Marteet Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Hei! Vår kjære katt på litt over et år fikk 5 skjønne kattunger for noen dager siden. Er dette for mange for henne å klare å ta vare på? Hun er veldig flink med alle, men er redd hun kan bli litt for sliten..
Marteet Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, amativeReflection skrev: Hun spiser vel bare dem som ikke overlever? Tror ikke det er noe fare for at de ikke overlever, jeg tenker mer på kattemor mine svigerforeldre var på besøk i går og mente vi var rett og slett onde om vi ikke tok livet av en av kattungene.. dette er ikke jeg enig i, og spør derfor her for å høre andres meninger
Million Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 (endret) Neida, det går nok fint. En katt kan få flere unger enn det. Bare følg med litt, og sjekk om en evt skulle "henge etter" og bli liggende utenfor når det dies. Det hender en gang i blant at det dukker opp en "pusling" i et kull, som spiser mindre fordi den klarer dårligere å kjempe om den beste plassen i matfatet. Da kan du hjelpe til ved å legge den til rette ved en av de bedre plassene. Min katt fikk i sin tid fire kattunger etter en tjuvparring. Hun stakk av (smatt ut en åpnet dør) mens hun hadde løpetid, og jeg fikk ikke fatt i henne før sent på kvelden. Da sto hun og parret seg med en ivrig hannkatt... shit. Men det ble fire unger av det, og heldigvis greide jeg å finne nytt hjem til alle sammen. Uansett; hunnkatten min greide fint å ta vare på 4 stk, og det er nok ikke noe problem for en kattemor å ta vare på 5. At hun blir litt sliten får man vel bare si "det hører med når man har småunger", både for mennesker og dyr. Jeg HÅPER inderlig du har tenkt å ta katten din til veterinæren FØR hun slippes ut igjen, og få henne sterilisert. Hun er i tillegg veldig ung til å få et kull allerede som ettåring. Alle katteeiere bør være sitt ansvar bevisst og sterilisere katten sin. En hunnkatt kan få ny løpetid ganske raskt etter en fødsel, mens hun ammer. Endret 13. juni 2016 av Million 12
Frøken888 Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 Nei, det går nok helt fint Følg med på vekten til alle kattungene og mor så burde du ha god oversikt Anbefaler sterilisering av pus siden det er så mange hjemløse kattunger fra før av. Det ikke er bra for pus å gå på p-piller pga kreftfare. Pus har heller ikke bra av å føde kull på kull. Ingen moral preken, men som beredskapshjem i seks år så har jeg sett triste skjebner fra kattunger til gamle puser. Så kos deg med kattungene og det kaoset de vil lage de neste tre månedene 2
Gjest Hapi Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 Nei det er ikke for mye, min katt fikk også 5 kattunger, det gikk helt fint, ikke var hun spesielt sliten heller.
Gjest HappyWaffle Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 Pleier å gå helt fint, men pass på så kattemor får i seg skikkelig mat som gir masse energi. Å så fort kattungene blir avvendt og skal til nye eiere (12 uker) så steriliserer du katten.
Brimi Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 3 timer siden, Marteet skrev: Tror ikke det er noe fare for at de ikke overlever, jeg tenker mer på kattemor mine svigerforeldre var på besøk i går og mente vi var rett og slett onde om vi ikke tok livet av en av kattungene.. dette er ikke jeg enig i, og spør derfor her for å høre andres meninger Onde? Dere? Hva med dem som vil ta livet av et (friskt) dyr? Snakk om å ha respekt for et liv (svigerforeldrene dine altså). Ellers ser har de andre brukerne her skrevet det meste jeg vil si. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 3-5 kattunger er gjennomsnittlig, så det klarer hun sikkert fint. Vi hadde en gang noen ekstremt fruktbare katter, som fikk 10 til 12 pr kull, de greide seg fint de også. Anonymkode: d82cc...bfa
PaperFlower Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 Kattemor klarer seg nok fint skal du se. Det er et helt normalt antall kattunger det der. Det eneste jeg ville være obs på, og det har andre sagt før meg også, er å passe på så ikke en kattunge havner utenfor. Katter, og andre dyr, er litt "brutale" når det kommer til naturlig seleksjon. En mor kan fort bestemme seg for å ignorere en liten kattunge som kanskje ikke virker like frisk og rask som de andre. Og da, som du sikkert skjønner, vil den dø. Spesielt når dette er en såppass ung katt, som ikke har hatt kattunger før, er det lurt å følge med på akkurat dette. Jeg går ut ifra at du ønsker at alle skal vokse seg stor og sterk, enten de er små eller store i størrelsen. 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 3-5 kattunger er gjennomsnittlig, så det klarer hun sikkert fint. Vi hadde en gang noen ekstremt fruktbare katter, som fikk 10 til 12 pr kull, de greide seg fint de også. Anonymkode: d82cc...bfa NOEN ekstremt fruktbare katter? sterilisering hva er det liksom....
Geparden Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 Bare å forklare pus at dette er konsekvenser hun må regne med når hun er ute og flyr uten prevensjon! 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #13 Skrevet 13. juni 2016 17 minutter siden, HappyWaffle skrev: NOEN ekstremt fruktbare katter? sterilisering hva er det liksom.... Gamle dager? Hva er det liksom... Anonymkode: d82cc...bfa
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #14 Skrevet 13. juni 2016 6 timer siden, Marteet skrev: Tror ikke det er noe fare for at de ikke overlever, jeg tenker mer på kattemor mine svigerforeldre var på besøk i går og mente vi var rett og slett onde om vi ikke tok livet av en av kattungene.. dette er ikke jeg enig i, og spør derfor her for å høre andres meninger wtf?! Anonymkode: 40686...c20 3
Geparden Skrevet 13. juni 2016 #15 Skrevet 13. juni 2016 Men alvorlig: Et kull på 5 er ikke uvanlig. Normalt får katter 3-5 unger, så dette klarer pus fint. Hun har jo til og med trygg og sikker kost og losji, i motsetning til villkatter. 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 13. juni 2016 #16 Skrevet 13. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gamle dager? Hva er det liksom... Anonymkode: d82cc...bfa nei hva er det? noe å nevne kanskje istedenfor å skrive "hadde en gang"
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #17 Skrevet 14. juni 2016 Hvorfor har du ikke steriliseret katten før?? Nå er TS ansvarlig for ALLE resten av livet deres. Ikke våg å gi de bort til åndssvake undermålere el!. Hadde mine svigerforeldre foreslått drap hadde jeg kuttet de ut av livet mitt. Hadde mistet all respekt og interesse av de. Anonymkode: 57fda...5bf 1
Djungelvrål Skrevet 14. juni 2016 #18 Skrevet 14. juni 2016 Den 13.6.2016 at 15.44, Million skrev: Jeg HÅPER inderlig du har tenkt å ta katten din til veterinæren FØR hun slippes ut igjen, og få henne sterilisert. Hun er i tillegg veldig ung til å få et kull allerede som ettåring. Alle katteeiere bør være sitt ansvar bevisst og sterilisere katten sin. En hunnkatt kan få ny løpetid ganske raskt etter en fødsel, mens hun ammer. Det gjør ikke noe om hun ikke kommer seg til vertrinær før hun slippes ut igjen. De fjerner bare eventuelle nye fostre samtidig som de tar steriliseringen.
Million Skrevet 16. juni 2016 #19 Skrevet 16. juni 2016 Den 14.6.2016 at 1.08, DreamOn skrev: Det gjør ikke noe om hun ikke kommer seg til vertrinær før hun slippes ut igjen. De fjerner bare eventuelle nye fostre samtidig som de tar steriliseringen. Poenget var jo å forhindre at kattunger må drepes.... Å vente til katten er blitt gravid og så drepe de ufødte ungene under steriliseringsoperasjonen eller rett etter at de er født, er det samme. Man dreper levende kattunger. 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 16. juni 2016 #20 Skrevet 16. juni 2016 Den 14. juni 2016 at 1.08, DreamOn skrev: Det gjør ikke noe om hun ikke kommer seg til vertrinær før hun slippes ut igjen. De fjerner bare eventuelle nye fostre samtidig som de tar steriliseringen. Du tar ansvar som dyreeier seriøst skjønner jeg......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå