AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Hvis man har et falleferdig (dvs deler av huset er falleferdig) hus, eller man kjøper et slikt hus billig.. og skal pusse opp.. 2 bad som nå fornyes, kjøkken som må oppgraderes, alle flater i huset må oppgraderes, vinduer, tak. Et "normalt" hus med 2 kjøkken, 3 bad (det ene er nylig renovert), 5 soverom, 2 stuer der den ene må pusses opp... Hvor mye vil det koste? 1 million? Jeg vet ikke helt størrelsen, men jeg vil gjette 300KVM eller noe rundt der. Mulig jeg er helt på viddene. Anonymkode: bfcc8...a4f
Gjest 82girl Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 skal du gjøre mestparten selv? alt det der for 1 mill hørtes usannsynlig ut. bare ET bad kommer på ca 150-200 000, og et kjøkken ca samme prisen.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 Videre - skifte alle vinduer, et par hundre tusen. Oppgradere det elektriske anlegget, et par hundre tusen. Samme med tak og drenering. Hva med isolasjon og kledning? Rørene? Anonymkode: ff0b4...5a6 1
Lyckeliten Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Høres ut som om huset er gammelt? Sist vi pusset opp huset (det er 100 år gammelt) ble det brukt 500.000,- på BARE ting vi ikke hadde planlagt. Dvs råtne vegger, store deler av taket hadde råtnet, isolasjonen på loftet måtte byttes osv osv. Den gangen tok vi ingen bad og det hele endte på 2,5 mill😳 Dyrt med gamle hus! Datteren min pusset opp leiligheten for 2 år siden. 100kvm, rev ut alt og flyttet rundt på vegger. Det kom på 900.000,-. 1 bad, et toalett + kjøkken var det mest kostbare. Men i sånne leiligheter trenger man som oftest ikke fikse noe ekstra, som feks råtne vegger. Hvis dere vurderer å kjøpe noe sånt ville jeg nok lagt av minst 2 mill til oppgradering. Ville også hatt med meg en byggmester på visning som kunne gitt en ca pris før dere kjøper noe.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Videre - skifte alle vinduer, et par hundre tusen. Oppgradere det elektriske anlegget, et par hundre tusen. Samme med tak og drenering. Hva med isolasjon og kledning? Rørene? Anonymkode: ff0b4...5a6 Isolasjon og rør er bra. Drenering er bra. Tak er ikke bra. Anonymkode: bfcc8...a4f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 9 timer siden, Lyckeliten skrev: Høres ut som om huset er gammelt? Sist vi pusset opp huset (det er 100 år gammelt) ble det brukt 500.000,- på BARE ting vi ikke hadde planlagt. Dvs råtne vegger, store deler av taket hadde råtnet, isolasjonen på loftet måtte byttes osv osv. Den gangen tok vi ingen bad og det hele endte på 2,5 mill😳 Dyrt med gamle hus! Datteren min pusset opp leiligheten for 2 år siden. 100kvm, rev ut alt og flyttet rundt på vegger. Det kom på 900.000,-. 1 bad, et toalett + kjøkken var det mest kostbare. Men i sånne leiligheter trenger man som oftest ikke fikse noe ekstra, som feks råtne vegger. Hvis dere vurderer å kjøpe noe sånt ville jeg nok lagt av minst 2 mill til oppgradering. Ville også hatt med meg en byggmester på visning som kunne gitt en ca pris før dere kjøper noe. Selve huset er av stein, så det råtner ikke. Det står vel i 200 år til. Det er ikke så gammelt egentlig, bygget på 60-tallet, men ikke tatt vare på. 2,5 mill hørtes ikke så ålreit ut Hva får man liksom? Masse jobb. Da kjøper jeg heller et ferdig hus til 1,5 mill. Så interessert er jeg ikke.. Jeg synes litt synd på foreldrene mine som kommer til å sitte med denne utgiften hvis ingen i familien velger å kjøpe dette huset. Og pusse opp. De har råd til det, og de gjør alt selv, men ja. Vet ikke, jeg. Selve huset koster nok lite, under en million. Men tomten er vel 2-3 mål og ganske stor, så det har helt klart et enormt potensiale (det er også egentlig satt av tomter til 2-3 hus på tomten), hvis det blir pusset opp og får en OK standard vil jeg tro det blir verdt dobbelt så mye, her selges mindre hus for rundt 5 millioner. Dette huset er vel 2-3 ganger så stort. Nærme Oslo, og boligprisene bare øker og øker her omkring. Så det er jo en investering, siden huset er av stein/mur og vil stå lenge. Jeg tror ikke noe er råttent, kjelleren er kanskje i dårlig stand, men ellers i huset er det egentlig bare slitasje. Alle bad fungerer. Men hvilken standard er det på ting hvis badet koster 500 000kr å oppgradere? Høres jo ut som et skikkelig luksusbad. Jeg tviler på at det koster 1,5 millioner kr å oppgradere 3 bad, det er ikke snakk om store bad. Det ene er vel på 6 kvm, det andre på 5 kvm og det siste er kanskje 7-8 kvm. Anonymkode: bfcc8...a4f
Gjest Magnifiq Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 På bad sier de vel gjennomsnittlig 10000per kvadrat, sånn ca.
Lyckeliten Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selve huset er av stein, så det råtner ikke. Det står vel i 200 år til. Det er ikke så gammelt egentlig, bygget på 60-tallet, men ikke tatt vare på. 2,5 mill hørtes ikke så ålreit ut Hva får man liksom? Masse jobb. Da kjøper jeg heller et ferdig hus til 1,5 mill. Så interessert er jeg ikke.. Jeg synes litt synd på foreldrene mine som kommer til å sitte med denne utgiften hvis ingen i familien velger å kjøpe dette huset. Og pusse opp. De har råd til det, og de gjør alt selv, men ja. Vet ikke, jeg. Selve huset koster nok lite, under en million. Men tomten er vel 2-3 mål og ganske stor, så det har helt klart et enormt potensiale (det er også egentlig satt av tomter til 2-3 hus på tomten), hvis det blir pusset opp og får en OK standard vil jeg tro det blir verdt dobbelt så mye, her selges mindre hus for rundt 5 millioner. Dette huset er vel 2-3 ganger så stort. Nærme Oslo, og boligprisene bare øker og øker her omkring. Så det er jo en investering, siden huset er av stein/mur og vil stå lenge. Jeg tror ikke noe er råttent, kjelleren er kanskje i dårlig stand, men ellers i huset er det egentlig bare slitasje. Alle bad fungerer. Men hvilken standard er det på ting hvis badet koster 500 000kr å oppgradere? Høres jo ut som et skikkelig luksusbad. Jeg tviler på at det koster 1,5 millioner kr å oppgradere 3 bad, det er ikke snakk om store bad. Det ene er vel på 6 kvm, det andre på 5 kvm og det siste er kanskje 7-8 kvm. Anonymkode: bfcc8...a4f Hvis det er av stein blir det nok ikke så dyrt Da møter dere nok på mindre utfordringer enn ved et gammelt trehus. Her har vi brukt ca 200-300.000,- på bad når vi har pusset opp. Disse har vært på 8-15 kvm. Baderomsinnredningen har ikke vært så dyr, men har valgt løsninger som varer lenge. Bad er jo ikke så dyrt hvis man ikke må bytte membran, men hvis badene er over 30 år er det lurt å bytte for å unngå fremtidige vannskader. Kjøkkenet i huset vårt kostet ca 150.000,- med alle hvitevarer og ca 60.000,- i leiligheten til datteren (også med alle hvitevarer, men kjøkken fra IKEA). Hvis man bytter gulv som man ofte gjør ved helrenovering kommer også det fort opp i 100-200.000,- avhengig av størrelsen på huset. Så er det alle stikkontakter og elanlegg, som ofte er utadert og brannfarlig ift til dagens teknologi. Maling til leiligheten til datteren min kom på ca 20.000,-. Men når jeg ser på datteren min sin leilighet på ca 100kvm som er totalrenovert og hun har kun valgt rimelige løsninger, som kom på ca 900.000,- så kan det nok fort bli dyrere å renovere et hus på 300 kvm. Men alt ettersom hva dere legger i totalrenovering. Ville uansett tatt med meg noen som driver med dette så dere får en idé om hvor mye det vil koste 1
Lyckeliten Skrevet 14. juni 2016 #9 Skrevet 14. juni 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Isolasjon og rør er bra. Drenering er bra. Tak er ikke bra. Anonymkode: bfcc8...a4f Ser også at du skrev at tak ikke er bra, det var her vi gikk på en smell og måtte ut med så mye ekstra da vi tok huset vårt. Kunne jo valgt å ikke bytte tak, men da hadde det blitt dyrere i senere tid.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 Vi renoverte hus innvendig, tok alt bortsett fra badet og kostet nesten 2mill. Badet skal også pusses opp etterhvert. Men kjøkkenet alene kostet 1million. Anonymkode: a2be0...c83
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 Et par smarte tips fra ei som har pusset opp mye; Det som stort sett koster er bad og kjøkken fordi mye her ikke kan gjøres av ufaglærte. Ikea-kjøkken kan fungere minst like bra som hvilken som helst kjøkkenprodusent, og badet MÅ ikke ha fliser. Fliser er faktisk ikke vanntette, og treverk på baderomsgulv er sterkt undervurdert. Nei, det blir ikke råte i dusjen fordi du har parkett, så lenge membranen er tett så er dét det eneste som betyr noe. Stort sett alt i huset ellers kan gjøres selv ved å samle en god gjeng venner og starte oppussingen. Husk å stå for pizzainnkjøp når du får hjelp fra venner! Prioriter hvilke rom som må stå ferdig først, og ta ett og ett rom. MÅ badet pusses opp med en gang, eller er det en brukbar do der for øyeblikket? Det beste er å starte med de dyreste rommene, slik får du best råd til å pusse opp alt. Anonymkode: 6edfa...da6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 13 minutter siden, Lyckeliten skrev: Ser også at du skrev at tak ikke er bra, det var her vi gikk på en smell og måtte ut med så mye ekstra da vi tok huset vårt. Kunne jo valgt å ikke bytte tak, men da hadde det blitt dyrere i senere tid. Ja, det er jo litt dumt med hull i taket, da, men selve jobben kan vi gjøre selv. Hvor mye koster et nytt tak i materialer, liksom? Anonymkode: bfcc8...a4f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi renoverte hus innvendig, tok alt bortsett fra badet og kostet nesten 2mill. Badet skal også pusses opp etterhvert. Men kjøkkenet alene kostet 1million. Anonymkode: a2be0...c83 Det skal godt gjøres at kjøkkenet her koster 1 million tror jeg, det er et minikjøkken.. kjøkkenet i kjelleren er mye større, men det fungerer helt OK. Gulvet på kjøkkenet er helt nytt. Anonymkode: bfcc8...a4f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #14 Skrevet 14. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et par smarte tips fra ei som har pusset opp mye; Det som stort sett koster er bad og kjøkken fordi mye her ikke kan gjøres av ufaglærte. Ikea-kjøkken kan fungere minst like bra som hvilken som helst kjøkkenprodusent, og badet MÅ ikke ha fliser. Fliser er faktisk ikke vanntette, og treverk på baderomsgulv er sterkt undervurdert. Nei, det blir ikke råte i dusjen fordi du har parkett, så lenge membranen er tett så er dét det eneste som betyr noe. Stort sett alt i huset ellers kan gjøres selv ved å samle en god gjeng venner og starte oppussingen. Husk å stå for pizzainnkjøp når du får hjelp fra venner! Prioriter hvilke rom som må stå ferdig først, og ta ett og ett rom. MÅ badet pusses opp med en gang, eller er det en brukbar do der for øyeblikket? Det beste er å starte med de dyreste rommene, slik får du best råd til å pusse opp alt. Anonymkode: 6edfa...da6 Takk Det er helt klart endel venner og familie som kan hjelpe til. I hvertfall 9-10 stk. + Oss to. Anonymkode: bfcc8...a4f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #15 Skrevet 14. juni 2016 18 minutter siden, Lyckeliten skrev: Hvis det er av stein blir det nok ikke så dyrt Da møter dere nok på mindre utfordringer enn ved et gammelt trehus. Her har vi brukt ca 200-300.000,- på bad når vi har pusset opp. Disse har vært på 8-15 kvm. Baderomsinnredningen har ikke vært så dyr, men har valgt løsninger som varer lenge. Bad er jo ikke så dyrt hvis man ikke må bytte membran, men hvis badene er over 30 år er det lurt å bytte for å unngå fremtidige vannskader. Kjøkkenet i huset vårt kostet ca 150.000,- med alle hvitevarer og ca 60.000,- i leiligheten til datteren (også med alle hvitevarer, men kjøkken fra IKEA). Hvis man bytter gulv som man ofte gjør ved helrenovering kommer også det fort opp i 100-200.000,- avhengig av størrelsen på huset. Så er det alle stikkontakter og elanlegg, som ofte er utadert og brannfarlig ift til dagens teknologi. Maling til leiligheten til datteren min kom på ca 20.000,-. Men når jeg ser på datteren min sin leilighet på ca 100kvm som er totalrenovert og hun har kun valgt rimelige løsninger, som kom på ca 900.000,- så kan det nok fort bli dyrere å renovere et hus på 300 kvm. Men alt ettersom hva dere legger i totalrenovering. Ville uansett tatt med meg noen som driver med dette så dere får en idé om hvor mye det vil koste Nei, det er jo ikke så mye som kan skje med stein, annet enn at det sprekker, da.. Men loftet er av tre. Jeg er faktisk usikker på hva gulvene på badet er av, på det ene badet er det fliser og de fungerer OK, men de to andre er jeg litt usikker på. Må nok byttes uansett, for syns skyld. Du har stort kjøkken, da? Det blir nok mye jobb med å bytte gulv. Gulvene er ikke ødelagte, men de er ikke pene, kunne heller tenkt meg parkett. Jeg vil tro det kanskje kommer på 70 000 kr? Gulvene i kjelleren er helt nye, bortsett fra i gangen. Anonymkode: bfcc8...a4f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #16 Skrevet 14. juni 2016 Men jeg må bare påpeke at med helrenovering mener jeg nye gulv, nytt bad (i hvertfall 2 av dem må tas tror jeg), maling, nytt kjøkken, nytt tak. Vegger er stødige og står nok en stund til. Ikke alle vinduene må byttes, men i hvertfall 1 av dem må tas med én gang. Og så blir det jo pirk, som at man vil ha nye vegger fordi man vil ha pene vegger. Men at det fungerer som det skal, men så blir det litt overfladisk, at man vil ha det pent. Dessuten trenger huset en veranda, men det er nok ikke det dyreste prosjektet... Hagen også forresten... trenger en renovering, må kappe ned trær og få lånt en minigraver så man får fjernet stubbene. Orker ikke ha masse stubber stående. Og det må settes hekk, og det er mange planter. Kanskje 50-70 planter. Anonymkode: bfcc8...a4f
Lyckeliten Skrevet 14. juni 2016 #17 Skrevet 14. juni 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er jo ikke så mye som kan skje med stein, annet enn at det sprekker, da.. Men loftet er av tre. Jeg er faktisk usikker på hva gulvene på badet er av, på det ene badet er det fliser og de fungerer OK, men de to andre er jeg litt usikker på. Må nok byttes uansett, for syns skyld. Du har stort kjøkken, da? Det blir nok mye jobb med å bytte gulv. Gulvene er ikke ødelagte, men de er ikke pene, kunne heller tenkt meg parkett. Jeg vil tro det kanskje kommer på 70 000 kr? Gulvene i kjelleren er helt nye, bortsett fra i gangen. Anonymkode: bfcc8...a4f Ingen av oss har særlig stort kjøkken. Datteren min sitt kostet 40.000,- (frontene er jo dyre, selv på IKEA) også ble det 20.000,- på hvitevarer.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #18 Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, Lyckeliten skrev: Ingen av oss har særlig stort kjøkken. Datteren min sitt kostet 40.000,- (frontene er jo dyre, selv på IKEA) også ble det 20.000,- på hvitevarer. Ok Det er ikke så ille da, egentlig. Har ingenting imot IKEA. Anonymkode: bfcc8...a4f
Mis(s)Understood Skrevet 14. juni 2016 #19 Skrevet 14. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi renoverte hus innvendig, tok alt bortsett fra badet og kostet nesten 2mill. Badet skal også pusses opp etterhvert. Men kjøkkenet alene kostet 1million. Anonymkode: a2be0...c83 Det var dyrt for renovering av ett kjøkken synes jeg. Hav var det som gjorde totalkostnaden så høy ?
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #20 Skrevet 14. juni 2016 4 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Det var dyrt for renovering av ett kjøkken synes jeg. Hav var det som gjorde totalkostnaden så høy ? Hvitevarer og innredningen som var dyr. Ingenting fra Ikea. Anonymkode: a2be0...c83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå