Gå til innhold

Hannkatt vs hunnkatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Katten til kompisen min har fått kattunger, og vi har veldig lyst på en.

Jeg ønsker meg enn hannkatt, fordi det er det jeg alltid har hatt før, og de er "enkle" å kastrere. Dessuten innbiller jeg meg at de er roligere, men vet jo ikke. Nå tror kompisen min at det kunn er hunnkatter i kullet, og jeg blir litt usikker.... Samtidig som ungene er veldig klare for en ny katt.

Det blir uansett en innekatt, da vi bor i blokk.

Så dere med erfaring, er det stor forskjell på hannkatter og hunnkatter?? Og hva mener dere evt. er best?

Anonymkode: a3338...dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hankatter kan skvette inne selv om de er kastrerte. Har fått ødelagt sko på besøk hos venner på den måten :icon_frown: Og et par sko er ingenting i forhold til møbler, vegger osv osv en kan risikere å få ødelagt. 

Skrevet

Jeg syns hannkatter er koseligere. Har hatt mange katter oppigjennom årene, og det er alltid hokattene som pisser ned huset og bøller med de andre kattene. 

Skrevet

Vi har "en av hver", begge steriliserte/kastrerte og merker ikke noen store forskjeller på dem. De har selvfølgelig litt ulike personligheter, men ikke noe som kan spores til kjønn, men heller individ.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at hunkatter ofte er litt mer sære, mens hannkatter er mer kosete og enklere å ha med å gjøre (når de er kastrerte selvfølgelig). Men så veldig stor forskjell er det ikke :)

AnonymBruker
Skrevet

Har både hannkatter og hunnkatter, og det er i grunn liten forskjell mellom mine iallefall :) så og si like rolige. Alle 4 er skikkelig kosete, og veldig snille. 

Anonymkode: 70a69...f78

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at hannkattene er kosete, mens hunnene er litt særere. Jeg har hatt masse katter av begge kjønn opp gjennom årene. De fleste hannkattene har vært bedagelige dovendyr som ikke bryr seg om hvem sitt fang de ligger på.

Hunnkattene har ofte vært litt mer lekne, de har stort sett valgt seg en person de liker og holdt seg mest til den. Også er de litt mer lunefulle :P

Men det finnes selvfølgelig store variasjoner og går ofte mer på personlighet! Har aldri opplevd skvetting fra kastrerte katter(vi har alltid kastrert så fort det lar seg gjøre).

Det eneste er hvis du kunne tenke deg flere katter ettehvert så er det lurt å ha hannkatt. Er vanskeligere å få hunnkatter til å gå sammen.

Anonymkode: 4f580...d04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en av hver, og begge to er kosetroll. Begge elsker å ligge på fanget og slappe av. Eneste forskjellen på de er vel egentlig at det er litt vanskeligere å kontrollere vekten til hannkatten. 

Anonymkode: a6fdc...305

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

jeg har jo som sagt lite erfaring med hunkatter, men de jeg kjenner som har det, synes jeg virker veldig urolige og "masete".

Så føler liksom at en hannkatt er det "safeste"

Hvor fort kan man sterilisere hunnkatter? og blir de også roligere av dette?

Også har personlighet helt sikkert mye å si, men det er jo litt for tidlig å vite så mye om den.

TS

Anonymkode: a3338...dfa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt både hunnkatter (4stk) og hannkatter (2stk) opp gjennom tiden og jeg merker ingen større forskjell blant kjønn så det går mer på personlighet. Ulempen er at begge hannkattene markerer inne til tross for tidlig kastrering dog er kastrering billigere ved hannkatt. Men du kan være heldig å få en hannkatt som ikke markerer også. Jeg tror det beste er å velge den du tror har best personlighet som matcher familien din. Jeg har feks en hunnkatt som er verdens mest kosete (dytter nesen sin mot meg når jeg lager kyssemunn og ligger på brystet/fanget hele tiden), broren hennes er også veldig kosete men ikke like mye. Jeg har også en hunnkatt som derimot er både sær og lunefull som bestemmer selv hvilken dag hun er kosete på. De andre jeg har hatt (både hunn- og hannkatter) foretrekker kos på avstand siden de ikke var baby - men kompis. Så de ligger ved sidenav, prater, åler seg mellom bena og vil ha kos/klapp. 

Anonymkode: fb5be...b47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...