gobbledigook Skrevet 12. juni 2016 #1 Skrevet 12. juni 2016 Skal snart flytte ut, og tenkte det kunne vært greit å begynne å tenke litt på om jeg burde ihvertfall prøve å holde meg til et slags budsjett, ihvertfall om jeg skal spare litt hver måned også. Men hvor mye bruker du som student på mat i måneden? Hvordan mat kjøper dere?
Gjest Kaffekrus Skrevet 12. juni 2016 #3 Skrevet 12. juni 2016 Jeg bruker ca. 2000 på mat i måneden, og synes jeg spiser godt Lager mat fra bunnen, rent kjøtt/fisk, en del frukt og grønt. Prøver å velge billigste alternativ uten at det går ut over smaken (kjøper f.eks. aldri billig ost). Bruker appen mattilbud aktivt, slik at jeg kan kjøpe visse matvarer når de er på tilbud
gobbledigook Skrevet 12. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2016 12 minutter siden, Kaffekrus skrev: Jeg bruker ca. 2000 på mat i måneden, og synes jeg spiser godt Lager mat fra bunnen, rent kjøtt/fisk, en del frukt og grønt. Prøver å velge billigste alternativ uten at det går ut over smaken (kjøper f.eks. aldri billig ost). Bruker appen mattilbud aktivt, slik at jeg kan kjøpe visse matvarer når de er på tilbud Ja, er glad i "billigmat" selv når jeg handler mat innimellom nå, så det kommer jeg til å fortsette med. Til og med billigosten
Gjest Kaffekrus Skrevet 12. juni 2016 #5 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, gobbledigook skrev: Ja, er glad i "billigmat" selv når jeg handler mat innimellom nå, så det kommer jeg til å fortsette med. Til og med billigosten Haha, jeg er bare kresen på ost Ellers kjøper jeg stort sett billigmerker. Det er forresten mye å spare på å kjøpe store mengder og fryse, om du har plass til det Ellers sjekke om tilbudene faktisk er gode tilbud, eller om du kan få det like billig ellers. Handling en gang i uka gjør det lettere å unngå dyre impulskjøp, og gir mye bedre oversikt over hva du faktisk bruker. Planlegg måltider på forhånd, på den måten unngår du også mye svinn
Gjest uN91s Skrevet 12. juni 2016 #6 Skrevet 12. juni 2016 Vet om folk som bruker 1200 i mnd på mat. Det klarer ikke jeg. Bruker nok 2500 ish. Det er i hvert fall grensen min. Men uansett hvor mye jeg bruker er kjøleskapet mitt alltid så tomt og trist. Ikke som kjøleskapet hjemme haha.
gobbledigook Skrevet 12. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 12. juni 2016 2 minutter siden, uN91s skrev: Vet om folk som bruker 1200 i mnd på mat. Det klarer ikke jeg. Bruker nok 2500 ish. Det er i hvert fall grensen min. Men uansett hvor mye jeg bruker er kjøleskapet mitt alltid så tomt og trist. Ikke som kjøleskapet hjemme haha. Hahah jaaa, kommer nok til å savne det. Heldigvis sier pappa jeg kan komme på middagsbesøk når jeg måtte ønske
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 Bruker ca 2200 Spiser det jeg vil ha, men ser ofte etter tilbud på ting. Anonymkode: 9eada...93b
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #9 Skrevet 12. juni 2016 Klarte å få det ned i 800, men det var et eksperiment/prosjekt, ikke noe jeg gjorde permanent. Tenkte det var verdt å vite i tilfelle det virkelig skulle bli krise en gang, hadde jo hørt alle skrekhistoriene. Men fikk aldri bruk for det:P I snitt brukte jeg vel 1800-ish(inkludert bind/tamponger, rengjøring, toalettpapir osv.). Kjøp store kvanta, sjekk kilosprisen, velg first price o.l. der kvaliteten ikke forringes(prøv deg frem), benytt deg av tilbud, bruk billige råvarer, og spe på med billige grønnsaker, unngå å kaste mat(som osteskalken, den kan brukes på pizza f.eks.), planlegg en middagsmeny og lag handleliste, ikke spis på kiosk/kantine osv. Handle på tirsdag eller onsdag, da kommer stort sett nye varer Anonymkode: 8ecd7...048 1
Runnershigh Skrevet 12. juni 2016 #10 Skrevet 12. juni 2016 Jeg brukte rundt 2.500 da jeg var student. Var opptatt at at maten skulle være sunn, og det gikk da i mye billig mat som havregryn, frosne grønnsaker og tunfisk. Kjøpte også dyrere varer av frukt, bær, produkter med høyt fisk - og kjøttinnhold. Var aldri typen som spiste meg mett på bare spaghetti / nudler, og den slags næringsfattig mat. Men for de som gjør det så kan jo summen presses betydelig lavere.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #11 Skrevet 13. juni 2016 Vi er to voksne og ett barn som bor sammen. Klarer fint å handle middag for 500 kr i uken (bruker ofte en del mer), men da planlegger vi hele menyen for uka og tar en tur innom butikken. Har jo da som regel noe tilbehør eller lignende liggende. Tar vi daglige turer innom butikken forsvinner pengene fortere. Er veldig fristende å legge ekstra ting i handlekurven. Baker brød selv og sparer veldig mye på det. Har bare ett halvt brød oppe av gangen. Men fryser bør man ha. Kjøper ofte datovarer til halv pris som jeg legger i fryseboksen. Da har vi alltid noe vi kan lage mat av dersom det skulle bli litt krise. I tillegg kjøper vi store pakker med ting. F.eks. er det mye lavere kg. pris på store pakker med kylling fremfor de små. Har man fryser så sparer man enormt i lengden på å gjøre dette. Lager også brunsaus, hvitsaus og fløtesaus fra bunnen av (for å bruke noen eksempler på veldig enkle sauser). I lengden sparer man jo på det også. Kjøper jeg f.eks spagettisaus kjøper jeg alltid økonomipakker. Koster ikke mange kroner mer for en pakke med 4 sausposer enn det gjør for bare en. Anonymkode: 49154...567
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå