Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dere som er ferdig utdannet, hvor mye har dere i studielån? Jeg skal ta meg et "friår" i år, og får se om jeg gjør det neste år også for å ta opp fag hos sonans. Dette skal jeg ta opp studielån på, som da ca er 90 tusen i året. Etter dette har jeg tenkt å ta en bachelorutdanning, og hvis jeg da har studielån i 5 år har jeg jo ca litt over 400k i studielån.. Hvordan er det å betale dette ned? Er det veldig mye eller er det normalt? Har også lest på diverse økonomisider at det er lurt å ta opp studielån selv om man ikke har behov for det, i og med at man kan sette penger på konto og "tjene" en del på det.

Anonymkode: 5a693...b06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt å ha studielån på 400 000,-

Hvordan du skal betale det ned? Så tregt som overhodet mulig, da det er et lpn med gunstige betingelser (lav rente, slettes ved død/ufør osv).

Anonymkode: 78cf0...25e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Pluss muligheten til å utsette betalingen i tre år normalt sett og lengre ved lav inntekt, få slettet renter osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pluss muligheten til å utsette betalingen i tre år normalt sett og lengre ved lav inntekt, få slettet renter osv.

Jeg har hørt at noen med mastergrad har opp til 500k i studielån. Er det vanskelig å få seg huslån pga dette, eller?

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det er så uvanlig med 400-500k i studielån. Er ikke helt inne på det der, dessverre..

Endret av LolitaGirl
skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i underkant av 60 000. så lite, folkehøgskole. Tenkt å betale det ned så fort jeg har økonomi til det :) Vet det ikke er verdens undergang å ha det hengende over seg. Men jeg ønsker å få den bort så fort som overhode mulig.

Anonymkode: e634a...29f

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i underkant av 60 000. så lite, folkehøgskole. Tenkt å betale det ned så fort jeg har økonomi til det :) Vet det ikke er verdens undergang å ha det hengende over seg. Men jeg ønsker å få den bort så fort som overhode mulig.

Det var jo ikke så mye! Men skal du utdanne deg etter det? Hvis du skal det, skal du ta opp mer studielån da?

AnonymBruker
Skrevet

..

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at noen med mastergrad har opp til 500k i studielån. Er det vanskelig å få seg huslån pga dette, eller?

Det kommer jo helt an på din økonomiske situasjon mtp inntekt, sivilstatus, egenkapital, mulig kausjonist, forhandlingsevner, budsjett osv.

:)

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo ikke så mye! Men skal du utdanne deg etter det? Hvis du skal det, skal du ta opp mer studielån da?

Ikke med det første. Har tatt to år yrkesfag, 1 år påbygg og 2 år lærling. 
Jobber innen det yrket og er fornøyd så langt. Tok påbygg i tilfelle jeg ønsker å forandre yrke senere. Har da generell studiekompetanse i tilfelle, så slipper jeg å ta vgs-utdanning når jeg er godt voksen. Men slik som det er idag så har jeg ingen planer om å ta videre utdanning, men det kan alltids forandre seg. Og da må jeg kanskje ha studielån. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 5 år med studielån :) 1 år på fhs og 4 år på studier. Husker ikke i farta hvor mye jeg har i gjeld, men er rundt 400 000 ja. Tror det er litt mindre? Begynte å betale tilbake på lånet etter jul, går fint det. Betaler ca 1600 i mnd. 

Man skal nok ikke få problemer med huslån og sånn altså. Jeg har ikke begynt med lån enda, men kjenner flere som har like mye studielån som meg som har kjøpt seg hus. Er nok fler enn du tror som har studielån utover en bachelor.

Anonymkode: 087e4...096

Skrevet

Jeg har studielån på 380 000kr, det er 6 1/2 år med lån. Betaler litt over 2000kr i måneden på det. Ville heller bekymret meg for eventuell kredittkortgjeld og billån, ikke studielån :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt høyere utdannelse og har 420 000,- i studielån. Nettopp kjøpt bolig, og banken ga oss mer enn nok til å kjøpe det vi ønsket oss. 

Anonymkode: 8a901...5fa

Skrevet

Studielån er med i den totale belastningen når du skal låne til bolig, så ja, det kan påvirke i den forstand at du får lavere huslån enn om du ikke har studielån. Hvor stort utslag det gir kommer jo an på hvor stor inntekt man har.

Tidligere sa man at det var lurt å ta opp lån uansett, men nå tjener man ca ingenting på å ha penger på bok. Derimot kan fristelsen til å bruke av pengene føre til at man ikke har mulighet til å betale det tilbake umiddelbart.

Skrevet

Jeg og mannen har 250 000 hver i studielån.  

Skrevet

Jeg har 230.000 i studielån etter fem års studier og betaler i underkant av 1500,- hver måned på det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde litt over 300 000 tusen i lån etter endt utdanning. Påbygg + bachelorgrad. 

Anonymkode: 0f5e3...629

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...