AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Søkt refinansiering å fikk kredittvurderingen i posten idag. min score ble satt til 3, og modellen har teoretisk høyeste score som 5. skjønner ingenting av dette , å vært på hjemmesiden til bisnode også men fant ikke en dritt utav det.. Noen som kan forklare? Anonymkode: 762d1...554
ajarRun Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Jeg tror jeg får 3, det er dritdårlig. Ustabil inntekt ødelegger. Burde jobbet mer mens jeg studerte. Men de tar bare hensyn til de tre siste årene, så den går vel snart opp til fire. Og så fem når jeg har inntekt. Du får 5 hvis du har litt formue og stabil inntekt.
Million Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 (endret) Har du flyttet ofte? Hyppig flytting er statitisk sett noe dårlige betalere gjør, for å komme seg unna kreditorene sine. Selv om man er en ærlig sjel som betaler for seg, får man dårligere kredittscore om man f.eks. har flyttet tre ganger de siste årene, for statistisk sett er det et dårlig tegn. Alder og kjønn kan også ha noe å si. Menn er f.eks. dårligere betalere (statistisk sett) enn kvinner, og i en viss alder i ungdommen (husker ikke eksakt lenger, men si det var 18-25) er menn noe dårligere betalere enn kvinner. Før mobiltelefonene kom, var kvinner mye bedre betalere enn menn. Etter at dette med å ringe på kreditt og kjøpe mobiltelefoner på kreditt kom, har de tallene mellom menn og kvinner jevnet seg mer ut. Alder kan altså trekke ned på kredittscoren. Stabil inntekt har også mye å si. Inntekt som flyr hit og dit nivåmessig, teller negativt. Ja, faktisk om den går mye opp også. Stabil og trygg inntekt er best og slår positivt ut på kredittscoren. Endret 14. juni 2016 av Million
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, Million skrev: Har du flyttet ofte? Hyppig flytting er statitisk sett noe dårlige betalere gjør, for å komme seg unna kreditorene sine. Selv om man er en ærlig sjel som betaler for seg, får man dårligere kredittscore om man f.eks. har flyttet tre ganger de siste årene, for statistisk sett er det et dårlig tegn. Alder og kjønn kan også ha noe å si. Menn er f.eks. dårligere betalere (statistisk sett) enn kvinner, og i en viss alder i ungdommen (husker ikke eksakt lenger, men si det var 18-25) er menn noe dårligere betalere enn kvinner. Før mobiltelefonene kom, var kvinner mye bedre betalere enn menn. Etter at dette med å ringe på kreditt og kjøpe mobiltelefoner på kreditt kom, har de tallene mellom menn og kvinner jevnet seg mer ut. Alder kan altså trekke ned på kredittscoren. Stabil inntekt har også mye å si. Inntekt som flyr hit og dit nivåmessig, teller negativt. Ja, faktisk om den går mye opp også. Stabil og trygg inntekt er best og slår positivt ut på kredittscoren. Skjønner ikke, hatt fast inntekt i 12 år, i 30 årene, ingen betalingsanmerkninger, bodd på samme plass i 10 år.. Ser jo nå på tallene fra de 3 siste årene de har brukt, jeg har jo tjent mer enn dette så tror jeg får prøve å ringe dem igjen, men takk for tilbakemeldinger! ts Anonymkode: 762d1...554
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke, hatt fast inntekt i 12 år, i 30 årene, ingen betalingsanmerkninger, bodd på samme plass i 10 år.. Ser jo nå på tallene fra de 3 siste årene de har brukt, jeg har jo tjent mer enn dette så tror jeg får prøve å ringe dem igjen, men takk for tilbakemeldinger! ts Anonymkode: 762d1...554 Tallene de bruker er fra ligningen, så hvordan kan du ha tjent mer enn det uten å ha snytt på skatten? Anonymkode: 0886d...5d5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 Jeg visste ikke det med flytting, men det forklarer min dårlige score også. Synes det er trist at mennesker som har svært gode grunner til å flytte ofte, men som ellers har fast inntekt og betaler for seg, rammes av statistikken på den måten. Men det er vel ingenting å gjøre med det, antar jeg... Anonymkode: e010a...efa
Million Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste ikke det med flytting, men det forklarer min dårlige score også. Synes det er trist at mennesker som har svært gode grunner til å flytte ofte, men som ellers har fast inntekt og betaler for seg, rammes av statistikken på den måten. Men det er vel ingenting å gjøre med det, antar jeg... Anonymkode: e010a...efa Du KAN gjøre noe med det. Du kan ta kontakt direkte med kredittgiver og forklare saken. Nevne at du aldri har hatt en inkassosak, at du tjener godt MEN har flyttet ofte pga ditt og datt og at dette gir dårlig score. Kanskje vil de da gi deg kreditt alikevel, når de har hørt forklaringen. Noen firmaer bruker skjønn og gir deg ny vurdering etter forklaring, og godkjenner deg kanskje da, mens andre følger slavisk automatiske beregningsmodeller og firer ikke en tomme. Hvis du som du sier har hatt "svært gode grunner til å flytte ofte", og det er det eneste som trekker ned, ser jeg ikke bort fra at enkelte vil vurdere saken din på nytt med manuell vurdering.
ajarRun Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke, hatt fast inntekt i 12 år, i 30 årene, ingen betalingsanmerkninger, bodd på samme plass i 10 år.. Ser jo nå på tallene fra de 3 siste årene de har brukt, jeg har jo tjent mer enn dette så tror jeg får prøve å ringe dem igjen, men takk for tilbakemeldinger! ts Anonymkode: 762d1...554 Ligningen viser alltid lavere tall. BSU trekker fra, gjeldsrenter trekker fra, bunnfradraget trekker fra. De vet at du egentlig tjener mer, de har formler for å regne seg tilbake til din reelle inntekt.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #9 Skrevet 14. juni 2016 Ja akkurat, har ikke skjult noe inntekt som ble sagt tidligere i tråden. Vet ikke om bonus og tillegger også er tatt med i disse tallene, derfor reagerte jeg på tallene. Men hvis de "leker" med tallene sånn så forstår jeg. Kan iallefall legge på 150 tusn på de tallene, men skal kontakte dem. ts Anonymkode: 762d1...554
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 6 timer siden, Million skrev: Du KAN gjøre noe med det. Du kan ta kontakt direkte med kredittgiver og forklare saken. Nevne at du aldri har hatt en inkassosak, at du tjener godt MEN har flyttet ofte pga ditt og datt og at dette gir dårlig score. Kanskje vil de da gi deg kreditt alikevel, når de har hørt forklaringen. Noen firmaer bruker skjønn og gir deg ny vurdering etter forklaring, og godkjenner deg kanskje da, mens andre følger slavisk automatiske beregningsmodeller og firer ikke en tomme. Hvis du som du sier har hatt "svært gode grunner til å flytte ofte", og det er det eneste som trekker ned, ser jeg ikke bort fra at enkelte vil vurdere saken din på nytt med manuell vurdering. Takk for svar! Har aldri tenkt på å ringe for å forklare, men det skal jeg jammen prøve neste gang det er aktuelt. Anonymkode: e010a...efa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå