reiseglad Skrevet 12. juni 2016 #1 Skrevet 12. juni 2016 Jeg har mye rabarbra i hagen, hva vil du råde meg til å bruke den til? Har allerede både saft og syltetøy i fryseren fra i fjor. Gode oppskrifter tas gjerne imot!
atropos Skrevet 12. juni 2016 #2 Skrevet 12. juni 2016 Smuldrepai: rabarbra i biter i bunnen, vaniljekrem oppå og så lager du en guffe av smør, hvetemel og havregryn som du klatter oppå der igjen. 180 grader i ca 30 min eller til toppingen er gyllen.
reiseglad Skrevet 12. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2016 7 minutter siden, atropos skrev: Smuldrepai: rabarbra i biter i bunnen, vaniljekrem oppå og så lager du en guffe av smør, hvetemel og havregryn som du klatter oppå der igjen. 180 grader i ca 30 min eller til toppingen er gyllen. Har du paideig nederst? Sukker på rabarbraen?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #4 Skrevet 12. juni 2016 1 time siden, reiseglad skrev: Har du paideig nederst? Sukker på rabarbraen? Vil tro det er snakk om det som kalles "rhubarb crumble" på engelsk (selv om jeg aldri har sett det med vaniljekrem oppi før. Er vandt til at det er på siden). Da er det ikke paideig i bunn. Anonymkode: 8f75f...f75
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #5 Skrevet 13. juni 2016 Fyll litt sukker i en kopp du kan dyppe dem i og spis dem rå. Anonymkode: 29706...a2d 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #6 Skrevet 13. juni 2016 Jeg lagde smuldrepai nå i helga (som foreslått over) og serverte med vaniljesaus - nydelig kombinasjon av syrlig og søtt! Ellers har de fleste store matbloggere en hel del oppskrifter med rabarbra nå for tiden. Anonymkode: b0a5a...306
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #8 Skrevet 13. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fyll litt sukker i en kopp du kan dyppe dem i og spis dem rå. Anonymkode: 29706...a2d Det er sikkelig digg! Det er eneste grunn til at jeg har planter det i hagen Anonymkode: 9ba8a...179 1
Forundret.. Skrevet 13. juni 2016 #9 Skrevet 13. juni 2016 Naboen her nevnte at de satte rabarbra på sprit om sommeren og hadde det som kos til jul. Hvilken sprit og mengdeforhold aner jeg ikke men det kan sikkert googles.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #10 Skrevet 13. juni 2016 Rabarbralikør Rabarbrasuppe Rabarbramuffins Anonymkode: 7ca5e...aea
Vkvinne Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 Hei! Ta en titt her: http://www.detsoteliv.no/recipes?title=&field_ingredients_value=&keys=rabarbra Personlig liker jeg godt http://www.detsoteliv.no/oppskrift/rabarbrakake og http://www.detsoteliv.no/oppskrift/rabarbrapai-med-mandler. Enkle og nydelige.
atropos Skrevet 13. juni 2016 #12 Skrevet 13. juni 2016 23 timer siden, reiseglad skrev: Har du paideig nederst? Sukker på rabarbraen? Nei, dette er en såkalt smuldrepai der man har melguffa på toppen. Du kan ta sukker i deigrøra, men du trenger ikke. Vaniljekremen er søt nok synes jeg. Det er jo smak og behag.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #13 Skrevet 13. juni 2016 Rabarbrapai er godt, både smuldrepai og søt paibunn med rabarbra (og kanel) oppå. Veldig godt med vaniljekrem/vaniljesaus. Ellers er rabarbra også godt i kaker og muffins. Krydder som kanel, vanilje og nellik passer godt sammen med rabarbra. Anonymkode: 1efe2...87d
visp Skrevet 13. juni 2016 #14 Skrevet 13. juni 2016 Rabarbragrøt er skikkelig godt! http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/rabarbragrot/
Kvist Skrevet 14. juni 2016 #15 Skrevet 14. juni 2016 Iskald rabarbrasuppe med pisket kremklatt til dessert? Eller tynnere suppe uten krem som avkjølende tørsteslukker en varm dag. Rabarbrakake. Del rabarbraene i biter og rist dem med sukker og vaniljepulver i en pose så det blir jevnt fordelt. Lag vanlig eplekakerøre til langpanne og ha i rabarbrabitene istedetfor eplebiter. Den er genial å fryse også, så har du noe kjapt til kaffen om det skulle dukke opp besøk. Syltetøy med jordbær og rabarbra. Ca 50/50 av hvert. Jordbær i pose fra frysedisken går helt fint og er rimelig. De to smakene utfyller hverandre veldig bra. Min rabarbra har grønne stilker så når jeg lager dette syltetøyet hender det at jeg jukser litt og har i en liten dæsj med rød gelefarge (Wilton) da slipper jeg den kjipe bruntonen på syltetøyet. Jeg har også brukt rabarbra i wok, bare tilsatt tynne skiver helt mot slutten så de holder seg syrlige og sprø og ikke faller fra hverandre. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #16 Skrevet 14. juni 2016 Smuldrepai med nøtter i smuldredeigen, servert med is. Rabarbragrøt/suppe Rabarbrasyltetøy Anonymkode: f9c3b...22c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå