Gå til innhold

Hvordan holde ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 kg overvektig... Har innsett det og tar tak, teller kalorier og beveger meg mer. Trener styrke og kondisjon og går mye. Og he gått ned 2,5 kg på to uker, så det virker jo. Men det føles så uendelig langt til målet...nesten håpløst. Og det er så vanskelig, jeg savner å spise meg skikkelig mett. Og tenker hele tiden på alt jeg har lyst på. Ser jo at det virker sykt, men det er faktisk sånn. Noen som har tips eller råd? Eller som har vært der selv og vil dele erfaringer? 

Anonymkode: 1be60...6c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Synes det er kjempeflott at du har kommet i gang i det hele tatt, jeg! Mange som ikke klarer å ta det steget! :) 

Klarer du for eksempel å lage deg et belønningssystem? Hvis du lager deg noen små og noen store mål, så kan du ha forskjellige belønninger for dem, for eksempel nye treningsklær/-sko, eller noe annet du har lyst på :) Eller hva med en opplevelse? 

Du kan ha belønninger for alt i fra å ha gått et visst antall skritt på en dag/en uke/en måned, til at du har vært flink i matveien eller har nådd et visst midjemål/en vekt.

Det kan også hjelpe å føre en dagbok - enten det er på et forum som her, eller bare for deg selv på dataen/for hånd. Du kan også legge inn hva du er stolt av med deg selv den dagen, og hva som du kan gjøre bedre i morgen.

Og - ikke kjeft for mye på deg selv - det er en mye bedre egenskap å klare å reise seg igjen etter å ha falt av vogna, enn å aldri ramle av!

Håper at noe av dette er ok forslag, lykke til :)  

Endret av rh1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan spise litt mer? Da går det selvfølgelig enda saktere, men det blir lettere å se det som en livsstilsendring og opprettholde endringene også etter du har nådd målet. Og brenne flere kalorier med mer bevegelse og trening.

Dette virker for meg, men når det gjelder vektreduksjon må alle finne det som passer best. Det eneste du MÅ mentalt forberede deg på er hva som skjer når du har nådd målet. Du er ikke ferdig da.

Anonymkode: 33e87...15b

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mye du spiser, men for meg har de ti første kiloene gått av ved at jeg spiser bare litt mindre enn jeg trenger. Det betyr at det tar en del lenger tid, men det viktigste er at jeg faktisk lever greit med det matinntaket, for det er sånn det skal være resten av livet. Jeg brukte lang tid på å legge på meg alle de ekstra kiloene, så jeg har justert min egen forventning til hvor lang tid jeg skal bruke på å bli kvitt dem igjen. 

Så ja, jeg spiser meg mett til hvert måltid. Etter hvert har det også blitt sånn at jeg blir fortere mett enn jeg gjorde før, og det er rett og slett vanskeligere å overspise. Resultatet er at jeg går ned i vekt i et tempo de fleste slankere ser på som helt meningsløst, gjennomsnittlig én kilo i måneden. Men det er ok for meg, for jeg trenger ikke nekte meg noe som helst og jeg går ikke sulten. Så bruker jeg bortimot to år på å gå ned 20 kilo, men det er faktisk helt greit. Det er behagelig, enkelt, og det er lite sannsynlig at jeg går på en smell når jeg har nådd målet og skal "begynne å spise igjen". 

• Liker 1
Skrevet

2,5 kg på to uker er jo mer enn man anbefaler. Jeg har gått ned 2,5 kg på 8 uker. ;) 

Men forstår at du synes det går sakte. Men tenk sånn her, om noen få kilo til, så vil du sannsynligvis måtte gå ned i størrelse på klærne!

Ta frem noen klær som er litt for små, som du passer snart. DET er fett når man bare sklir i sine gamle bukser! Selv om buksene er "på vei til målet"!

Ellers kan du jo henge inne på "vi som skal ned i vekt til sommeren/høsten" (to tråder)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan for all del spise deg ordentlig mett, såklart ikke sprenge ut magen slik at du blir kvalm da. Hvis du blander sammen forskjellige grønnsaker som du ovnsteiker eller spiser rå med en hjemmelaget dipp kan du spise masse og jeg blir hvertfall stapp mett.

du skal jo ikke gå sulten heller! Jeg har spist noenlunde sunt og trent i et par måneder. Nå går det greit å ikke spise seg stapp mett hele tiden, holde seg til usunt i helgene. Spiser jeg noe usunt før jeg løs mage med en gang, det er absolutt ikke godt og gjør det lettere å unngå. Men hold motivasjonen oppe!! Dette greier du, og husk hvor kort det er siden akkurat denne dagen i fjor. Hadde du startet da ville du kanskje nådd målet ditt i dag. Tiden går fort, og DU har mulighet til å forandre livet DITT. Så gjør det for deg og ingen andre

Anonymkode: f5d40...560

Skrevet

Du er ikke alene. Jeg tror alle har vært der.

Over en kg i uka er mye, da. 

En god strategi er å del opp i delmål og arbeidsoppgaver. Da får du mange små seire, og ikek uendelig langt frem. Og de eventuelle glippene er det lettere å rette opp. Hver gang du har vært i butikken og gått forbi de ulovelige hyllene er en seier. Hver dag du har holdt matplanen er en seier. Hver gang du har gjennomført trening eller aktivitet, spesielt når du ikke hadde lyst, er en seier. Og så videre.

Fordi når du gjennomfører alle deloppgavene vil du automatisk lykkes. Og dessverre omvendt også, hvis du ikke gjennomfører dem skal det godt gjøres å lykkes. Bli nærsynt!

Jeg ville vært forsiktig med å ha delmål på vekta. Vekt svinger gjerne litt, og er strengt tatt en konsekvens av hva du gjør, ikke noe du gjør. 

Jeg har gjort alt dette når jeg skal ned, og jeg laget meg en annen målemetode for å få det mer visuelt. Det er 770 kcal i 100 gram fett. Når jeg har trent 770 kcal seg jeg for meg en kvart pakke smør, og nå den er borte av kroppen for godt. Jeg kan spise meg opp igjen senere, men akkurat det fettet er nå borte. Og en kvart pakke smør er egentlig ganske mye.

Trøsten er at det faktisk blir lettere etter hvert, hvis du blir vant til denne måten å gjøre det på. Nå tenker jeg omtrent ikke på det. Når jeg skal ned, gjør jeg det jeg skal, så følger vekta etter, og tenker ikke særlig på smør heller. Jeg går forbi hyllene, is og sjokolade kun lørdager, sunnere mat og mindre junk osv. Når jeg er svak, og det skjer jo noen ganger, så er det bare den dagen som er "ødelagt", dagen etter er en ny dag med nye oppgaver. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det hjelper å lage et stort måltid per dag. Stort i volum altså, som tar lenger tid å spise og jeg synes metter veldig, selv om det er lite kalorier i. Idag spiste jeg f.eks. en stor porsjon med lasagne og salat. Et lag pasta, to lag aubergine, karbonadedeig og gulrøtter i tomatsausen og lettost på toppen. Dette ble 350 kcal, også hadde jeg salat med lett dressing ved siden av. Kommer til å være mett til langt utpå dagen i morgen. Igår spiste jeg fiskekaker (av de med minst kcal pr 100 gram), carbonara saus og zucchini-spaghetti. Bare 400 kcal, men veldig mettende.

Mange sier at man skal spise mye proteiner og fett for å få metthetsfølelsen, men jeg synes porsjonene blir så stusselige og små, så jeg foretrekker denne måten. Eller en kombinasjon i løpet av dagen.

Nå som man har tilgang til all slags informasjon og oppskrifter via nettet er det jo ingen vits i å gå rundt sulten på slankekur. Man kan heller tilrettelegge, slik at man nettopp klarer å holde ut lengre. Lykke til med resten av vektnedgangen😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gi opp?

Hvorfor gi ETTER tenker nå jeg da. Føler meg mye bedre nå som jeg er et par 10 kilo lettere og ikke en feit gris lengre. Sorry for at jeg er brutal asså :P Men man får mye bedre livskvalitet. For meg så betyr 10-20 kg ekstra sofagris kilo og latskap. :P

Anonymkode: 7b1ca...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Små og kortsiktige delmål. Og tenk livsstilsendring. Ikke lås deg på de kiloene. Da går du på en smell. 

Anonymkode: 7496a...ae0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...