isusogdus Skrevet 12. juni 2016 #1 Skrevet 12. juni 2016 Kanskje en dum tråd, men så finnes det jo ikke dumme spørsmål har jeg hørt Er i alle fall to stykker som føler oss litt dumme. Har kjøpt en leilighet som ikke er ferdig utbygd enda, og angrer... kanskje. Det er ikke snakk om noen krise, men uansett så føles ikke boligkjøpet riktig lenger. Årsaken er sammensatt og egentlig ikke så veldig viktig, det jeg lurer er om noen kanskje aner hva det vil kunne koste å avbestille leiligheten? Kontrakt er underskrevet og forskudd er betalt for en tid tilbake. Har ikke hatt trekantmøte enda. Terskelen for å spørre selger er visst litt høy så da kommer heller min første post her på KG. Forskuddet er 10% av kjøpesum mens avbestillingsgebyr er 5%. Men så åpner jo kontrakten for at selger kan kreve mer virker det som, men der er den også uklar, annet enn at selger ikke skal tape noe. Leiligheten er en del av en blokk som såklart føres opp uansett om vi avbestiller eller ikke. Er det eventuelt muligheter for at gebyret blir mindre dersom det skulle vise seg at en annen kjøper er interessert? Kan man selv selge før innflytting? :o
hironakamura Skrevet 12. juni 2016 #2 Skrevet 12. juni 2016 Mener det er vanlig med videresalg av kontrakt i slike tilfeller 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #3 Skrevet 13. juni 2016 Kontrakten kan dere selge. Privat eller via megler. Trekantmøte btw? Anonymkode: 28bc2...70c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #4 Skrevet 13. juni 2016 18 timer siden, isusogdus skrev: Kanskje en dum tråd, men så finnes det jo ikke dumme spørsmål har jeg hørt Er i alle fall to stykker som føler oss litt dumme. Har kjøpt en leilighet som ikke er ferdig utbygd enda, og angrer... kanskje. Det er ikke snakk om noen krise, men uansett så føles ikke boligkjøpet riktig lenger. Årsaken er sammensatt og egentlig ikke så veldig viktig, det jeg lurer er om noen kanskje aner hva det vil kunne koste å avbestille leiligheten? Kontrakt er underskrevet og forskudd er betalt for en tid tilbake. Har ikke hatt trekantmøte enda. Terskelen for å spørre selger er visst litt høy så da kommer heller min første post her på KG. Forskuddet er 10% av kjøpesum mens avbestillingsgebyr er 5%. Men så åpner jo kontrakten for at selger kan kreve mer virker det som, men der er den også uklar, annet enn at selger ikke skal tape noe. Leiligheten er en del av en blokk som såklart føres opp uansett om vi avbestiller eller ikke. Er det eventuelt muligheter for at gebyret blir mindre dersom det skulle vise seg at en annen kjøper er interessert? Kan man selv selge før innflytting? :o Alt det du her spør om skal stå i kontrakten du/dere har signert. Dette er en avtale mellom selger/utbygger og dere. Vi andre vet ikke hva du har signert på. Kontrakter kan utformes slik selger ønsker den utformet. Mange boliger videreselges etter at bygget er oppført, det tjener selger litt mer enn om han går inn og bryter en kontrakt og må betale for å bryte kontrakten. (Vanligvis.) Anonymkode: b7869...a86 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 18 timer siden, isusogdus skrev: Kan man selv selge før innflytting? :o Alt er mulig. Hvor i landet er vi her? Anonymkode: 5d074...3c9
isusogdus Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Kontrakten kan dere selge. Privat eller via megler. Trekantmøte btw? Anonymkode: 28bc2...70c Trekantmøte er møte med selger, kjøper og byggeleder.. Videresalg av kontrakt ja, kanskje det! Det blir fort ved hjelp av en megler i så fall vil jeg tro.
isusogdus Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt er mulig. Hvor i landet er vi her? Anonymkode: 5d074...3c9 Vi er i Akershus
isusogdus Skrevet 13. juni 2016 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt det du her spør om skal stå i kontrakten du/dere har signert. Dette er en avtale mellom selger/utbygger og dere. Vi andre vet ikke hva du har signert på. Kontrakter kan utformes slik selger ønsker den utformet. Mange boliger videreselges etter at bygget er oppført, det tjener selger litt mer enn om han går inn og bryter en kontrakt og må betale for å bryte kontrakten. (Vanligvis.) Anonymkode: b7869...a86 hmmm... et sikkert kjempetap men mye mindre vekt på skuldrene her og nå, eller vente til etter overtagelse for så å starte en slagsprosess? Neimen om jeg vet hva vi bør
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 Dersom det er et populært område og leiligheten er lettsolgt ville jeg ventet til etter overtagelse, og selge den selv da. Anonymkode: 6d872...6e0 1
prt90 Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 I Akershus er det økonomisk smarte er å videreselge kontrakten, eller selge den når den er innflyttningsklar.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 Hvis det er lenge til leiligheten er ferdig, er det vanskelig å spå hvordan boligprisene er på det tidspunktet. Dere kan tjene på å vente, men dere kan også tape på å vente. Anonymkode: 13c96...2ec
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, prt90 skrev: I Akershus er det økonomisk smarte er å videreselge kontrakten, eller selge den når den er innflyttningsklar. Det kommer vel an på hvor det er. Ts er så hemmelighetsfull at det kan være alt fra Lysaker brygge til Bjørkelangen eller verre. Anonymkode: 5d074...3c9
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 Å selge kontrakten er ofte den enkleste veien ut når boligen ennå ikke er ferdig. Du snakker om selger som om det er en privatperson som er vanskelig, betyr det at dere ikke har kjøpt direkte av utbygger? Jeg tenker på et potensielt pluss for en ny kjøper knyttet til at dokumentavgiften da kun regnes av tomteverdien. Anonymkode: 9c122...f5d 1
isusogdus Skrevet 14. juni 2016 Forfatter #14 Skrevet 14. juni 2016 Leiligheten ligger ikke kjempesentralt, i et tettsted en kort kjøretur fra en større by. Grei sykkelavstand også, og det er et bra kollektivtilbud. Kort vei til butikk. Leiligheten er ferdig før jul, og i så fall er vel våren en bra tid å selge på? Boligmarkedet er ikke akkurat på Oslo-nivå, det meste selges etter noen få visninger mens enkelte leiligheter har ligget ute i månedsvis :/
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #15 Skrevet 14. juni 2016 Det skal komme tydelig frem av kontrakten. Dersom avbestillingsgebyret i all hovedsak er 5 % av kjøpesummen så er det det du må belage deg på å ikke få tilbake. Slik jeg forstår det har du ikke gjennomført trekantmøte eller utbyggingen har ikke kommet såpass langt at leiligheten er påbegynt. Da kan heller ikke selger kreve mer i ekstrakostnader. Det er dog viktig å lese kontrakten nøye. Du bør også vurdere om det lønner seg å trekke seg ut nå eller beholde leiligheten i noen år før videresalg (prisøkning ++). Jeg har selv vært i samme knipe og valgte det siste. Sitter nå i en leilighet i et nyetablert boligfelt. Satser på at boligen øker i pris i takt med boligutbyggingen her, i tillegg til butikk-og barnehageutbygging som ligger i kommuneplanen. Jeg vet ikke hva som har gjort at du føler behov for å trekke deg, men her har det vært en dårlig magefølelse når det kom til utbygger. Som dessverre har vist seg å stemme. Arbeidene er dårlig utført og det har kostet mye tid og energi på å få feilene utbedret. Mange feil ligger i konstruksjonen og kan ikke rettes i ettertid. Så man kan jo diskutere om det hele var verdt det totalt sett... Anonymkode: 16a37...de7
isusogdus Skrevet 15. juni 2016 Forfatter #16 Skrevet 15. juni 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal komme tydelig frem av kontrakten. Dersom avbestillingsgebyret i all hovedsak er 5 % av kjøpesummen så er det det du må belage deg på å ikke få tilbake. Slik jeg forstår det har du ikke gjennomført trekantmøte eller utbyggingen har ikke kommet såpass langt at leiligheten er påbegynt. Da kan heller ikke selger kreve mer i ekstrakostnader. Det er dog viktig å lese kontrakten nøye. Du bør også vurdere om det lønner seg å trekke seg ut nå eller beholde leiligheten i noen år før videresalg (prisøkning ++). Jeg har selv vært i samme knipe og valgte det siste. Sitter nå i en leilighet i et nyetablert boligfelt. Satser på at boligen øker i pris i takt med boligutbyggingen her, i tillegg til butikk-og barnehageutbygging som ligger i kommuneplanen. Jeg vet ikke hva som har gjort at du føler behov for å trekke deg, men her har det vært en dårlig magefølelse når det kom til utbygger. Som dessverre har vist seg å stemme. Arbeidene er dårlig utført og det har kostet mye tid og energi på å få feilene utbedret. Mange feil ligger i konstruksjonen og kan ikke rettes i ettertid. Så man kan jo diskutere om det hele var verdt det totalt sett... Anonymkode: 16a37...de7 Har tenkt på det at det kanskje kan lønne seg å vente litt for så å selge, men er det dette med dagens boligmarked da. Er det ikke slik at prisveksten etter hvert vil flate ut eller til og med snu, selv på det sentrale østlandet? Noen som har noe innsikt i dette?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #17 Skrevet 20. juni 2016 Den 15.6.2016 at 15.48, isusogdus skrev: Har tenkt på det at det kanskje kan lønne seg å vente litt for så å selge, men er det dette med dagens boligmarked da. Er det ikke slik at prisveksten etter hvert vil flate ut eller til og med snu, selv på det sentrale østlandet? Noen som har noe innsikt i dette? Kun de med evne til å se inn i fremtiden..... Valget er ganske enkelt : bryt kontrakten og ta belastningen med avbestillingsgebyret på 5 %, eller vent til leiligheten står klar, og selg uten selv å flytte inn (da slipper kjøper å betale dokumentavgift av annet enn tomten). Om dere vinner eller taper på valget dere gjør, er helt umulig å vite akkurat nå. Men hvis dette tærer veldig på psyken, og skaper masse hodebry for dere, så er det kanskje likså greit å ta belastningen med de 5% nå. Anonymkode: 7e17b...373 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå