katrinesem Skrevet 13. juni 2016 #1 Skrevet 13. juni 2016 Kjære rutinerte mammaer:) Hva trengs og hva burde man tenke på før barnehagestart? (Tuppa fyller 1 år rett før oppstart) Vinterdress, hva anbefaler dere? Regndress? Hel eller todelt? hvordan skotøy? hvordan tøfler og votter? hva annet burde være smart å tenke på?
Emas Skrevet 13. juni 2016 #2 Skrevet 13. juni 2016 Vi har to-delt regndress frå Skogstad til bhg, og en frå Cubus til å ha heime, veldig greit med to stk! Og en vinterdress frå Skogstad - vi er kjempefornøyd med desse - like tette og heile etter 2 år med hardt bruk! Ellers er reimadressane kjent for å vere gode, men en del dyrare av skotøy har vi støvlar, Gore-tex og et par joggesko. Barnehagen er flink å gi beskjed når det er behov for nye kle. Votter er noke herk, finn gjerne noken med snor mellom, som du trer inn i jakka, då forsvinn ikkje dei når ungen riv dei av seg. Ellers har barnehagane våre vore flinke å gi beskjed når dei ser at vi må kjøpe inn noke til barnehagen
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 Vinterdress trenger du ikke til barnehageoppstart. Men merkelappermrd navn i alle klær som skal i barnehagen, det kan du begynne med nå. Matboks og drikkeflaske, gjerne flere så du slipper å vaske hver dag. Sovevogn bør du finne ut av, bruke vanlig dagligvogna eller ha en sovevogn stående i bhg? Pose i vogna? Har bestilt Birkenstock sandaler til barnehagestart som innesko. Todelt regntøy og vinterklær samt vantette sko kjøper vi når høsten er her og klærne kommer i butikkene. Anonymkode: f8de9...eda 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 1 time siden, katrinesem skrev: Kjære rutinerte mammaer:) Hva trengs og hva burde man tenke på før barnehagestart? (Tuppa fyller 1 år rett før oppstart) Vinterdress, hva anbefaler dere? Regndress? Hel eller todelt? hvordan skotøy? hvordan tøfler og votter? hva annet burde være smart å tenke på? I august? Sommertøy (Shortser, tskjorter, solhatter, lette sko) - Regntøy, jeg har alltid to sett med regntøy. Da kan jeg ta med det jeg har hjemme opp i barnehagen hvis det andre må vaskes (regntøy tørker ikke på 1 dag!). Jeg anbefaler todelt jeg, selvom det er bleiebarn, det skal alltid mye til for at ungen får vann inn i dressen, for buksen får høyt opp på ryggen (du må velge en bukse med seler!) - Av vinterdresser anbefaler jeg hel dress. Disse merkene har jeg vært fornøyd med: Reima, Tenson Bloming, Mini Rodini. De fleste vinterdresser er gode, men vær obs på slitestyrke og vannsøyle, vannsøylen bør være på 10 000, gjerne mer. - Skotøy i august er vanlige nybegynnersko dersom barnet kan gå. Etterhvert bytter du til overganssko og vintersko. - Tøfler har vi aldri brukt....... Votter... ull! Gjerne hjemmestrikket. Det jeg som sagt alltid er obs på er å ha 2 av alt yttertøy. Dritkjipt å måtte stresse med å vaske og tørke alt kjempefort. Og TUSEN sokker er viktig, her forsvinner de nesten før man rekker å ta dem på. Merk alt Til og med sokkene og hårstrikkene. Anonymkode: c0787...e3f
Gjest Dorey Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 Jeg anbefaler gode nerver og en pakke kleenex
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 1 time siden, katrinesem skrev: Kjære rutinerte mammaer:) Hva trengs og hva burde man tenke på før barnehagestart? (Tuppa fyller 1 år rett før oppstart) Vinterdress, hva anbefaler dere? Regndress? Hel eller todelt? hvordan skotøy? hvordan tøfler og votter? hva annet burde være smart å tenke på? Klesskift; sokker, strømpebukse, bukse, body/genser, t-skjortebody/t-skjorte. Tynt ullsett. Gjerne 2 av hver. regntøy: to-delt, buksa blir ofte brukt mer enn jakka. Vi har fra Lindex, veldig fornøyd med det. Sydvest og regnvotter. ville ikke kjøpt vinterdress til bhg start enda, blir nok lene til den skal i bruk og hun kan godt voske masse fra bhg start til det er behov for vinterdress. Kjøp heller en parkdress, vi har både en Reima tec dress og en i softshell fra Name It. Veldig fornøyde med begge to. sko: gode joggesko som gir god støtte til foten, kan godt være litt høyde på skaftet for å støtte ekstra rundt ankelen. Finnes et hav av gode sko, bare å titte litt rundt. Men ikke kjøp de aller dyreste, de vokser fort i føttene. Husk at de skal være romslige, men ikke for romslige. jeg ville også kjøpt en tynn vindjakke/skalljakke. et to delt fleecsett er også lurt å ha liggende i bhg. Tynn bommulslue, tynne ullsokker, tynne vanter, solhatt. tøfler bruker de ikke i vår bhg, små barneføtter skal helst få uten sko så mye som mulig. mer enn det vil du nok ikke trenge i starten. Sjekk igså ut nettsiden til bhg hun skal begynne i, der finner man ofte lister over hva som er lurt å ha liggende i bhg til hver sesong. Anonymkode: 86e55...ad2
Gjest Fjotteri Skrevet 13. juni 2016 #7 Skrevet 13. juni 2016 Vi bruker den samme soveposen/vogn som hjemme da vi uansett må ha den med hjem(ikke plass og pga brannsikkerhet). Du må ha egen pose/skuff med bytteklær: alle sesongens klær fra innerst til ytterst(utenom utedress). Nå trengs spesielt mulighet for å bytte mellom shorts/kjole og langbukser pga temperatur. Mange går flere ganger ila dag med variasjoner i temp(kaldt om morgen og steiksol på dag, eller plutselig pøsregn). På tidlig høst trenger du støvler og regntøy(todelt), caps/solhatt, solkrem, lette sko(gjerne sandaler også) som tåler sand og støv/litt vann. Langermet genser, tskjorte- alt du bruker til vanlig når dere er ute og leker og blir skitne/våte. Og gjerne ekstra par med sokker og overdeler(det søles og grises masse). Men like viktig er ting barnet kjenner hjemmefra: enten bilder av dere til vegg, eller bok om det brukes. Samt en koseklut/smokk eller annet barnet sover med i starten. Myggnetting er viktig om de sover ute. Ellers har vi og egen drikkeflaske til barna, det hadde vi ikke i forrige. Og, bleier/våtservietter og bepanthen etc- bleiene kan bli flere i bhg med mer smitte av diverse.
Gjest Fjotteri Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 Jeg glemte tynn vindjakke/fleecejakke. Og tykkere genser til når det plutselig blir kaldt.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 1 time siden, katrinesem skrev: Kjære rutinerte mammaer:) Hva trengs og hva burde man tenke på før barnehagestart? (Tuppa fyller 1 år rett før oppstart) Vinterdress, hva anbefaler dere? Regndress? Hel eller todelt? hvordan skotøy? hvordan tøfler og votter? hva annet burde være smart å tenke på? Navnelapper - alt skal navnes. Hva hun trenger til å ha på føttene kommer an på om hun har begynt å gå. Før hun går er det beste å ha innendørs noe som sitter godt fast, med strikk og som det er greit å krabbe i. Det samme gjelder yttersko, hvis hun krabber utendørs ville jeg ikke brukt mye penger på sko som blir oppskrapet på tuppen med en gang, men med det samme hun begynner å gå trenger du sko som er egnet til dette. Følg med i butikkene når sommersandalene kommer på høstsalg - gode barnesandaler er fine innesko hele året. Følg også med i butikkene når høst og vintertøyet kommer, vinterdress, vintersko, votter osv trenger du ikke på en god stund (kommer jo litt an på hvor i andet du bor, da..). En enkel todelt regndress med sydvest trengs, det er de litt større barna som sliter mest på dette, tidlig på høsten trenger trenger en ettåring bare noe vanntett å ha utenpå andre klær. Hør med barnehagen hvordan de sover, inne i seng, inne i vogn, ute i vogn? Og hvordan kommer dere dere til og fra barnehagen? Hvis dere går til barnehagen, kan hun ha sin vanlige vogn der og sove i denne. Hvis dere kjører, kan det være greit å kjøpe en rimelig og stor sovevogn som kan stå fast i barnehagen. Da er støtdemping og hjul lite viktig, og du kan få noe på finn for en veldig rimelig penge. Anonymkode: 0e526...eab
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 Jeg skjønner ikke hvorfor dere ramser opp klær i massevis som vi normalt har hjemme? Det er jo ikke nødvendig å kjøpe nye bodyer, strømpebukser sov til barnehagestart og barnehagebruk. Det er vel mer snakk om å fordele det en alt har? Anonymkode: f8de9...eda 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor dere ramser opp klær i massevis som vi normalt har hjemme? Det er jo ikke nødvendig å kjøpe nye bodyer, strømpebukser sov til barnehagestart og barnehagebruk. Det er vel mer snakk om å fordele det en alt har? Anonymkode: f8de9...eda Det er heller ingen som har sagt at hun må kjøpe det nytt heller. Men at det er plagg hun bør ha liggende i bhg, ts spør heller ikke om hva hun må kjøpe inn men hva hun trenger til bhg start. Anonymkode: 86e55...ad2
hironakamura Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere går til barnehagen, kan hun ha sin vanlige vogn der og sove i denne. Hvis dere kjører, kan det være greit å kjøpe en rimelig og stor sovevogn som kan stå fast i barnehagen. Da er støtdemping og hjul lite viktig, og du kan få noe på finn for en veldig rimelig penge. Anonymkode: 0e526...eab Vil bare tilføye noe her - når det er en vogn barnet skal sove i flere timer hver dag ville jeg vært svært nøye på hva slags vogn jeg hadde kjøpt. I eldre, brukte vogner kan det være både synlig og usynlig mugg som er svært uheldig for sovemiljøet til barnet. Men så klart enig i at hjul og demping er uviktig
katrinesem Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #13 Skrevet 13. juni 2016 2 timer siden, Dorey skrev: Jeg anbefaler gode nerver og en pakke kleenex Hahaha, ja huff! Gruer meg!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #14 Skrevet 13. juni 2016 48 minutter siden, hironakamura skrev: Vil bare tilføye noe her - når det er en vogn barnet skal sove i flere timer hver dag ville jeg vært svært nøye på hva slags vogn jeg hadde kjøpt. I eldre, brukte vogner kan det være både synlig og usynlig mugg som er svært uheldig for sovemiljøet til barnet. Men så klart enig i at hjul og demping er uviktig Det er den mest fornuftige opplysningen jeg har sett på kg på lenge. Mange gir bort vogner og bilseter og skriver, litt jordslag som kan vaskes bort. Jordslag er mugg, mugg er hydrofob dvs den kan aldri uansett middel vaskes bort. Død og levende mugg er like giftig og allergifremkallende og skal ikke foreklomme i noen form verken i bolig eller i klær eller utstyr og særlig ikke til babyer/barn. Anonymkode: f8de9...eda 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå