Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en Cybex Sirona til poden på to år, men det begynner å bli lovlig trangt om benplassen når han sitter bakovervendt. Hva gjør jeg nå - snur stolen forover eller ser meg om etter en bakovervendt med bedre plass? Han er 15kg og snart 90cm, hvor lenge kan jeg regne med å ha en evt. ny bakovervendt stol som går til 18kg? Ser ikke for meg at det er så lenge, han vokser jo så fort! 🙈 Noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Britax MaxWay går til 24 kg og er blant de som tar minst plass i bilen og samtidig er langt i ryggen. 

Beinplassen skal du ikke tenke så mye på, med mindre barnet begynner å aktivt klage på vondt i beina etter kortere bilturer. Barn tåler generelt godt å sitte sammenkrøllet med beina.

Det er anbefalt at de sitter bakovervendt til 4 år, det bør du etterstrebe siden kroppen - spesielt skulder/nakke/hode - før den alderen ikke er sterk nok til å tåle en kollisjon forovervendt. 

Kroppen er faktisk såpass mye bedre rustet for kollisjon bakovervendt enn forovervendt at sannsynligheten for å overleve et flyhavari øker for den som sitter med ryggen mot flyets nese.

Anonymkode: 759c6...ad4

Gjest Magnifiq
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Britax MaxWay går til 24 kg og er blant de som tar minst plass i bilen og samtidig er langt i ryggen. 

Beinplassen skal du ikke tenke så mye på, med mindre barnet begynner å aktivt klage på vondt i beina etter kortere bilturer. Barn tåler generelt godt å sitte sammenkrøllet med beina.

Det er anbefalt at de sitter bakovervendt til 4 år, det bør du etterstrebe siden kroppen - spesielt skulder/nakke/hode - før den alderen ikke er sterk nok til å tåle en kollisjon forovervendt. 

Kroppen er faktisk såpass mye bedre rustet for kollisjon bakovervendt enn forovervendt at sannsynligheten for å overleve et flyhavari øker for den som sitter med ryggen mot flyets nese.

Signerer denne!

vi måtte også bytte fra cirona til britax maxway da ungen var 2år. Brukte da det nye setet i to år før det var i det minste laget. 

Absolutt verdt å kjøpe et nytt bakovervendt.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, bib_84 skrev:

Vi har en Cybex Sirona til poden på to år, men det begynner å bli lovlig trangt om benplassen når han sitter bakovervendt. Hva gjør jeg nå - snur stolen forover eller ser meg om etter en bakovervendt med bedre plass? Han er 15kg og snart 90cm, hvor lenge kan jeg regne med å ha en evt. ny bakovervendt stol som går til 18kg? Ser ikke for meg at det er så lenge, han vokser jo så fort! 🙈 Noen tips?

Hvis du leser litt rundt så kan barn sitte fint med bøyde knær i bakovervendt sete til de er ganske store. Det er bedre at de sitter trangt baovervendt enn at de snus i følge dem som har greie på dette. 

Anonymkode: 88cac...f43

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også denne og den er helt super! Tar så liten plass i bilen :)

Skrevet

Vår gutt er 94 cm og 13 kg. Vi har sirona i vår bil og Max way i mormorbilen. Han sitter mye dårligere i Max way enn i sitt vanlige sete 

Gjest chiki
Skrevet

Vi har besafe izi plus 0-25 kg til vår på 2 år. Storesøsteren passet i det til hun fylte 5 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har BeSafe iZi Plus til treåringen. Kommer nok til å passe i to år til som det gjorde med storebroren.

Anonymkode: 3cf00...567

Skrevet

Som de andre sier her: helt OK å sitte med bøyde knær:) Vi har også Sirona og det er "trangt" allerede nå når hun er 85 cm, men kommer ikke til å bytte 

Skrevet

Takk for svar! Da beholder vi sirona i noen kg til, så får vi se oss om etter et annet bakovervendt sete når han når 18kg. Synes uansett den svære puta man må ha på sirona når det er framovervendt ser klumsete ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...