Gå til innhold

Hvordan hindre katt i å dra inn levende mus??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten vår har - etter 9 år - begynt å komme oftere for å vise frem når hun fanger mus. Dette har hun gjort sporadisk før og det har så klart vært ok og hun får skryt for hun har vært flink jente.... Men de siste ukene har hun kommet seg inn minst 4 ganger med levende mus!!! 😲😲😱😱😱

Nå i natt mjauet hun og ville inn. Sønnen min åpnet døra og der føyk hun inn med mus i kjeften som hun slapp når hun var vel inne!! 😠😠😠

Hva faen gjør vi - dette har gjentatt seg såpass mye at det er blitt en plage. Ikke alltid vi finner musa heller!!! 😲😨😭. Ene gangen ble hele kjøkkenet totalt endevendt og var fullstendig kaos i jakten på musa...

Tips og råd - bortsett fra å holde katta ute når hun holder  på sånn??? 

Hilsen veldig oppgitt og forbanna katteeier....🙀

Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ikke belønn uønsket adferd? En katt er ikke "flink" når den fanger mus, den gjør bare nøyaktig det den er skapt til (man kan heller kalle katter som ikke greier å fange mus for defekte!). 

Du bør ha et vindu eller noe så du kan se om kattenhar mus i munnen før du slipper den inn i huset.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Først; ikke belønn. Dette er et instinkt som ikke trenger oppmerksomhet. 

Sjekk alltid i et vindu om katten har med seg mus. det er desverre eneste metoden for å forhindre det da man ikke kan sette seg ned å forklare det til pus. 

Skrevet

Så med andre ord - låst katteluke, låste dører og vinduer nå i sommervarmen? 😧😩😬

Gjest HappyWaffle
Skrevet
4 timer siden, Blackbird skrev:

Så med andre ord - låst katteluke, låste dører og vinduer nå i sommervarmen? 😧😩😬

Jepp. Livet med katter 👍🏼🐭

AnonymBruker
Skrevet

Når katten min hadde en sånn periode, sa jeg klart ifra at det ikke var greit. Brukte den strenge stemmen og kastet henne ut etter jeg sa ifra. Etter tredje gangen sluttet hun, og hun har heller ikke gjort det siden (det er ca. 5 år siden).

Anonymkode: 91385...d45

• Liker 2
Skrevet
Den 13.6.2016 at 8.40, Badebuksa skrev:

Ikke belønn uønsket adferd? En katt er ikke "flink" når den fanger mus, den gjør bare nøyaktig det den er skapt til (man kan heller kalle katter som ikke greier å fange mus for defekte!). 

Du bør ha et vindu eller noe så du kan se om kattenhar mus i munnen før du slipper den inn i huset.

Men så er saken at pus kan klare å klatre inn vinduer hvis det er et kjellervindu med mulighet til å hoppe ned på noe, - eller hvis det er et annet vindu hvor det er noe under vinduet som f.eks. ved-stabel, kloakk-rør e.l. Jeg har ved to anledninger opplevd at pus har kommet inn soveroms-vinduet med levende mus i kjeften. Begge gangene var det jeg som drepte musene til slutt. Den første ved å kvele den flat under saccosekken. Den andre fikk jeg inn i en støvsugerpose, og kasta støvsuger-posen med en gang. Men kjentes ikke ut som det var levende mus inni der, og jeg har ikke sett mus siden.

4 timer siden, Blackbird skrev:

Nei. Dere må ha luft, og pus må ha luft :)

Skrevet
2 timer siden, Millimani skrev:

Den første ved å kvele den flat under saccosekken. Den andre fikk jeg inn i en støvsugerpose, og kasta støvsuger-posen med en gang.

😂😂😂

Off... alt en er nødt til å gjøre innimellom...😣😝

Nå hørte jeg akkurat den karakteristiske ''jeg har funnet mus-mjauingen" hennes.... om hun kommer seg inn/blir sluppet inn så har vi nr 6 på gang.... 🐀🐀🐀🐀🐀🐀😡😧

AnonymBruker
Skrevet

Noen jeg kjenner måtte sette bjelle på pus. For hun dro inn levende mus og småfugler omtrent daglig. Så da ble det ei litta bjelle i halsbåndet, slik at småfugler og mus ble advart når pus var på jakt. Resultat: Ingen fler levende smådyr i huset. 

Anonymkode: 88d12...3fd

• Liker 2
Skrevet
Den Tuesday, June 14, 2016 at 21.48, Millimani skrev:
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen jeg kjenner måtte sette bjelle på pus. For hun dro inn levende mus og småfugler omtrent daglig. Så da ble det ei litta bjelle i halsbåndet, slik at småfugler og mus ble advart når pus var på jakt. Resultat: Ingen fler levende smådyr i huset. 

Anonymkode: 88d12...3fd

Genialt! Det tror jeg vi har liggende! Skal prøves! 😀👌👍 Tusen takk 💃👏👏

AnonymBruker
Skrevet

Bjelle, ja. Husk halsbånd med klips som er til katter og som lett løsner, og sjekk regelmessig at låsen ikke setter seg fast, noe som kan skje når den blir utsatt for vær og vind etterhvert.

Anonymkode: e03a9...c3a

Skrevet
Den Wednesday, June 15, 2016 at 23.33, AnonymBruker skrev:

Bjelle, ja. Husk halsbånd med klips som er til katter og som lett løsner, og sjekk regelmessig at låsen ikke setter seg fast, noe som kan skje når den blir utsatt for vær og vind etterhvert.

Anonymkode: e03a9...c3a

Hun er vant til halsbånd da vi har luke.

Pus har nå hatt bjelle i noen dager og kun kommet med en mus til nå og denne tok hun ikke inn! 😀💃🎉🎉. Så dette var et godt råd. Tusen takk. 😊😊

AnonymBruker
Skrevet
Den 14.6.2016 at 21.48, Millimani skrev:

Men så er saken at pus kan klare å klatre inn vinduer hvis det er et kjellervindu med mulighet til å hoppe ned på noe, - eller hvis det er et annet vindu hvor det er noe under vinduet som f.eks. ved-stabel, kloakk-rør e.l. Jeg har ved to anledninger opplevd at pus har kommet inn soveroms-vinduet med levende mus i kjeften. Begge gangene var det jeg som drepte musene til slutt. Den første ved å kvele den flat under saccosekken. Den andre fikk jeg inn i en støvsugerpose, og kasta støvsuger-posen med en gang. Men kjentes ikke ut som det var levende mus inni der, og jeg har ikke sett mus siden.

Nei. Dere må ha luft, og pus må ha luft :)

Dyremishandling er aldri greit om det så er en mus eller et annet dyr...Skal man absolutt drepe det, så drep humant fremfor å plage dyret ihjel sakte ved kvelning.
Helt utrolig at ekstrem plaging plutselig blir stuerent kun fordi det går under betegnelsen "skadedyr.
Forkastelig og kvalmt!

Anonymkode: 0e3a8...3a8

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Vi kan ikke ha terrassedøren åpen på kveldstid fra nå og frem til vinteren. Hver eneste dag kommer den ene katten vår med mus. Aldri fanget en mus før i fjor (nå tar hun igjen for de 12årene hun ikke fanget mus..).

Skrevet

De vil jo bare bidra til husholdningen da, vise stolt frem hva de har fanget sånn at man ikke skal sulte ihjel :fnise:

Har heldigvis ikke det problemet lengre. Hadde et problem da jentungen var mindre og hadde et prinsessetelt på stua. Ene katten tok alltid med seg mus inn i teltet. Det var bare helt merkelig, hun dro bare med seg mus inn i akkurat det leketeltet! Vi tok ned teltet og katten sluttet med å dra inn mus.

Svigermor lar forresten katten bare ta inn mus....hun sitter og ser på at katten leker med musa før han dreper den. Som hun sier: "vil jo ikke ta fra katten jaktgleden"..

(jeg er ikke helt der..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...