AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Hvordan kan jeg få fjernet rust fra gammel, sort jerngryte? Har prøvd skuresvamp og Zalo, skylt og prøvd med Jif. Skuresvamp og grovt salt noe effekt men langt fra fin. Kan jeg prøve sandpapir? Andre tips? Merk, den kan fint skures ned bare den blir grundig skylt og kokt ut med vann etterpå. Jeg ser at man kan fylle den med st og sette den på komfyren til oppvarming men da anbefales det å koble ut brannvarsler. Dette nytter lite når vi bor i hus med sprinkelanlegg og sentralt brannvarslingsalarmsystem og annet alarmsystem. Anonymkode: 56777...9bc
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Ville prøvd stålull. Anonymkode: 2318c...edd
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville prøvd stålull. Anonymkode: 2318c...edd Takk, glemte å skrive at det var første rengjøringsforsøk. Rusten ligger inni selve jernet og lar seg ikke skrape løs. Anonymkode: 56777...9bc
Frøken888 Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Vanlig Coca cola og stålskrubb/svamp. Fungerte på bilen og en jern skje jeg hadde.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 Jeg ville fått den sandblåst på innsiden og deretter satt den inn med olje. Anonymkode: 55833...d3e 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 Sitronsyre ? Kjøpes jo i små pakker i bakeavdelingen i matbutikken. ??? http://corvetteclub.no/forum/3/6292 Anonymkode: 2318c...edd
Gjest solavskjerming Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 Mener å huske at jeg bare hadde olje i min jernpanne som var rusten. Mulig jeg varmet det opp også.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 Du skal bare bruke olje. Du må ikke finne på å bruke Zalo og alt det andre.. Anonymkode: 21591...04e 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal bare bruke olje. Du må ikke finne på å bruke Zalo og alt det andre.. Anonymkode: 21591...04e Olje fjerner ikke rust. Rust i gryten er alle steder jeg leser uheldig når gryten skal brukes til mat. Den kan fint pusses, vaskes osv med vaskemidler så elnge den skylles grundig etterpå og settes inn med olje. Dette er som å mette skinnmed fettprodukter for å lukke porene i skinnet eller jernet i gryta. Se forøvrig hva jeg skrev i HI. Anonymkode: 56777...9bc 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal bare bruke olje. Du må ikke finne på å bruke Zalo og alt det andre.. Anonymkode: 21591...04e Regelen om å ikke bruke Zalo eller annen såpe i jerngryter gjelder bare for daglig vedlikehold, siden jerngryter skal ha et fettlag. I TS' tilfelle dreier det seg om å "restaurere" en gammel, skitten og rusten gryte, og da må man først gå til verks med hard skyts for å bli kvitt alt gammelt grums, inklusive det gamle fettlaget i gryta. Deretter setter man inn gryta med olje/fett og varmer den for å bygge opp dette laget på nytt, denne gangen uten gamle innebygde matrester og rust. Anonymkode: ba9bf...790 2
Gjest Margit Spat Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Olje fjerner ikke rust. Rust i gryten er alle steder jeg leser uheldig når gryten skal brukes til mat. Den kan fint pusses, vaskes osv med vaskemidler så elnge den skylles grundig etterpå og settes inn med olje. Dette er som å mette skinnmed fettprodukter for å lukke porene i skinnet eller jernet i gryta. Se forøvrig hva jeg skrev i HI. Anonymkode: 56777...9bc De som er minst redde for rust, er faktisk de som har mest peiling på matsikkerhet, nemlig Mattilsynet. De sier at det ikke er kjent at rustne jerngryter skal utgjøre en helsefare. Det er udelikat, men skal mye til før det er farlig. http://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/Stoffer_i_emballasje_og_kjokkenredskaper/er_det_farlig_aa_spise_mat_tilberedt_i_en_rusten_jerngryte
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 Hva med en sånn roterende stålbørste til drill? går du på en verktøybutikk og spør etter n****kuse, så vet alle hva jeg mener. Anonymkode: 11095...c6b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 Har du kokt den inn med salt? Det pleier jeg å gjøre. Vet ikke om det er det du prøvde å skrive med St i hovedinnlegget? Hvis du er redd for røyk, kan du f.eks. gjøre det på grillen Anonymkode: 20590...86d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #14 Skrevet 14. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kokt den inn med salt? Det pleier jeg å gjøre. Vet ikke om det er det du prøvde å skrive med St i hovedinnlegget? Hvis du er redd for røyk, kan du f.eks. gjøre det på grillen Anonymkode: 20590...86d Ja, det var det jeg prøvde å skrive at jeg ikke tørr, på grunn av fare for å utløse alt av husets alarmer. Grill har vi ikke, enda. Har kjøpt noen spesielle stålgryteskrubber i dag, og skal prøve de i morgen. Anonymkode: 56777...9bc
♥Missy♥ Skrevet 14. juni 2016 #15 Skrevet 14. juni 2016 Skjær en potet i to, og ha olje og salt i panna. Så rengjør du med poteteten og bruker den som en "kost". Smør den inni olje, men unngå stålull...
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #16 Skrevet 16. juni 2016 Den 14.6.2016 at 22.01, ♥Missy♥ skrev: Skjær en potet i to, og ha olje og salt i panna. Så rengjør du med poteteten og bruker den som en "kost". Smør den inni olje, men unngå stålull... Hvorfor ikke stålull? Det er ikke noe behov for å være skånsom med en rusten jerngryte, det er bare om å gjøre å bli kvitt skitten før man starter fra begynnelsen med olje og varme. Anonymkode: ba9bf...790 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå