Gå til innhold

Fruktoseallergisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! To ting:

1) Jeg er kraftig fruktoseallergisk og motivasjonen for å se, lukte, lage, spise mat er på bunn. Er det andre fruktoseallergikere her som har tips til måltider dere kan spise? Jeg har et skjema å forholde meg til, kan evt. sende det. Dele litt erfaringer og generelle tips!

2) Hvis noen har forslag til måltider med minimalt/null fruktose, ville jeg satt enormt stor pris på om dere vil dele med meg. Jeg trenger all hjelp jeg kan få. Gjerne link til oppskrift, eller full oppskrift her.

Tusen takk! :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du fruktosemalabsorpsjon eller mener du fruktoseintoleranse? Det er ikke noe som heter fruktoseallergi. Stor forskjell i diettkrav mellom malabsorpsjon og intoleranse... 

Anonymkode: 9687a...e5d

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du fruktosemalabsorpsjon eller mener du fruktoseintoleranse? Det er ikke noe som heter fruktoseallergi. Stor forskjell i diettkrav mellom malabsorpsjon og intoleranse... 

Anonymkode: 9687a...e5d

Diettkrav?

Hva det heter er irrelevant. Jeg har fått beskjed om "kraftig fruktoseallergi" og bruker derfor de ordene, men vil tro det er malabsorpsjon med feil, samt intoleranse mot sukkeralkoholer og søtstoff. Takk for bump iallefall.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Diettkrav vil si hva du kan spise, og hva du ikke bør spise :)

Har du forsøkt goolge dette?

Ved neddsatt opptak av fruktose mener noen dette kan føre til irritasjon i tarmsynstemet som igjen fører til at kroppen ikke får til å ta til seg den næringen du tilfører den. Dette er egentlig en svært vanlig tilstand og de flestse blir ikke nevneverdig berørt av den i grunnen så lenge de har et variert og allsidig kosthold, men for noen slår det ut tilsvarende laktoseintoleranse og kan gi mageplager.

Derson du har en fruktoseintoleranse er det et svikt i nedbrytingen av fruktose i tarmen og ergo ikke hvordan man tar til seg næring på samme måte som over. Denne er ofte arvelig.  Fruktose, sorbitol og sukrose må elimineres fra kosten. Frukt og bordsukker er blant de vanligste kildene til disse stoffene.

Du finner mye på nett om dette dersom du søker litt :)

Endret av Carrot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...