AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Tenker på når man er i et forhold. 1. Er du kvinne eller mann? 2. Er det kvinnen eller mannen i forholdet som tjener mest? 3. Ønsker du å ha full råderett over dine egne penger og at dere bare deler likt på felles utgifter eller vil du ha felles økonomi? Anonymkode: f82ba...cd1
ajarRun Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 1. Mann 2. Kommer an på hvem jeg dater. Hun ene var programør og tjente fett. Merket ikke noe. 3. Aldri latt noen andre bruke mine penger med mindre jeg føler skyldfølelse. Når vi har bodd sammen har vi delt boutgifter.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 kvinne mann Deler alt av kjedelige utgifter og en felles sparing. Overskuddet har vi selv råderett over. Anonymkode: 01d55...fd1
Hattivatti Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Kvinne Mannen Vi har felles økonomi i den forstand at vi deler utgifter så godt det lar seg gjøres uten at vi teller på kronene, men vi har ikke fritt innsyn til den andres kontoer. Vi har felles sparekonto som vi setter av litt penger på hver mnd.
asterix Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 Jeg er kvinne og tjener mest. Vi har separat økonomi. Deler kun på felles utgifter. Setter begge like mye penger inn på en felles konto for dette formålet. Var tidligere i et langvarig forhold med felles økonomi, som jeg da følte fungerte greit nok, men angrer i ettertid på at jeg ikke hadde separat økonomi også da.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 1) Kvinne 2) Tjener omtrent det samme 3) For meg er det et must å ha full råderett over egen inntekt. Vi har felles konto for husholdningsutgifter og felles regninger. Hva vi bruker resterende til har ikke den andre parten noe med. Anonymkode: b06d3...5b6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 Jeg er kvinne og tjener 200 000,- mer enn mannen. Hadde felles økonomi, men gikk over til delt (mitt valg). Jeg ønsket mer kontroll over min økonomi. Men jeg ser at mannen få noen goder (har kjøpt robotstøvsuger og robotgressklipper av egen lomme). Anonymkode: c9bd9...72b
Pås Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 Kvinne Han Har full råderett over egen lønn, han betaler alt...
Million Skrevet 14. juni 2016 #9 Skrevet 14. juni 2016 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker på når man er i et forhold. 1. Er du kvinne eller mann? 2. Er det kvinnen eller mannen i forholdet som tjener mest? 3. Ønsker du å ha full råderett over dine egne penger og at dere bare deler likt på felles utgifter eller vil du ha felles økonomi? Anonymkode: f82ba...cd1 Jeg er kvinne. Vi har tjent omtrent likt. Jeg har aldri villet ha felles økonomi med han. Jeg har alltid hatt full råderett over egne penger, og han har aldri hatt tilgang til min konto. Jeg har aldri hatt tilgang eller innsyn på hans. Vi deler på alle fellesutgifter og boliglån og matutgifter, men det som er igjen på konto etter at det er betalt, er mitt på min konto og hans på hans konto. Jeg sørger for at alle fellesregninger som f.eks. kommunale avgifter på huset blir betalt i tide til forfall. Grunnen til at jeg ønsker separat økonomi er jo at mannen ikke eier økonomisk styring og aldri betaler en regning i tide. Han har også mye kredittkort og forbruksgjeld. Det svineriet vil jeg ikke bli dratt med i. Purringer, inkassokrav, et fjell av vinduskonvolutter... nei takk! Hans manglende kontroll på økonomien i alle år er EN av alle grunnene til at jeg skiller meg fra fyren. Endret 14. juni 2016 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker på når man er i et forhold. 1. Er du kvinne eller mann? 2. Er det kvinnen eller mannen i forholdet som tjener mest? 3. Ønsker du å ha full råderett over dine egne penger og at dere bare deler likt på felles utgifter eller vil du ha felles økonomi? Anonymkode: f82ba...cd1 3. Vi har en slags felles økonomi, men jeg har jo full råderett over mine penger? Og noen av våre penger. Vi har ikke direkte tilgang til hverandres lønnskontoer, utover lån, sparekonto, selvangivelsen, at regninger blir betalt. Men jeg vet jo hva han tjener, og ca hva han bruker, sparer, betaler av regninger. Bruker jeg større beløp av "mine" penger til noe personlig, informerer jeg ham bare, og det samme gjør han. Småting bryr vi oss ikke om. Vi har forbruk på samme nivå, og er enige, og hvis en av oss trenger penger fra den andre, spør vi bare. Det kan skje, for regninger blir betalt tilfeldig, dvs at jeg har ansvaret for visse, han for andre, men så hoper det seg kanskje opp slik at den ene har betalt en masse enkeltutgifter en måned, da må den andre dra mer av lasset ut måneden. Vi snakker sammen, og det er ikke kilde til konflikt. Vi eier alt sammen (bolig, hytte, bil ) og er felles ansvarlig for lån, forsikringer osv. Anonymkode: 7af86...a8b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 Kvinne Han tjener mest Vi deler faste utgifter, og alt annet betaler vi om hverandre. Kunne ikke tenke meg felles økonomi. Anonymkode: 49b0a...fde
Gjest New Girl Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 Jeg er kvinne. Han tjener litt mer enn meg, men ikke en betydelig sum. Vi deler på mat, husleie og diverse innkjøp til hjemmet. Ellers har vi separat økonomi. Jeg liker å ha kontroll over egne penger og ikke føle at jeg trenger å rådføre meg hver gang jeg kjøper noe.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker på når man er i et forhold. 1. Er du kvinne eller mann? 2. Er det kvinnen eller mannen i forholdet som tjener mest? 3. Ønsker du å ha full råderett over dine egne penger og at dere bare deler likt på felles utgifter eller vil du ha felles økonomi? Anonymkode: f82ba...cd1 1. Jeg er kvinne 2. Det har variert hvem som har tjent mest, men de siste årene er det han. 3. Vi har felles økonomi. Siden han er "økonomisk analfabet" styrer jeg alt som har med penger å gjøre. Anonymkode: cda50...519
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå