dører og balansert ventilasjon går nok godt over millionen på et så stort hus som beskrevet i hovedinnlegget. Så kan man sikkert fint legge inn en million til om man vil ha 2 nye bad, kjøkken, rør også får man håpe det er noe igjen til det elektriske, noe som er tvilsomt. bla bla bla, listen er lang. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #40 Skrevet 15. juni 2016 1 minutt siden, debattanten skrev: Jeg gikk da ikke ut i fra hytten din, men hovedinnlegget. Uansett, huset som beskrevet i hovedinnlegget er ikke i nærheten av å la seg gjøre for 1 million. Selv med egeninnsats på absolutt alt sammen (noe som ikke er lov. Trenger ikke være funkishus, men skal man totalrenovere et tradisjonelt hus så oppgraderer man jo det når alt rives innvendig uansett. Ordentlig isolasjon, tak, kledning, vinduer, dører og balansert ventilasjon går nok godt over millionen på et så stort hus som beskrevet i hovedinnlegget. Så kan man sikkert fint legge inn en million til om man vil ha 2 nye bad, kjøkken, rør også får man håpe det er noe igjen til det elektriske, noe som er tvilsomt. bla bla bla, listen er lang. Ja, det er godt mulig. Men ikke 1 mill på et kjøkken, liksom. Men det hadde vært noe, å rive hele greia. Anonymkode: bfcc8...a4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå