AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Hei. Er det noen som vet hvordan det er å reise til USA nå om man er gravid før svangerskapsuke 20? Tenker på både flytur, cruise og selve inngangen til USA. Finnes det en mulighet for at jeg ikke får lov til å fly eller være med på cruise? Tenker også litt i forhold til virus osv. Anonymkode: bc767...8e8
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Så lenge du tar dine forholdsregler med tanke på flyturen (bruke støttestrømper, bevege deg, osv), så går det bra på selve turen. Å fly når man er 20 uker på vei er ingen problem, det er mye nærmere termin man blir stanset fra å fly. MEN jeg ville uansett hatt med meg en legeerklæring på at jeg kun var i uke 20. Vet ikke hvor stor mage du har, men slikt er lett å se feil på. Dessuten opplevde jeg en gang på chartertur at en gravid jente ble nektet ombordstigning pga hun var gravid. Hun var absolutt ikke over 30 uker en gang vil jeg tro, men hun fikk ikke fly pga hun ikke hadde med legeerklæring. Dette var fra et sted i utlandet og ikke i Norge, så det har kanskje noe å si. Hvilket cruise tenker dere på? Husk på Zika-viruset og sjekk hvilke områder som er berørte. Jeg ville aldri i verden tatt sjansen på å nærme meg et sted hvor viruset herjer. Husk at enkelte steder i USA også har påvist viruset. Jeg ville sjekket dette GRUNDIG. Vet ikke om noen cruise kan være steng for gravide pga dette, men det ville jeg også ha sjekket. Anonymkode: 72693...999 5
Mmmwhatever Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 Enig med over her. Jeg er gravid, straks i uke 17, og reiser til USA neste uke, faktisk. 😃 Jeg har ordnet legeattest på engelsk med termin, og det er ikke zikavirus der jeg skal. Ift zika-virus og cruise er jeg helt enig, viruset er påvist flere steder i Karibien, inkludert amerikanske territorier. Du må også sjekke reglene til cruiseselskapet om hvor sent i svangerskapet de tillater gravide kvinner å være med.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 Det du da bør bekymre deg for er reiseforsikringen din. Dekker den komplikasjoner knyttet til graviditet i USA. Neppe, og dette kan bli en dyrekjøpt erfaring. Anonymkode: 77704...f12 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du tar dine forholdsregler med tanke på flyturen (bruke støttestrømper, bevege deg, osv), så går det bra på selve turen. Å fly når man er 20 uker på vei er ingen problem, det er mye nærmere termin man blir stanset fra å fly. MEN jeg ville uansett hatt med meg en legeerklæring på at jeg kun var i uke 20. Vet ikke hvor stor mage du har, men slikt er lett å se feil på. Dessuten opplevde jeg en gang på chartertur at en gravid jente ble nektet ombordstigning pga hun var gravid. Hun var absolutt ikke over 30 uker en gang vil jeg tro, men hun fikk ikke fly pga hun ikke hadde med legeerklæring. Dette var fra et sted i utlandet og ikke i Norge, så det har kanskje noe å si. Hvilket cruise tenker dere på? Husk på Zika-viruset og sjekk hvilke områder som er berørte. Jeg ville aldri i verden tatt sjansen på å nærme meg et sted hvor viruset herjer. Husk at enkelte steder i USA også har påvist viruset. Jeg ville sjekket dette GRUNDIG. Vet ikke om noen cruise kan være steng for gravide pga dette, men det ville jeg også ha sjekket. Anonymkode: 72693...999 Man skal bære på seg svangerskapsjournalen 24/7 dersom noe skjer skal de opplysningene være lett tilgjendelig. Noe som kan utgjøre forskjell mellom liv og død for både mor og barn. Legeerklæring på svangerskapets lengde er da helt unødvendig. Anonymkode: 77704...f12 1
Hennipcp Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 Vi var på sommerferie i USA i fjor, da kun 3 mnd på vei. Men det fikk helt fint. Pass på å bevege deg mye og bruke kompresjonsstrømper på flyturen☺ Når det kommer til zika, som noen over her nevner, ville jeg snakket med legen min, det gjorde jeg. I mitt tilfelle og der vi skulle (florida) var det ikke et problem. God tur!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man skal bære på seg svangerskapsjournalen 24/7 dersom noe skjer skal de opplysningene være lett tilgjendelig. Noe som kan utgjøre forskjell mellom liv og død for både mor og barn. Legeerklæring på svangerskapets lengde er da helt unødvendig. Anonymkode: 77704...f12 Nå står ikke akkurat helsekort for gravide på engelsk her til lands da.. Ikke vet jeg om de bruker slike helsekort i andre land heller og jeg ser ikke verdien av å vifte rundt med disse papirene når motparten (f.eks på en utenlandsk flyplass) ikke skjønner bære av dette uansett. Er jo derfor man kanskje burde ha med legeerklæring i tilfelle man møter på problemer angående misforståelser rundt termin i utlandet. En legeerklæring på engelsk da altså. Trodde det var innlysende. Ikke sikkert alle flyr SAS bort til statene så. Anonymkode: 72693...999 7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 Jeg ville sjekket at du får lov til å dra på cruise i det hele tatt. En venninne ble nektet siden hun var gravid. Husker ikke hvor langt på vei, men noen og tjue uker tror jeg. Vet ikke ved hvilken uke grensen går, og om det er forskjellig fra selskap til selskap, så sjekk ut! jeg var forøvrig selv i USA som gravid rundt 15 uker. Gikk veldig fint! Anonymkode: b28b4...999 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Man skal bære på seg svangerskapsjournalen 24/7 dersom noe skjer skal de opplysningene være lett tilgjendelig. Noe som kan utgjøre forskjell mellom liv og død for både mor og barn. Legeerklæring på svangerskapets lengde er da helt unødvendig. Anonymkode: 77704...f12 Flyselskapet gir beng i den. De krever legeerklæring Anonymkode: e415d...575 2
Mmmwhatever Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du da bør bekymre deg for er reiseforsikringen din. Dekker den komplikasjoner knyttet til graviditet i USA. Neppe, og dette kan bli en dyrekjøpt erfaring. Anonymkode: 77704...f12 De fleste reiseforsikringer har begrensninger knyttet til graviditet, men de setter gjerne grensen rundt uke 30 eller senere. Man må selvsagt lese vilkårene i forsikringen, men rundt 20 uker, hvis det ikke har vært komplikasjoner i svangerskapet, burde være helt uproblematisk.
Mmmwhatever Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flyselskapet gir beng i den. De krever legeerklæring Anonymkode: e415d...575 Ja. Hjelper ikke å komme med et helsekort skrevet på norsk i utlandet. Det skjønner de selvsagt ikke noe av.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #12 Skrevet 12. mars 2023 Noen flere erfaringer på dette? Fant nylig ut av jeg er gravid og har bestilt en reise til USA når jeg vil være rundt 17 uker.. gode tips / erfaringer? Anonymkode: 2838b...db9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #13 Skrevet 12. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Noen flere erfaringer på dette? Fant nylig ut av jeg er gravid og har bestilt en reise til USA når jeg vil være rundt 17 uker.. gode tips / erfaringer? Anonymkode: 2838b...db9 Jeg var i USA da jeg var ca så langt på vei (i forbindelse med jobb). Det var helt uproblematisk. Viktig å ha reiseforsikring i orden (jeg hadde gjennom jobben). Ellers, støttestrømper til flyet, sete ved midtgangen så du får opp og strekke på beina, drikk masse vann. Var mer forsiktig med mat (sushi osv) siden norske råd er utarbeidet fra norske forhold. Det er ellers en fin tid av svangerskapet å reise på, sannsynligvis er du ferdig med første trimester-kvalmen og trettheten, og er ikke så stor at magen blir et problem ennå. Og lenge til det er restriksjoner på flyreiser. Anonymkode: ddc2b...f89 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå