AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Jenta på 15 fikk dra på overnatting i helga, har knapt sovet, har adhd og sliter generelt med å sovne på kveldene. Gutten på 14 ville ikke være med oss på tur i går og låg i senga hele dagen i stedet. Et samtaleemne mellom meg og faren i helga var leggetider. Gutten har fått utvidet sin leggetid fordi han truer med å være med mora i stedet (der han får lov til alt og slipper å løfte en finger). I dag mandag, har det vært et helvete. Begge er sure og grinete og ville ikke gå på skolen. Faren fikk ikke dra på jobb før han var sikker på at ungene kom seg ut døra. Håper han lærte at leggetid og rutiner er like viktig fortsatt. Egentlig ikke noe spørsmål fra min side, bare et hjertesukk. Orker ikke slik start på en ny flott uke! Anonymkode: b6a18...268
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Sånn er det å ha tenåringer! Anonymkode: e84d7...0fe 7
MapleSirup Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 Ja, sånn er det i den alderen. Flere ting skal komme 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 ja jeg vet jo det. Men det er ingen grunn til å være hjemme fra skolen! TS :-) Anonymkode: b6a18...268
MapleSirup Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: ja jeg vet jo det. Men det er ingen grunn til å være hjemme fra skolen! TS :-) Anonymkode: b6a18...268 De er ikke rasjonelle. Det hjelper ikke hva du synes, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 Man har ikke leggetider på så store barn. Ihvertfall ikke i helger. Anonymkode: 19a9d...a65 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 Var aldri aktuelt å krangle seg til å være hjemme i vårt hus. Kan ikke si at dette var et problem i vårt hjem. Så nei, jeg ville ikke sagt at dette er en tenåringsgreie. Anonymkode: 0291d...703 1
MapleSirup Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var aldri aktuelt å krangle seg til å være hjemme i vårt hus. Kan ikke si at dette var et problem i vårt hjem. Så nei, jeg ville ikke sagt at dette er en tenåringsgreie. Anonymkode: 0291d...703 Jo, det er en klassisk tenåringsgreie selv om ikke det var et problem hos dere. Det blir som å si at kviser ikke er et tenåringsproblem fordi jeg ikke hadde det selv. Men en far som ikke setter grenser og en stemor med elendig holdning til mor bidrar selvsagt ikke til det bedre. 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 Så konklusjonen ble at jeg har en dårlig holdning til mor?? Jaja, jeg regnet vel med at noen kom til å dra frem "stemorkortet" i denne saken også. Skal det virkelig være slik at hvis far setter grenser så kan ungene si at da vil de heller være hos mor? Burde ikke heller mor ta i et tak og hjelpe? Hun er syk og trenger all den hjelpen hun kan få men hun får ikke ungene til å hjelpe til. Hun blir sur på oss fordi vi gjør det bedre enn henne. Hun og min samboer har et elendig forhold og de greier ikke prate sammen. Jeg sier ikke at dette er bare hennes problem, for jeg ser også hvordan min samboer er, men hun har ikke gjort noe for at forholdet skal bli bedre. Mulig begge ungene hadde sluppet unna skole i dag hos mor, men rangling er ikke god nok unnskyldning. Jenta skal snart begynne på videregående og fravær blir slått hardt ned på. Og er det noe en arbeidsgiver ser på så er det fravær. Jeg har selv sagt opp folk som ikke møter på jobb! Anonymkode: b6a18...268 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har ikke leggetider på så store barn. Ihvertfall ikke i helger. Anonymkode: 19a9d...a65 Tenåringer trenger også søvn. Og når de ikke klarer å se selv at de må legge seg, så må faktisk foreldrene sette grensen. Anonymkode: a3c03...902 7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenåringer trenger også søvn. Og når de ikke klarer å se selv at de må legge seg, så må faktisk foreldrene sette grensen. Anonymkode: a3c03...902 takk! Jenta greier det når hun er hos oss, er faktisk veldig påpasselig med det. Men gutten har aldri greidd å legge seg uten masing. TS Anonymkode: b6a18...268
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 De er jo store nok til å forstå konsekvenser... De skal på skolen, om de vil eller ikke. Så kan de selv få velge om de vil dra på skolen opplagte, eller om de vil dra på skolen utslitte. Anonymkode: 19e27...d1b 2
MapleSirup Skrevet 13. juni 2016 #13 Skrevet 13. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så konklusjonen ble at jeg har en dårlig holdning til mor?? Jaja, jeg regnet vel med at noen kom til å dra frem "stemorkortet" i denne saken også. Skal det virkelig være slik at hvis far setter grenser så kan ungene si at da vil de heller være hos mor? Burde ikke heller mor ta i et tak og hjelpe? Hun er syk og trenger all den hjelpen hun kan få men hun får ikke ungene til å hjelpe til. Hun blir sur på oss fordi vi gjør det bedre enn henne. Hun og min samboer har et elendig forhold og de greier ikke prate sammen. Jeg sier ikke at dette er bare hennes problem, for jeg ser også hvordan min samboer er, men hun har ikke gjort noe for at forholdet skal bli bedre. Mulig begge ungene hadde sluppet unna skole i dag hos mor, men rangling er ikke god nok unnskyldning. Jenta skal snart begynne på videregående og fravær blir slått hardt ned på. Og er det noe en arbeidsgiver ser på så er det fravær. Jeg har selv sagt opp folk som ikke møter på jobb! Anonymkode: b6a18...268 Vel. Dette vitner jo ikke om det motsatte: " (der han får lov til alt og slipper å løfte en finger). " Videre bekrefter du her at samarbeidet ikke fungerer, så da forstår jeg ikke hvorfor du reagerer på kritikken. Og jeg tok da virkelig med at deres far ikke setter grenser her. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: takk! Jenta greier det når hun er hos oss, er faktisk veldig påpasselig med det. Men gutten har aldri greidd å legge seg uten masing. TS Anonymkode: b6a18...268 Igjen: man må sette grenser. Men likevel forstå at tenåringer ikke er rasjonelle. Men det kan virke som om mannen din ikke er på sammen side som deg her, og det er jo hans barn. Jeg skjønner at du blir irritert, men du får jo ikke oppdratt mannen din antagelig. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #14 Skrevet 13. juni 2016 25 minutter siden, MapleSirup skrev: Jo, det er en klassisk tenåringsgreie selv om ikke det var et problem hos dere. Det blir som å si at kviser ikke er et tenåringsproblem fordi jeg ikke hadde det selv. Men en far som ikke setter grenser og en stemor med elendig holdning til mor bidrar selvsagt ikke til det bedre. Jeg tipper det er mer en oppdragelsesgreie. At du ikke klarte lære barna dine betyr ikke at det var pga av tenåringsfenomenet Anonymkode: 0291d...703
MapleSirup Skrevet 13. juni 2016 #15 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper det er mer en oppdragelsesgreie. At du ikke klarte lære barna dine betyr ikke at det var pga av tenåringsfenomenet Anonymkode: 0291d...703 Dårlige hersketeknikker gitt! Det er tydeligvis lenge til du selv skal ha tenåring i hus ettersom Mamma og Pappa er referansen enda. Det er mye som spiller inn i puberteten. Du antyder feks at tenåringer med spisevegring, mobbeofre, rusproblematikk eller annet skyldes oppdragelse. Den holdningen fungerer ikke i virkeligheten. Men det er selvsagt superenkelt å være en arrogant anonym på nett. 2
Forundret.. Skrevet 13. juni 2016 #16 Skrevet 13. juni 2016 Bare en tanke. Hva med å la dem lære av erfaring? Altså dropp leggetider i helgene men sett derimot krav om at de skal opp innen en viss tid. Og ikke bare det, krev at de skal være aktive og bli med på ting slik at de får kjenne på kropp og sjel at det ikke er så lurt å rangle. 2
Pinkee Skrevet 13. juni 2016 #17 Skrevet 13. juni 2016 Men, hva er problemet med at gutten flytter til mor? Hvis det er det han ønsker? Har dere noe med hva som evnt skjer der? Leggetider og å nekte tenåringer sosial omgang er rett og slett dumt. De nærmer seg å kunne bestemme alt selv (18), så tyranni jager dem bare lengre ut på jordet. Man skal veilede sine barn inn i voksenlivet, ikke piske dem. Man må snakke, lytte, diskutere og finne løsninger. Hvis ungdommen ønsker ei fremtid som arbeidsledig naver, så kan ingen nekte han det. Ingen pålagt leggetid vil da få han ut av senga og inn på skolen. Ønsker han derimot utdannelse og en god jobb, må foreldre stille opp å veilede hvordan man oppnår dette. For eksempel dette med sammenheng mellom leggetid, oppmøte skole og å unngå dårlige karakterer/stryk på eksamen ol. Sist, men ikke minst, man må huske at TingTarTid. 2
xinnia Skrevet 13. juni 2016 #18 Skrevet 13. juni 2016 Dette er så en utrolig vanlig tenåringsgreie.. som hverken har noe med mor-far eller stemor å gjøre.. de fleste er super trøtte på mandagsmorgen.. en annen ting- nå er skoleåret snart slutt- de fleste skoler går vel litt sånn for halv maskin .. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #19 Skrevet 13. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jenta på 15 fikk dra på overnatting i helga, har knapt sovet, har adhd og sliter generelt med å sovne på kveldene. Gutten på 14 ville ikke være med oss på tur i går og låg i senga hele dagen i stedet. Et samtaleemne mellom meg og faren i helga var leggetider. Gutten har fått utvidet sin leggetid fordi han truer med å være med mora i stedet (der han får lov til alt og slipper å løfte en finger). I dag mandag, har det vært et helvete. Begge er sure og grinete og ville ikke gå på skolen. Faren fikk ikke dra på jobb før han var sikker på at ungene kom seg ut døra. Håper han lærte at leggetid og rutiner er like viktig fortsatt. Egentlig ikke noe spørsmål fra min side, bare et hjertesukk. Orker ikke slik start på en ny flott uke! Anonymkode: b6a18...268 "fått utvidet sin leggetid". Måtte han levere formell søknad og, eller? Anonymkode: e1c60...bfb 1
ransfelt are Skrevet 13. juni 2016 #20 Skrevet 13. juni 2016 De fleste tenåringer burde få tatovert "UNDER OMBYGNING" i panna... Hilsen til tider frustert far 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå