Krakk Skrevet 12. juni 2016 #1 Skrevet 12. juni 2016 Hva synes dere om det? Mine foreldre snakker om at jeg må begynne å betale for å bo hjemme. Jeg har nå søkt studier i nærheten av her jeg bor nå, og det av den grunn at jeg ønsket å bo hjemme mens jeg studerte. Tenkte det ville bli billigere. Hvis jeg likevel må betale for å bo uansett hvor, ville jeg heller kanskje prøvd et annet sted en der jeg alltid har vært. Det er ikke direkte et problem, eller blir et problem hvis jeg ikke får noe jobb da. Får bli naver kanskje haha.
Sarah Dee Skrevet 12. juni 2016 #2 Skrevet 12. juni 2016 Jeg tenker det er innenfor når du er student og ferdig med vgs. Nå vet jeg ikke hvor mye det er snakk om at du skal betale, men det blir fort billigere enn det er å leie på privatmarkedet, her jeg bor må en fort ut med 6000 i måneden for en person. Jeg hadde nok likevel vurdert å flytte ut. En lærer mye mer av å måtte greie seg selv enn det en gjør om en bor på pike-/gutterommet. 13
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #3 Skrevet 12. juni 2016 Kommer helt Ann på hvor gammel du er. Anonymkode: f37ec...337 3
Krakk Skrevet 12. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer helt Ann på hvor gammel du er. Anonymkode: f37ec...337 19
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #5 Skrevet 12. juni 2016 jeg hadde vurdert å blitt hjemme til jeg var ferdig med studiene, utrolig tøft å studere og jobbe i tilegg, og skal bekymre seg for kunne betale husleie, strøm,mat osv. Og det sosiale livet kan man bare glemme,fordi man ikke har penger. Ja du kan lære mye ved flytte hjemmefra,men jeg hadde heller konsentrert meg om å få gode karakter og ikke ende med å bruke kredittkort og penger du ikke har, kanskje ta opp unødvendig lån osv. Der hadde jeg ment at du hadde vært i 20 åra, men det er vanlig at man ikke betaler når man studier hjemme da. Anonymkode: 541d9...2e0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #6 Skrevet 12. juni 2016 5 minutter siden, Krakk skrev: 19 Da er det på tide ja. Du er myndig og ferdig med videregående. Hvor mye snakker de om i kroner da? Om du feks flytter på hybel må du regne med å betale husleie+internet+strøm+tv+telefon+mat. Det blir gjerne noen tusen. Anonymkode: f37ec...337 8
Bloodless Skrevet 12. juni 2016 #7 Skrevet 12. juni 2016 13 minutter siden, Krakk skrev: Hva synes dere om det? Mine foreldre snakker om at jeg må begynne å betale for å bo hjemme. Jeg har nå søkt studier i nærheten av her jeg bor nå, og det av den grunn at jeg ønsket å bo hjemme mens jeg studerte. Tenkte det ville bli billigere. Hvis jeg likevel må betale for å bo uansett hvor, ville jeg heller kanskje prøvd et annet sted en der jeg alltid har vært. Det er ikke direkte et problem, eller blir et problem hvis jeg ikke får noe jobb da. Får bli naver kanskje haha. At du betaler din egen mat og en del av strømmen synes jeg bare er rett og rimelig, men ikke noe utover det. Da kan du jo liksågodt flytte ut. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg hadde vurdert å blitt hjemme til jeg var ferdig med studiene, utrolig tøft å studere og jobbe i tilegg, og skal bekymre seg for kunne betale husleie, strøm,mat osv. Og det sosiale livet kan man bare glemme,fordi man ikke har penger. Ja du kan lære mye ved flytte hjemmefra,men jeg hadde heller konsentrert meg om å få gode karakter og ikke ende med å bruke kredittkort og penger du ikke har, kanskje ta opp unødvendig lån osv. Der hadde jeg ment at du hadde vært i 20 åra, men det er vanlig at man ikke betaler når man studier hjemme da. Anonymkode: 541d9...2e0 Rart hvordan tusenvis av studenter får det til da. Det er virkelig ikke så vanskelig som du får det til å virke, men man må finne en balanse. Å bli selvstendig, være økonomisk ansvarlig og å prioritere er en del av det å være voksen. Jeg synes alle studenter har godt av å erfare dette. Anonymkode: a3974...e6a 13
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #9 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Rart hvordan tusenvis av studenter får det til da. Det er virkelig ikke så vanskelig som du får det til å virke, men man må finne en balanse. Å bli selvstendig, være økonomisk ansvarlig og å prioritere er en del av det å være voksen. Jeg synes alle studenter har godt av å erfare dette. Anonymkode: a3974...e6a Og jeg ser ikke noe problem med at man ikke kan vente noen år på å lære det,når man ikke må. Heller får dritt gode karakterer og fokuser på det! Også få en knall bra jobb. Jeg mener ike at hun skal bo hjemme til hun er 30, men når hun kun er 19,så tenker jeg det kan være lurt å bli hjemme en stund, økonomisk sett lønner det seg det. Anonymkode: 541d9...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #10 Skrevet 12. juni 2016 Er helt vanlig dette, men du bør snakke med dine foreldre om en fair pris. Jeg betalte halvparten av hva som ca kostet der jeg bor. Betalte 4000/måneden, da slapp jeg å tenkte på noe annet som helst og bare fullføre studiene og leve livet Eneste regningen jeg hadde var 200kr på treningsstudio. Mat, strøm og internett tok mamma og pappa seg av. Anonymkode: bcd18...da7 1
Gjest Mysticgirl Skrevet 12. juni 2016 #11 Skrevet 12. juni 2016 Kan du ikke få en jobb i helgene da for å finansiere husleien hos dine foreldre? Jeg jobber på gård som avløser da jeg var 16 for å finansiere leien til leiligheten min. Flyttet tidlig hjemmefra. Har alltid jobbet i helgene også for å ha penger selv.Har aldri fått ei krone hos mine foreldre
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #12 Skrevet 12. juni 2016 Synes det er innafor å være med å bidra noe. Anonymkode: 1cc1f...49d 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #13 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Og jeg ser ikke noe problem med at man ikke kan vente noen år på å lære det,når man ikke må. Heller får dritt gode karakterer og fokuser på det! Også få en knall bra jobb. Jeg mener ike at hun skal bo hjemme til hun er 30, men når hun kun er 19,så tenker jeg det kan være lurt å bli hjemme en stund, økonomisk sett lønner det seg det. Anonymkode: 541d9...2e0 Man kan fint få gode karakterer og en god jobb etter endt studium ved å flytte ut fra foreldrene med ansvaret som medfølger. Jeg forstår uansett ikke relevansen i dette. Denne tråden dreier jo seg om betale vs. ikke-betale når man bor hjemme. Anonymkode: a3974...e6a 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #14 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Man kan fint få gode karakterer og en god jobb etter endt studium ved å flytte ut fra foreldrene med ansvaret som medfølger. Jeg forstår uansett ikke relevansen i dette. Denne tråden dreier jo seg om betale vs. ikke-betale når man bor hjemme. Anonymkode: a3974...e6a Jeg er ikke intressert i diskutere videre rundt dette, TS sa hun vurdert å flytte hjemmefra i HI, jeg ga min mening om hva jeg tenker og føler rundt dette,noe som jeg har like stor rett til som deg og alle andre i denne tråden, Hilsen en kvinne på 35 år. Anonymkode: 541d9...2e0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #15 Skrevet 12. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg ser ikke noe problem med at man ikke kan vente noen år på å lære det,når man ikke må. Heller får dritt gode karakterer og fokuser på det! Også få en knall bra jobb. Jeg mener ike at hun skal bo hjemme til hun er 30, men når hun kun er 19,så tenker jeg det kan være lurt å bli hjemme en stund, økonomisk sett lønner det seg det. Anonymkode: 541d9...2e0 Jeg får bedre karakterer nå enn det jeg fikk da jeg bodde hjemme. Kan legge ting opp etter mine egne rutiner og slipper å ta hensyn til resten av familien. Med jobb i ferier, og kanskje en deltidsjobb i hverdagen også, går det fint rundt økonomisk. Fremtidige arbeidsgivere ser gjerne også på om en har hatt jobb ved siden av studiene. Anonymkode: 3fa64...d66 8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #16 Skrevet 12. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg får bedre karakterer nå enn det jeg fikk da jeg bodde hjemme. Kan legge ting opp etter mine egne rutiner og slipper å ta hensyn til resten av familien. Med jobb i ferier, og kanskje en deltidsjobb i hverdagen også, går det fint rundt økonomisk. Fremtidige arbeidsgivere ser gjerne også på om en har hatt jobb ved siden av studiene. Anonymkode: 3fa64...d66 For meg fra det det motsatte Anonymkode: 541d9...2e0
Superblomst Skrevet 12. juni 2016 #17 Skrevet 12. juni 2016 Et lite OBS - ved å bo hjemme har du ikke krav på stipend (ca 40 k i året) når du studerer. Ta med det i regnestykket 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #18 Skrevet 12. juni 2016 Syns det er rimelig at voksne betaler for å tak over hodet . Enten det er hjemme eller hos ukjente. Jeg betalte 2000 og noe mat da jeg bodde hjemme. Skulle bare mangle. Du får lån på 3000 ish i måneden, og med en deltidsjobb ved siden av så har du noe ekstra også. Anonymkode: bd9c6...b1c 1
Zienna Skrevet 12. juni 2016 #19 Skrevet 12. juni 2016 Å snylte på foreldrene når man er 19 år, synes jeg ikke er greit. Skulle bare mangle at du ikke betalte husleie, andel strøm, mat etc. Du som oss andre kan vel ta studielån? Bor du hjemme hos foreldrene dine får du ca. 10.000 kr pr mnd utbetalt i de 10 mnd du studerer. Klart du da kan betale for deg da. Flytter du hjemmefra kan 40% bli omgjort til stipend. Å bo alene på hybel vil koste, men å dele bopel med andre kan være en løsning. Uansett vil det bli sparekniven om du ikke skaffer deg en jobb på si da. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #20 Skrevet 12. juni 2016 Jeg betalte rundt 3000 i måneden da jeg bodde hos moren min og gikk VGS for ti år siden. Anonymkode: 414eb...e04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå