Gjest HappyWaffle Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 jeg har STORE problemer med beina mine. så ganske ofte så har jeg så store smerter at gåing og sykling (alt som gir press på beina) blir helt umulig. er det krise om jeg kun trener styrke i disse periodene? vanligvis bruker jeg sykkel eller mølle som oppvarming, men kan jeg varme opp ved å ta et par runder med lettere styrketrening som ikke overbelaster musklene? skal ned i vekt så jeg må gjøre NOE selv om beina mine er håpløse.
rh1 Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Du kan helt fint varme opp med div. dynamiske øvelser pluss oppvarmingssett med lettere vekt! Romaskin er også god oppvarming for bein / rygg. Hvis du ser etter ting å gjøre utenom styrken i tillegg kan du jo prøve feks svømming, men vet ikke om dette er aktuelt? Anbefaler også trening i slynger!
Gjest HappyWaffle Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 jeg har ikke mulighet til å drive med svømming da jeg ikke har bil og svømmehallen er langt unna (bor på bygda). ellers hadde svømming vært det desidert beste for meg. romaskin går heller ikke da det blir for mye press på føtter. men da skal jeg varme opp med lettere øvelser skal sjekke ut slyngetrening, takk for tips
Wiggins Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Har du vært hos lege og/eller fysioterapeut med beinproblemene dine? På noen treningssentra har jeg sett en variant av spinningsykkel der man bruker armene til å dra "pedaler" rundt, mens beina sitter i ro. Hvis de ikke har det der du trener kan du jo forhøre deg om det er aktuelt å kjøpe inn. Det er ikke sikkert de vet om det, og det er mange som har problemer med beina som kunne trengt en slik for å trene utholdenhet.
Gjest HappyWaffle Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 3 minutter siden, Wiggins skrev: Har du vært hos lege og/eller fysioterapeut med beinproblemene dine? På noen treningssentra har jeg sett en variant av spinningsykkel der man bruker armene til å dra "pedaler" rundt, mens beina sitter i ro. Hvis de ikke har det der du trener kan du jo forhøre deg om det er aktuelt å kjøpe inn. Det er ikke sikkert de vet om det, og det er mange som har problemer med beina som kunne trengt en slik for å trene utholdenhet. har så å si vokst opp hos ortopeder, fysioterapeuter og kirurger som har fulgt med på utviklingen. er ikke noe å gjøre mer desverre så jeg må bare leve med det. de har ikke sånn sykkel i nærheten her, men går an å høre med de om mulighetene
Erazor Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 Om du søker på «dynamisk oppvarming» for eksempel på YouTube, finner du en del instruksjonsvideoer med øvelser som egner seg til oppvarming før styrketrening. Jeg vet ikke hvilken type styrketrening du skal gjøre, men dersom det er styrketrening med vekter, er det greit å kjøre oppvarmingssett med mindre vekt enn det du skal ha som maks for økten. 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, Erazor skrev: Om du søker på «dynamisk oppvarming» for eksempel på YouTube, finner du en del instruksjonsvideoer med øvelser som egner seg til oppvarming før styrketrening. Jeg vet ikke hvilken type styrketrening du skal gjøre, men dersom det er styrketrening med vekter, er det greit å kjøre oppvarmingssett med mindre vekt enn det du skal ha som maks for økten. jeg tar knebøy de dagene beina tillater det. ellers bruker jeg de maskinene (eller hva man skal kalle de).
Erazor Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 10 minutter siden, HappyWaffle skrev: jeg tar knebøy de dagene beina tillater det. ellers bruker jeg de maskinene (eller hva man skal kalle de). Når du skal kjøre knebøy, så er det lurt å alltid starte med et sett med kun stangen. Deretter kan du bygge opp vekten mot det du skal ha som maks den dagen. Hvis du for eksempel skal ha 40 kg, så kan du begynne med kun stang (20 kg) og kjøre noen repetisjoner der, deretter legge på til 30 kg, så til 35 og til slutt 40 kg. Da vil du venne kroppen gradvis til vekten og få varmet opp muskulaturen du skal bruke før du kjører settene med høyest vekt. Det samme kan du gjøre med vektmotstanden på maskinene. 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 45 minutter siden, Erazor skrev: Når du skal kjøre knebøy, så er det lurt å alltid starte med et sett med kun stangen. Deretter kan du bygge opp vekten mot det du skal ha som maks den dagen. Hvis du for eksempel skal ha 40 kg, så kan du begynne med kun stang (20 kg) og kjøre noen repetisjoner der, deretter legge på til 30 kg, så til 35 og til slutt 40 kg. Da vil du venne kroppen gradvis til vekten og få varmet opp muskulaturen du skal bruke før du kjører settene med høyest vekt. Det samme kan du gjøre med vektmotstanden på maskinene. supert da satser jeg på det takk
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 Det er null problem. Du kan bruke styrkeøvelser som kondisjonstrening også. Søk for eksempel på barbell complexes. Poenget er at du gjør styrkeøvelser med veldig lett, men kjører dem i ett kjør. For eksempel kan du ta ti knebøy, gå rett over til ti armhev, rett over til ti utfall på hver fot, rett over til to burpees, etc, og kjøre dette runde på runde. Det er mange som driver med slikt som eneste kondisjonstrening. Anonymkode: 21cb0...40e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå