Gå til innhold

Gikk opp 2 kilo etter jeg begynte slankinga - trenger motivasjon...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere

Jeg begynte å slanke meg for noen uker siden, jeg skal bare ned 5-6 kilo, jeg klarte meg bra en stund, men så gikk det fullstendig skeis og jeg har klart å legge på meg nesten to kilo... Jeg får det ikke til å stemme. Det er utenfor mensturasjon osv. Det gikk strålende i 14 dager, men så fantes det ikke bunn i meg. Har ikke spist veldig usunt eller noe, men litt mer enn ellers, noen twist her og der og litt sjokolade og sånn. Men med tanke på trening og kalori inn - kalori ut så får jeg det ikke til å stemme. Jeg er langt ifra motivert til å fortsette. Dere har sikkert lest haugevis av mislykkede slankeforsøk, og her er enda et :P Men jeg trenger virkelig litt motivasjon og støtte... jeg trenger en liten boost for å ikke dette utpå igjen..

Jeg vet ikke helt hva jeg ber om her, men jeg måtte bare få ut litt frustrasjon... er det noen andre som er i samme båt her? What to do? Jeg VET jo hva jeg skal gjøre, men den siste uken har liksom gått så sinnsykt til helvete med slankinga selvom det ikke er snakk om de største utskeielsene akkurat..

Anonymkode: 11b02...e6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis mindre. 1300 kalorier. Aldri mer. Når du når målet ditt øker du med et par hundre kalorier om dagen per uke.

AnonymBruker
Skrevet

Registrer absolutt ALT du spiser og tell hver eneste lille kalori. Det er utrolig hvor mye litt sjokolade her og litt ekstra mat der kan utgjøre. Registrer også all aktivitet. Bruk gjerne en av appene som finnes på markedet, så går utregningen kjappere. 

Når det er sagt: å legge på seg en kilo fett, tilsvarer at du har fått i deg 7000 kalorier for mye. Skal du legge på deg to kilo fett på to uker, så må du altså ha et kalorioverskudd på 1000 kalorier per dag. Det høres litt i overkant ut. Har du trent mer i det siste, slik at noe av vekten skyldes omfordeling fra fett til muskler? 

Anonymkode: c7b00...d63

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok ikke lagt på deg to kilo fett, men hvis du plutselig har spist mye mer karbohydrater og eller salt så holder du nok på mer vann. Drikk masse vann de neste dagene, og prøv å hold deg unna mat med mye salt og sukker, så skal du nok se at det ikke er 2 kilo fett du har lagt på deg. Vekta vil alltid bevege seg opp og ned, fra dag til dag. Du må se på gjennomsnittet, ikke dagsvekten. Det er mye som kan slå inn på vekta, men så lenge du gradvis går nedover så er det ingenting å bekymre seg for. Jeg har gått ned 3 kilo på en måned nå, men det gikk opp og ned fra dag til dag kunne veie 73, så 72,6 så 72,8, så 72, så 73,4, så 72,1, så 71,2 etc. Men gradvis går det nedover. Ikke vei deg like ofte som meg om du klarer å unngå det, men for meg hjelper det å se at vekta går litt opp og ned, sånn at hvis jeg plutselig veier litt mer enn forventet, vet jeg at det kan være mange grunner til det. 

Anonymkode: 4d62b...b54

Skrevet

Det har ikke noe å si om du spiser usunt eller sunt. En kalori er en kalori uansett hvor den kommer fra. 

Ellers så er jeg og @amativeReflection motstandere av "motivasjon". Alt du trenger er viljestyrke. Om du ikke vil "dette utpå igjen" så må du presse deg selv.

Om du fortsetter den kursen du har ført tidligere vil du aldri nå dine mål. Om idealkroppen er innen rekkevidde så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal "kjempe" den siste kampen for å komme i mål. Du er vel ikke en som gir opp så fort ting ikke går så fort som du ønsker deg?

Vi vil alle ha forandring - helst igår. Men fakta er at kostholdsvaner og kropp er noe man må jobbe for over en lengre periode. 

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, WubWub skrev:

Det har ikke noe å si om du spiser usunt eller sunt. En kalori er en kalori uansett hvor den kommer fra. 

Ellers så er jeg og @amativeReflection motstandere av "motivasjon". Alt du trenger er viljestyrke. Om du ikke vil "dette utpå igjen" så må du presse deg selv.

Om du fortsetter den kursen du har ført tidligere vil du aldri nå dine mål. Om idealkroppen er innen rekkevidde så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal "kjempe" den siste kampen for å komme i mål. Du er vel ikke en som gir opp så fort ting ikke går så fort som du ønsker deg?

Vi vil alle ha forandring - helst igår. Men fakta er at kostholdsvaner og kropp er noe man må jobbe for over en lengre periode. 

Et veldig fornuftig innlegg. Det komplementerer mitt innlegg på en bra måte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som det er sagt, du har garantert ikke gått opp to kilo. Egentlig burde vi ikke veie oss oftere enn en gang per måned, og alltid uten klær, etter do og før mat om morgenen, for det er det perspektivet som gir et mest mulig riktig bilde på vekten. Du er blant annet inne på menssyklus. I tillegg er det mat som binder vann, som fordriver vann, varme, treghet i systemet osv.

Anonymkode: 9e837...cc9

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Registrer absolutt ALT du spiser og tell hver eneste lille kalori. Det er utrolig hvor mye litt sjokolade her og litt ekstra mat der kan utgjøre. Registrer også all aktivitet. Bruk gjerne en av appene som finnes på markedet, så går utregningen kjappere. 

Når det er sagt: å legge på seg en kilo fett, tilsvarer at du har fått i deg 7000 kalorier for mye. Skal du legge på deg to kilo fett på to uker, så må du altså ha et kalorioverskudd på 1000 kalorier per dag. Det høres litt i overkant ut. Har du trent mer i det siste, slik at noe av vekten skyldes omfordeling fra fett til muskler? 

Anonymkode: c7b00...d63

7700

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok ikke lagt på deg to kilo fett, men hvis du plutselig har spist mye mer karbohydrater og eller salt så holder du nok på mer vann. Drikk masse vann de neste dagene, og prøv å hold deg unna mat med mye salt og sukker, så skal du nok se at det ikke er 2 kilo fett du har lagt på deg. Vekta vil alltid bevege seg opp og ned, fra dag til dag. Du må se på gjennomsnittet, ikke dagsvekten. Det er mye som kan slå inn på vekta, men så lenge du gradvis går nedover så er det ingenting å bekymre seg for. Jeg har gått ned 3 kilo på en måned nå, men det gikk opp og ned fra dag til dag kunne veie 73, så 72,6 så 72,8, så 72, så 73,4, så 72,1, så 71,2 etc. Men gradvis går det nedover. Ikke vei deg like ofte som meg om du klarer å unngå det, men for meg hjelper det å se at vekta går litt opp og ned, sånn at hvis jeg plutselig veier litt mer enn forventet, vet jeg at det kan være mange grunner til det. 

Anonymkode: 4d62b...b54

Vann har også volum, og fettceller består av mest vann, hele kroppen er mest vann, skal du ned i vekt må du miste vannvekt.

Å veie seg sjeldnere hjelper jo ikke. Men bruk en graf som viser vektet gjennomsnitt. 

• Liker 1
Gjest gjest- silje
Skrevet
4 timer siden, amativeReflection skrev:

Spis mindre. 1300 kalorier. Aldri mer. Når du når målet ditt øker du med et par hundre kalorier om dagen per uke.

Kan jeg spørre om hvorfor du anbefaler noen med dårlig motivasjon til å ligge på 1300 kcal om dagen? Eller misforstår jeg innlegget ditt helt nå?

Til ts:

Du må telle, for det om du ikke spiser usunt, så aner du jo ikke hva og hvor mye du får i deg.

Vekta mi er ofte på etterslep tror jeg, da det alltid tar en ekstra uke før vekttap / økning viser utslag. Så det kan stemme med de to kiloene, hvis du ikke har veid maten din og telt kcal dine.

Jeg skjønner at det er tungt nå. Så du kan fin legge deg på vedlikehold og se hvordan vekta reagerer da, og ta gjennomsnittet på vekten, altså veie deg fast hver dag en uke, for å se om du har lagt på deg eller ikke.

Så kan du heller kutte litt ned om en uke eller to igjen, når du har fått motivasjonen opp igjen, og du er klar for å ligge litt i underskudd.

Nå vet jeg ikke hva du veier, eller hvor høy du er, men jeg ville ikke anbefalt deg å ligge i mindre enn 1600 kcal om dagen. Da slipper du ekstrem sultfølelse og å gå på en smell eller to, som ofte kan ødelegge mer, enn hele underskuddet.

Skrevet
1 minutt siden, gjest- silje skrev:

Kan jeg spørre om hvorfor du anbefaler noen med dårlig motivasjon til å ligge på 1300 kcal om dagen? Eller misforstår jeg innlegget ditt helt nå?

Til ts:

Du må telle, for det om du ikke spiser usunt, så aner du jo ikke hva og hvor mye du får i deg.

Vekta mi er ofte på etterslep tror jeg, da det alltid tar en ekstra uke før vekttap / økning viser utslag. Så det kan stemme med de to kiloene, hvis du ikke har veid maten din og telt kcal dine.

Jeg skjønner at det er tungt nå. Så du kan fin legge deg på vedlikehold og se hvordan vekta reagerer da, og ta gjennomsnittet på vekten, altså veie deg fast hver dag en uke, for å se om du har lagt på deg eller ikke.

Så kan du heller kutte litt ned om en uke eller to igjen, når du har fått motivasjonen opp igjen, og du er klar for å ligge litt i underskudd.

Nå vet jeg ikke hva du veier, eller hvor høy du er, men jeg ville ikke anbefalt deg å ligge i mindre enn 1600 kcal om dagen. Da slipper du ekstrem sultfølelse og å gå på en smell eller to, som ofte kan ødelegge mer, enn hele underskuddet.

Fordi det er empirisk vist å være den beste metoden. Folk med dårlig motivasjon har ikke råd til å bruke dårlige metoder. 

• Liker 1
Gjest gjest- silje
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Fordi det er empirisk vist å være den beste metoden. Folk med dårlig motivasjon har ikke råd til å bruke dårlige metoder. 

For min del, så klarer jeg ikke å ta av, med å ligge så lavt. Det fører meg inn på evige smeller ;)  Som ødelegger hele underskuddet, og ikke nok med det, men det gjør at jeg legger på meg istedenfor. Så det tenker jeg nok kanskje kommer an på personen og hvilken viljestyrke en har opparbeidet seg.

Skrevet
Et øyeblikk siden, gjest- silje skrev:

For min del, så klarer jeg ikke å ta av, med å ligge så lavt. Det fører meg inn på evige smeller ;)  Som ødelegger hele underskuddet, og ikke nok med det, men det gjør at jeg legger på meg istedenfor. Så det tenker jeg nok kanskje kommer an på personen og hvilken viljestyrke en har opparbeidet seg.

Er du normalvektig nå? Hvis du må slanke deg mer enn en gang vil jeg påstå du gjør det feil.

Du trenger ikke viljestryke, du trenger disiplin.

Gjest gjest- silje
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Er du normalvektig nå? Hvis du må slanke deg mer enn en gang vil jeg påstå du gjør det feil.

Du trenger ikke viljestryke, du trenger disiplin.

Ja det vil jeg påstå. Har tatt av 26kg de siste 3 årene ;), før det så var jeg en typisk jojoslanker, så jeg la meg alltid på et kjempelavt kalorinivå, at jeg ikke klarte å holde det noe særlig. Og endte med smell etter smell.

Og jeg vet ikke om jeg er enig i det du skriver om at å slanke seg flere ganger, så gjør en noe feil. Det vanskelige med å vektnedgang, er ikke å ta av, det er jo enkelt. Men å holde vekten når en tidligere har vært overvektig er kjempevanskelig, da en har så lett for å gå tilbake til gamle vaner. Så det er ofte når en skal holde vekten at en må finjustere litt her og der, og da kan en fort hoppe opp og ned noen kg, til en finner ut hvordan en skal klare å vedlikeholde vekten, på en sunn måte.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, har du også begynt å trene? I såfall er det helt vanlig at du plutselig veier mer, det er bare kroppen som binder ekstra med væske. Jeg merker slikt godt selv, spesielt når jeg begynner å trene etter en periode som sofagris eller jeg har trent hardere/ofter enn vanlig. Det går over når kroppen får restituert seg selv skikkelig. Kanskje du har startet med for hardt treningsprogram.

Anonymkode: 21993...95c

Gjest Runforit
Skrevet

Du skiver ikke noe om deg selv eller livsstilen din.

Høyde, vekt, alder, aktivitetsnivå, treningsmengde?

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg har pleid å ligge rundt 58-60 før. Nå veier jeg 68-69. Det sok er rart er at jeg syns ikke jeg spiste noe mer da jeg veide 58 enn det jeg gjør nå, men det er jo klart jeg må gjøre det. For noen år siden var jeg oppe i 90 kilo, men da var jeg så motivert og disiplinert at det var bare sånn det skulle være, så det gikk faktisk lettere enn de 8 kiloene jeg skal ned nå faktisk.

Jeg er kvinne, 166 høy og 68-69 kilo.

Jeg trener kardio. Går turer og jogger for det meste. Det stod stille et halvt år (haha, der har vi det, jeg spiste det samme, men bevegde meg ikke :fnise: ) men siden i vår har jeg vært aktiv med å jogge igjen. Jeg vil bare ned til trivselsvekta, og jeg tror ikke det vil bli noe problem å bli der siden det er en sånn type "livsstil" jeg har, at trives når jeg ligger der, jeg har liksom ikke den sjokoladen i bakhodet hele tiden, men jeg har det best med et sunt kosthold og spiser meg mett uten å legge på meg

AnonymBruker
Skrevet

TS her

JIPPI! Jeg gikk nettopp på vekta og hadde gått ned en kilo siden forige veieng som var på søndag. Eg veier meg bare ein gang i uka, men måtte bare sjekke nå siden dere snakker om vannvekt osv. Selv jeg skjønner at man ikke kan gå ned 7000 kcal på to dager :fnise:

Gjest gjest- silje
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

JIPPI! Jeg gikk nettopp på vekta og hadde gått ned en kilo siden forige veieng som var på søndag. Eg veier meg bare ein gang i uka, men måtte bare sjekke nå siden dere snakker om vannvekt osv. Selv jeg skjønner at man ikke kan gå ned 7000 kcal på to dager :fnise:

Gratulerer ts :)  Hvis du veier deg litt oftere, så ser du hvilken retning vekta går og du får en viss følelse om du er på vei opp eller ned. De siste kiloene kan være nokså vanskelige, og spesielt hvis du stresser litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...