AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #1 Skrevet 12. juni 2016 Er du redd for insekter? For meg så går det greit med fluer men edderkopper er grusomme! Hater egentlig alle insekter, men er nok edderkopper som er verst. Synes møll og sånne stankelbein er grusomme også. Hater insekter som flyr. Jeg overbevist over at Satan har skapt insektene. Anonymkode: 73459...0b0 2
KaDust Skrevet 12. juni 2016 #2 Skrevet 12. juni 2016 Nei, de er viktige for økosystemet og utgjør ingen fare, så hvorfor skal jeg være redd for de?
hironakamura Skrevet 12. juni 2016 #3 Skrevet 12. juni 2016 Hater edderkopper! Men er liiivredd veps og humle. Løper som en gal rundt og vifter med armene om jeg så går alene nedover gågata.. Generelt mest redd for de som flyr, da de er mest uforutsigbare Men synes alle andre kryp er ekle også. Det er egentlig veldig slitsomt 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #4 Skrevet 12. juni 2016 Den 12.6.2016 at 21.19, KaDust skrev: Nei, de er viktige for økosystemet og utgjør ingen fare, så hvorfor skal jeg være redd for de? Ja vet at de er viktige, men de er likevel ekle og skumle. Anonymkode: 73459...0b0 4
stan Skrevet 12. juni 2016 #5 Skrevet 12. juni 2016 Så lenge jeg har dem under en slags kontroll er det greit. Da syns jeg insekter er spennende og fascinerende. Edderkopper er kule. Vet du forresten at edderkopper ikke er insekter. Insekter har seks bein, mens edderkopper har åtte.
Tabris Skrevet 12. juni 2016 #6 Skrevet 12. juni 2016 Jeg er redd edderkopper, men er enda reddere for stankelbein - fordi de kan fly og da har jeg null kontroll på dem. Totalt irrasjonelt, stankelbein må vel være de mest harmløse insekter som finnes, men jeg har ekstrem forbi mot dem. Mens insekter som KAN være "farlige" som bier, veps og humle, er jeg mye mindre redd. Jeg liker ikke å ha dem i nærheten, men bryr meg lite om en veps summer rundt meg. Enten står jeg i ro eller flytter meg rolig bort. Med stankelbein eller edderkopp får jeg panikk.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #7 Skrevet 12. juni 2016 Den 12.6.2016 at 21.21, stan skrev: Så lenge jeg har dem under en slags kontroll er det greit. Da syns jeg insekter er spennende og fascinerende. Edderkopper er kule. Vet du forresten at edderkopper ikke er insekter. Insekter har seks bein, mens edderkopper har åtte. Vel de blir jo ikke akkurat mindre ekle av den grunn. 8 bein er verre en 6 bein. Anonymkode: 73459...0b0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 Den 12.6.2016 at 21.21, Tabris skrev: Jeg er redd edderkopper, men er enda reddere for stankelbein - fordi de kan fly og da har jeg null kontroll på dem. Totalt irrasjonelt, stankelbein må vel være de mest harmløse insekter som finnes, men jeg har ekstrem forbi mot dem. Mens insekter som KAN være "farlige" som bier, veps og humle, er jeg mye mindre redd. Jeg liker ikke å ha dem i nærheten, men bryr meg lite om en veps summer rundt meg. Enten står jeg i ro eller flytter meg rolig bort. Med stankelbein eller edderkopp får jeg panikk. Enig. Stankelbein er grusomme. De er jo så dårlige til å fly og ser utrolig klønete ut. Har angst for at et stankelbein skal sette seg fast i håret mitt *grøss* Men er enig med deg med bier og veps og humler. Synes de er søte faktisk. (Til en viss grad. Vil ikke holde en liksom) Anonymkode: 73459...0b0
KaDust Skrevet 12. juni 2016 #9 Skrevet 12. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja vet at de er viktige, men de er likevel ekle og skumle. Anonymkode: 73459...0b0 Ekle og skumle kan de være, men de kan likevel ikke påføre deg noen skade. Jeg var livredd alt av insekter og slikt før, men ble lei av å ikke kunne være ute fordi jeg konstant gikk rundt på tuppa. Endret bare tankemønsteret mitt. De kan ikke skade meg, de kan ikke drepe meg. Så hva er det da å være redd for?
pantertante Skrevet 12. juni 2016 #10 Skrevet 12. juni 2016 (endret) De jeg ikke liker er vel mygg, knott, klegg og flått. De vil ha blodet mitt. Resten er ikke noe problem. Endret 12. juni 2016 av pantertante
Tabris Skrevet 12. juni 2016 #11 Skrevet 12. juni 2016 1 minutt siden, KaDust skrev: Ekle og skumle kan de være, men de kan likevel ikke påføre deg noen skade. Jeg var livredd alt av insekter og slikt før, men ble lei av å ikke kunne være ute fordi jeg konstant gikk rundt på tuppa. Endret bare tankemønsteret mitt. De kan ikke skade meg, de kan ikke drepe meg. Så hva er det da å være redd for? Fobi er ikke rasjonelt. Jeg er ikke redd stankelbein fordi jeg tror de kan skade meg. Det har ingenting med noe rasjonelt å gjøre, det er en primitiv frykt som jeg ikke kan rasjonalisere og forklare bort. Skal jeg få den bort, så må jeg jobbe med den på en annen måte. (Gradvis tilvenning med en gjennomtenkt plan under kontrollerte forhold). 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #12 Skrevet 12. juni 2016 Den 12.6.2016 at 21.26, KaDust skrev: Ekle og skumle kan de være, men de kan likevel ikke påføre deg noen skade. Jeg var livredd alt av insekter og slikt før, men ble lei av å ikke kunne være ute fordi jeg konstant gikk rundt på tuppa. Endret bare tankemønsteret mitt. De kan ikke skade meg, de kan ikke drepe meg. Så hva er det da å være redd for? Vet egentlig ikke helt hvorfor. Jeg er jo klar over at de ikke kan skade meg, men synes det er ekkelt likevel. Hater å se døde insekter, derfor vil jeg ikke drepe de hvis de er i huset. Vil ikke se gørret som kommer ut. Får helt angst hvis jeg finner en fot eller vinge som har falt av et stankelbein for eksempel. Anonymkode: 73459...0b0
KaDust Skrevet 12. juni 2016 #13 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, Tabris skrev: Fobi er ikke rasjonelt. Jeg er ikke redd stankelbein fordi jeg tror de kan skade meg. Det har ingenting med noe rasjonelt å gjøre, det er en primitiv frykt som jeg ikke kan rasjonalisere og forklare bort. Skal jeg få den bort, så må jeg jobbe med den på en annen måte. (Gradvis tilvenning med en gjennomtenkt plan under kontrollerte forhold). For meg hjalp det å rasjonalisere. Vi er forskjellige. Om det ikke fungerer for deg må du jo bare finne en måte som fungerer for deg.
Tabris Skrevet 12. juni 2016 #14 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, KaDust skrev: For meg hjalp det å rasjonalisere. Vi er forskjellige. Om det ikke fungerer for deg må du jo bare finne en måte som fungerer for deg. Men så er det ikke sikkert du hadde en ordentlig fobi heller, bare en normal "misliking" av insekter. 1
Kittlingur Skrevet 12. juni 2016 #15 Skrevet 12. juni 2016 I noen grad. Er ikke redd for "vanlige" insekter. Jeg avksyr eksotiske og giftige jævler. Langbein er likevel noe jeg sliter med.
Belbus Skrevet 12. juni 2016 #16 Skrevet 12. juni 2016 Jeg er livredd for edderkopper og omtaler de som satans avkom Er ikke like redd for andre insekter, men liker de ikke. Humler synes jeg kan være litt søte. Men edderkoppper virkelig hater jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #17 Skrevet 12. juni 2016 Noen som vet hvordan man blir kvitt insektfobien uten å måtte være i nærheten av dem? Anonymkode: 73459...0b0 1
KaDust Skrevet 12. juni 2016 #18 Skrevet 12. juni 2016 44 minutter siden, Tabris skrev: Men så er det ikke sikkert du hadde en ordentlig fobi heller, bare en normal "misliking" av insekter. Jeg skrev et langt innlegg når KG fikk serverbrudd. Argh. Orker ikke skrive hele igjen, så her er det oppsummert: Jo, det var fobi. Jeg klarte ikke å gå på do om det var et insekt på veien til badet for eksempel. Jeg brukte rasjonalisering for å lære meg å ikke være redd. Det tok tid, og i starten funket det jo såklart ikke med en gang. Jeg har en insektsbok som jeg må bla opp i hver gang det er et nytt insekt jeg ikke har sett før. Lære om hvilket insekt det er, hva det gjør, hva det spiser osv. Det ukjente er ofte hva som er med på å skape frykt, så å vite noe om det gjør det lettere å overkomme - for min del. Såklart er det ikke slik for alle, men for meg er det dèt.
Gjest Klopp Skrevet 12. juni 2016 #19 Skrevet 12. juni 2016 Liker ikke de her https://www.google.no/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fdreameo.org%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2Fspiders-big.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fdreameo.org%2Fblog%2Fwhat-does-a-dream-about-spiders-mean%2F&docid=ALzBByT8eLyc-M&tbnid=QusawtijuDg5sM%3A&w=960&h=613&bih=623&biw=1366&ved=0ahUKEwiVwPOlqaPNAhXBVSwKHfLRDXEQMwgbKAAwAA&iact=mrc&uact=8#h=613&imgdii=QusawtijuDg5sM%3A%3BQusawtijuDg5sM%3A%3BH9jeQiMNyrwpKM%3A&w=960 og de her https://www.google.no/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fbjorstad.files.wordpress.com%2F2012%2F11%2Fvevkjerring.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fbjorstad.wordpress.com%2Ftag%2Fstankelbein%2F&docid=ioWH2ZPeA8ScRM&tbnid=m9ttUjQl5K0nAM%3A&w=7360&h=5098&bih=623&biw=1366&ved=0ahUKEwjr1oCzqaPNAhXJliwKHQlsDq4QMwg5KAkwCQ&iact=mrc&uact=8#h=5098&w=7360
Krakk Skrevet 12. juni 2016 #20 Skrevet 12. juni 2016 Jeg er veldig lite glad i insekter. Fluer går greit, de er mest irriterende. Edderkopper har jeg hatt så mange av, så lenge de ikke er gigantiske og holder seg unna meg så kan jeg prøve å ikke skrike som en liten unge. Andre kryp vil jeg helst være lengst mulig unna. Jeg liker ikke å gå i høyt gress og busker, for vil ikke ha små uvelkommen kryp kravlende på meg. Men jeg varier veldig i min reaksjon, noen ganger ignorer jeg, andre ganger skriker jeg og kaster det jeg har i hånden. Kastet mobilen min en gang, tror det ikke var et ordentlig insekt en gang, men en tøybit eller noe. Haha jaja, går som oftest fint. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå