Gjest Sisti Skrevet 13. juni 2016 #41 Skrevet 13. juni 2016 Denne ringen er vel en som går opp og ned i popularitet, noen år er den mer "trendy" enn andre, så det vil være stor forskjell fra kull til kull om mange har ringen eller ei. Jeg personlig hadde aldri brukt penger på en ring jeg syns er stygg (og den ringen er jo rett ut stygg). Hvis symbolverdien for meg personlig var viktig hadde jeg heller kjøpt en fin ring i gave til meg selv som belønning for bestått studie. Men jeg er ikke siv.ing fra NTNU, mulig gruppetenkning, påvirkning og gjeldende trend hadde fått meg til å tenke annerledes hadde jeg vært det.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #42 Skrevet 13. juni 2016 Onkelen min har den ringen, og prater villig om hvor krevende studiet var og hvor mye mer han kan enn mange andre innenfor same bedrift og hvor mye mer ansvar han har enn andre. Blærete og pompøs er hva jeg forbinder med den ringen. Anonymkode: 30669...5f6 9
Blådiamant Skrevet 13. juni 2016 #43 Skrevet 13. juni 2016 (endret) På 12.6.2016 den 22.24, AnonymBruker skrev: Det er umulig å være nyutdannet siv.ing i dag - da siste kullet som fikk tittel "sivilingeniør" var i 2007. Det er en beskyttet tittel, og det er faktisk ikke lov å si at man er sivilingeniør selv om man har tatt en femårig ingeniørutdanneøse ved NTNU etter dette, eller andre instuttisjoner som gir tilegsbeskrivelsen sivilingeniør til tittelen "master of science/master i teknologi. Anonymkode: 66c8d...e5b I vitnemålet mitt står det Master i teknologi/sivilingeniør, men jeg kan ikke bruke denne tittelen? Endret 22. mars 2017 av Blådiamant
OppNedPåAlt Skrevet 13. juni 2016 #44 Skrevet 13. juni 2016 3 minutter siden, Blådiamant skrev: I vitnemålet mitt står det Master i teknologi/sivilingeniør, men jeg kan ikke bruke denne tittelen? Jeg gikk ut 2014. Jeg mener du kan, ABe5b er uenig med meg og sa jeg burde lese lovdata.no. På lovdata står det "Utdanningsinstitusjoner med rett til å tildele mastergrad i teknologiske fag kan gi den beskyttede tittelen sivilingeniør (siv.ing.) som tilleggsbetegnelse på vitnemål." Står det sivilingeniør på ditt vitnemål, kan du også bruke tittelen... https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1574?q=sivilingeniør 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #45 Skrevet 13. juni 2016 Synes ikke ringen er fin, kjenner en som har den, og han er så mye bedre enn andre, og veldig høy på seg selv. Gi meg heller en mann med ring fra krigsskolen. Anonymkode: 635d1...8df 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #46 Skrevet 13. juni 2016 4 timer siden, OppNedPåAlt skrev: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1574?q=sivilingeniør Jeg tolker det som at det er opp til den enkelte institusjon om gi tittelen i tillegg til Master of Science, noe NTNU (med flere) velger å gjøre. Korrekt, det er en tilleggstittel, altså ikke en tittel du har lov til å bruke alene. Du har dermed faktisk ikke lov å si at du er sivilingeniør uten å bruke den i riktig kontekst(du må inkludere at det er en master i teknologi, og at den tilsvarer sivilingeniør). Anonymkode: 66c8d...e5b 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #47 Skrevet 13. juni 2016 2 timer siden, Blådiamant skrev: I vitnemålet mitt står det Master i teknologi/sivilingeniør, men jeg kan ikke bruke denne tittelen? Jeg gikk ut 2014. Ja og nei. Det er en tilleggstittel/beskrivelse, altså har du ikke lov til å si at du er sivilingeniør uten å informere om dette. Altså, tittelen din er formelt "master i teknologi", men den samsvarer med hva som en gang var sivilingeniør. Dette har jo praktisk talt null betydning i det virkelige liv, da en M.Sc(master i teknologi/master of science) har akkurat de samme jobb- og lønnsmulighetene som en "sivilingeniør". Grunnen til at noen instuttisjoner velger å gi den som beskrivelse er at mange assosierer siv.ing = status, siden M.Sc(master of science som etter 2007 har erstattet siv.ing) er en veldig ny tittel i norsk sammenheng, og har ikke fått det samme fotfeste enda, selv om de er det samme. Anonymkode: 66c8d...e5b
OppNedPåAlt Skrevet 13. juni 2016 #48 Skrevet 13. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Korrekt, det er en tilleggstittel, altså ikke en tittel du har lov til å bruke alene. Du har dermed faktisk ikke lov å si at du er sivilingeniør uten å bruke den i riktig kontekst(du må inkludere at det er en master i teknologi, og at den tilsvarer sivilingeniør). Anonymkode: 66c8d...e5b Men når det på vitnemålet står Master of Science/sivilingeniør, så er det som å si Mc.S ELLER sivilingeniør. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja og nei. Det er en tilleggstittel/beskrivelse, altså har du ikke lov til å si at du er sivilingeniør uten å informere om dette. Altså, tittelen din er formelt "master i teknologi", men den samsvarer med hva som en gang var sivilingeniør. Dette har jo praktisk talt null betydning i det virkelige liv, da en M.Sc(master i teknologi/master of science) har akkurat de samme jobb- og lønnsmulighetene som en "sivilingeniør". Grunnen til at noen instuttisjoner velger å gi den som beskrivelse er at mange assosierer siv.ing = status, siden M.Sc(master of science som etter 2007 har erstattet siv.ing) er en veldig ny tittel i norsk sammenheng, og har ikke fått det samme fotfeste enda, selv om de er det samme. Anonymkode: 66c8d...e5b
OppNedPåAlt Skrevet 13. juni 2016 #49 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja og nei. Det er en tilleggstittel/beskrivelse, altså har du ikke lov til å si at du er sivilingeniør uten å informere om dette. Altså, tittelen din er formelt "master i teknologi", men den samsvarer med hva som en gang var sivilingeniør. Dette har jo praktisk talt null betydning i det virkelige liv, da en M.Sc(master i teknologi/master of science) har akkurat de samme jobb- og lønnsmulighetene som en "sivilingeniør". Grunnen til at noen instuttisjoner velger å gi den som beskrivelse er at mange assosierer siv.ing = status, siden M.Sc(master of science som etter 2007 har erstattet siv.ing) er en veldig ny tittel i norsk sammenheng, og har ikke fått det samme fotfeste enda, selv om de er det samme. Anonymkode: 66c8d...e5b Er ikke meningen å krangle på det altså, bare genuint interessert, kan du vise til lovdata eller noe som bekrefter det du skriver?
Blådiamant Skrevet 13. juni 2016 #50 Skrevet 13. juni 2016 (endret) På 13.6.2016 den 11.45, AnonymBruker skrev: Ja og nei. Det er en tilleggstittel/beskrivelse, altså har du ikke lov til å si at du er sivilingeniør uten å informere om dette. Altså, tittelen din er formelt "master i teknologi", men den samsvarer med hva som en gang var sivilingeniør. Dette har jo praktisk talt null betydning i det virkelige liv, da en M.Sc(master i teknologi/master of science) har akkurat de samme jobb- og lønnsmulighetene som en "sivilingeniør". Grunnen til at noen instuttisjoner velger å gi den som beskrivelse er at mange assosierer siv.ing = status, siden M.Sc(master of science som etter 2007 har erstattet siv.ing) er en veldig ny tittel i norsk sammenheng, og har ikke fått det samme fotfeste enda, selv om de er det samme. Anonymkode: Endret 22. mars 2017 av Blådiamant
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #51 Skrevet 13. juni 2016 52 minutter siden, OppNedPåAlt skrev: Er ikke meningen å krangle på det altså, bare genuint interessert, kan du vise til lovdata eller noe som bekrefter det du skriver? Det har med at den "klassiske" sivilingeniørutdanningen var en 4.5-årig utdannelse i teknologiske fag. Når utdanningssystemet i Norge skulle "internasjonaliseres" ble det et problem, da Master of science er den utenlandske(engelske) terminologien. M.Sc er femårig, mens siv.ing var bare 4.5 år. De løste dette ved å gjøre utdanningen om til fem år, altså en mastergrad for å oppfylle internasjonale krav. Det betyr at det ble mye lettere for folk som tok utdanningen i Norge, å få jobb med tittelen M.Sc i utlandet. Siv.ing var ikke kvalifisert for M.Sc, siden det ikke var en fullverdig master. I dag brukes M.Sc på femårige teknologi og realfagsstudier i Norge, mens noen instuttisjoner(NTNU for eksempel) tviholder på å få lov til å bruke "sivilingeniør" som tilleggstittel/beskrivelse da denne tittelen gav "status" i etterkrigstida, og helt fram til 2000-tallet egentlig. Siden det norske folk ikke er veldig kjent med "master of science" tviholder NTNU og noen andre instuttisjoner på å bruke sivilingeniør som tilleggstittel/beskrivelse - for nettopp å øke "statusen" på utdanningslinjen sin. Det betyr ikke at man har lov til å si at man er sivilingeniør, da dette er en beskyttet tittel gitt til de som fullførte en 4.5årig teknologisk utdannelse før 2007. For å sammenligne NTNU med et annet universitet i Norge som gikk motsatt vei, Universitet i Oslo, kan vi se på hvordan disse forskjellene mtp gradsnavn påvirker søkermasse. En mastergrad i mekanikk(M.Sc) fra UiO gir akkurat den samme kompetansen som en mastergrad(siv.ing) i mekanikk hos NTNU. UiO gikk bort fra å bruke siv.ing etter reformen om internasjonalisering, mens NTNU fortsatt tviholder på den tradisjonen. Dette ser også ut til å virke i NTNUs favør, da "siv.ing" studiene der er mer populære(hos studentene) enn en M.Sc fra UiO. Dette kan vi se på konkurransepoeng hos samordnaopptak. Det ironiske her er at UiO er et mer annerkjent universitet internasjonalt på uavhengige rankinger(shanghai, times higher education etc), og vil gi bedre jobbmuligheter i utlandet enn "siv.ing" fra NTNU. Anonymkode: 66c8d...e5b 1
OppNedPåAlt Skrevet 13. juni 2016 #52 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det har med at den "klassiske" sivilingeniørutdanningen var en 4.5-årig utdannelse i teknologiske fag. Når utdanningssystemet i Norge skulle "internasjonaliseres" ble det et problem, da Master of science er den utenlandske(engelske) terminologien. M.Sc er femårig, mens siv.ing var bare 4.5 år. De løste dette ved å gjøre utdanningen om til fem år, altså en mastergrad for å oppfylle internasjonale krav. Det betyr at det ble mye lettere for folk som tok utdanningen i Norge, å få jobb med tittelen M.Sc i utlandet. Siv.ing var ikke kvalifisert for M.Sc, siden det ikke var en fullverdig master. I dag brukes M.Sc på femårige teknologi og realfagsstudier i Norge, mens noen instuttisjoner(NTNU for eksempel) tviholder på å få lov til å bruke "sivilingeniør" som tilleggstittel/beskrivelse da denne tittelen gav "status" i etterkrigstida, og helt fram til 2000-tallet egentlig. Siden det norske folk ikke er veldig kjent med "master of science" tviholder NTNU og noen andre instuttisjoner på å bruke sivilingeniør som tilleggstittel/beskrivelse - for nettopp å øke "statusen" på utdanningslinjen sin. Det betyr ikke at man har lov til å si at man er sivilingeniør, da dette er en beskyttet tittel gitt til de som fullførte en 4.5årig teknologisk utdannelse før 2007. For å sammenligne NTNU med et annet universitet i Norge som gikk motsatt vei, Universitet i Oslo, kan vi se på hvordan disse forskjellene mtp gradsnavn påvirker søkermasse. En mastergrad i mekanikk(M.Sc) fra UiO gir akkurat den samme kompetansen som en mastergrad(siv.ing) i mekanikk hos NTNU. UiO gikk bort fra å bruke siv.ing etter reformen om internasjonalisering, mens NTNU fortsatt tviholder på den tradisjonen. Dette ser også ut til å virke i NTNUs favør, da "siv.ing" studiene der er mer populære(hos studentene) enn en M.Sc fra UiO. Dette kan vi se på konkurransepoeng hos samordnaopptak. Det ironiske her er at UiO er et mer annerkjent universitet internasjonalt på uavhengige rankinger(shanghai, times higher education etc), og vil gi bedre jobbmuligheter i utlandet enn "siv.ing" fra NTNU. Anonymkode: 66c8d...e5b Jo, jeg har fått med meg historien. Det virker bare som om du mener det er "ulovlig" å kalle seg sivilingeniør, når man faktisk er det... 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #53 Skrevet 13. juni 2016 5 minutter siden, Blådiamant skrev: Ja, det har null betydning, men undrer meg hvorfor de ikke bare fjerner det fra vitnemålet? Dersom jeg ikke kan kalle meg siv.ing. burde de ikke gitt meg et diplom hvor de står at jeg har oppnådd graden sivilingeniør. Dersom de fjernet det i 2007 så burde det kun stått master i teknologi. Du har ikke oppnådd graden sivilingeniør, du har oppnådd graden "master i teknologi". Det som står etter "/" altså sivilingeniør, er en tilleggstittel/beskrivelse. NTNU gjør dette fordi sivilingeniør gir "status", mens en M.Sc er et relativit nytt begrep i Norge som ikke har fått samme fotfeste ennå. UiO er et eksempel på et universitet som ikke velger å gi tilleggstittel siv.ing på deres teknologistudier, selv om de kan gjøre det. At NTNU(og andre instuttisjoner - jeg bruker bare NTNU som et eksempel her) bruker tilleggstittel/beskrivelse av M.Sc graden, er bare for å gjør det mer "populært" siden man forbinder siv.ing med status. Anonymkode: 66c8d...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #54 Skrevet 13. juni 2016 Et øyeblikk siden, OppNedPåAlt skrev: Jo, jeg har fått med meg historien. Det virker bare som om du mener det er "ulovlig" å kalle seg sivilingeniør, når man faktisk er det... Du er ikke en sivilingeniør, men du har en mastergrad i teknologi som tilsvarer sivilingeniør. Det høres kanskje ikke forskjellig ut, men det er en betydelig forskjell. Les her: https://www.regjeringen.no/contentassets/6a3ceb000c334ecf9795b05b5ebe1e40/ntnu.pdf Det er under høring om personer med en mastergrad i teknologi fra universiteter(som NTNU) har lov til å anvende yrkestitlene "sivilingeniør". Dette er et forslag som er oppe til høring, men som ikke har nådd en konklusjon enda. I mellomtiden er det faktisk ulovlig for deg, og andre som gikk ut etter 2007 å kalle seg for en sivilingeniør som hovedtittel. Du er nødt til å inkludere "master i teknologi" i første rekke, som faktisk er din gitte tittel. Nå henger en master i teknologi høyere enn sivilingeniør objektivt sett, da det er en mastergrad vs 4.5årig utdannelse innenfor samme felt. Anonymkode: 66c8d...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #55 Skrevet 13. juni 2016 6 minutter siden, OppNedPåAlt skrev: Jo, jeg har fått med meg historien. Det virker bare som om du mener det er "ulovlig" å kalle seg sivilingeniør, når man faktisk er det... Fikk du vitnemål for en mastergrad i teknologi i 2007 eller før, har du lov til å bruke sivilingeniør som tittel. De som ble uteksaminert etter 2007, har det ikke. De må bruke master i teknologi eller master i teknologi/sivilingeniør. Merk at det som står etter "/" ikke kan stå alene, da dette er en tilleggstittel, som du ikke kan anvende. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av å få bruke sivilingeniør eller, da en M.Sc(fem år) henger høyere enn siv.ing(4.5 år). Anonymkode: 66c8d...e5b
OppNedPåAlt Skrevet 13. juni 2016 #56 Skrevet 13. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du vitnemål for en mastergrad i teknologi i 2007 eller før, har du lov til å bruke sivilingeniør som tittel. De som ble uteksaminert etter 2007, har det ikke. De må bruke master i teknologi eller master i teknologi/sivilingeniør. Merk at det som står etter "/" ikke kan stå alene, da dette er en tilleggstittel, som du ikke kan anvende. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av å få bruke sivilingeniør eller, da en M.Sc(fem år) henger høyere enn siv.ing(4.5 år). Anonymkode: 66c8d...e5b Likevel tyder alt på at man kan kalle seg siv.ing http://www.universitetsavisa.no/student/2016/01/21/Rydder-i-kravene-for-%C3%A5-bruke-siv.ing-tittelen-54510.ece selv om det er med "/" 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #57 Skrevet 13. juni 2016 2 minutter siden, OppNedPåAlt skrev: Likevel tyder alt på at man kan kalle seg siv.ing http://www.universitetsavisa.no/student/2016/01/21/Rydder-i-kravene-for-%C3%A5-bruke-siv.ing-tittelen-54510.ece selv om det er med "/" Hvis høringen går igjennom, så ja. Det har derimot ikke skjedd enda. Anonymkode: 66c8d...e5b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #58 Skrevet 13. juni 2016 Det virker som denne tråden har begynt å vandre litt off-topic, med alt dette pratet om lovdata og sånn... Anonymkode: 2fcb8...af5 4
pautina Skrevet 13. juni 2016 #59 Skrevet 13. juni 2016 Ha ha nei, ikke bruker jeg ringer og den er heller ikke pen så jeg vurderte ett øyeblikk å kjøpe den for å ha I en skuff som minne om studietiden hver gang man rydder den skuffen, men litt dyrt for skuff minne, jag har jo bilder:) 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2016 #60 Skrevet 13. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det virker som denne tråden har begynt å vandre litt off-topic, med alt dette pratet om lovdata og sånn... Anonymkode: 2fcb8...af5 Det kan hende, men når TS kommer med en feilaktig, og faktisk ulovlig påstand " Jeg er nylig ferdig utdannet sivilingeniør" finner jeg det nødvendig å påpeke at det faktisk ikke er lov, og dermed korrigere. Anonymkode: 66c8d...e5b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå