Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Broren min har en slik ring, og jeg oppfatter det som de fleste i hans krets som har fullført siving. på NTNU har gått til innkjøp av denne ringen. Jeg synes det er litt pompøst, men dersom det har en betydning for deg er det jo bare å kjøpe den. Du jo ikke gå med den heller, men da må du jo vurdere om du vil bruke så mye penger på en ring du ikke kommer til å bruke. 

Anonymkode: 96607...072

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har flere venninner som har vært glade for denne i jobbsammenheng da en del (eldre) menn har hatt en tendens til å se på damene som sekretærer. Ringen har da enkelt tydeliggjort hvem de et i et møte eller et prosjekt. 

Anonymkode: 8d25a...73c

Ringen opprettholder et gammeldags kvinnesyn med andre ord. I så fall hadde jeg nok droppet ringen til hverdags, og heller latt disse gamle gubbene bruke ørene for å finne ut hvilken rolle jeg hadde i rommet, istedenfor å underbygge det gammeldagse tankemønsteret deres. 

Anonymkode: a16b8...7b9

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å være nyutdannet siv.ing i dag - da siste kullet som fikk tittel "sivilingeniør" var i 2007. Det er en beskyttet tittel, og det er faktisk ikke lov å si at man er sivilingeniør selv om man har tatt en femårig ingeniørutdanneøse ved NTNU etter dette, eller andre instuttisjoner som gir tilegsbeskrivelsen sivilingeniør til tittelen "master of science/master i teknologi.

Anonymkode: 66c8d...e5b

• Liker 6
Skrevet

Jeg kjøpte den og har brukt den nesten hver dag siden jeg ble uteksaminert. Eneste gangene den har fått ligge hjemme har vært på utenlandsferier. For meg trumfer den enhver jålete pyntering jeg måtte ha, nettopp på grunn av symbolverdien. Den minner meg om at jeg faktisk klarte meg gjennom et studie som jeg i utgangspunktet var nokså usikker på om jeg kom til å klare meg gjennom på grunn av omstendighetene da jeg begynte studiet. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siteringstull

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å være nyutdannet siv.ing i dag - da siste kullet som fikk tittel "sivilingeniør" var i 2007. Det er en beskyttet tittel, og det er faktisk ikke lov å si at man er sivilingeniør selv om man har tatt en femårig ingeniørutdanneøse ved NTNU etter dette, eller andre instuttisjoner som gir tilegsbeskrivelsen sivilingeniør til tittelen "master of science/master i teknologi.

Dette er feil. Ganske mange får gå ut med sivilingeniør tittel fra flere utdanningsinstitusjoner. 

http://www.tu.no/artikler/snart-blir-det-flere-sivilingeniorutdanninger-i-bergen/223631

Til Ts: jeg har også vurdert å kjøpe ringen men er også redd for at den blir liggende...

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at dem er en smule høye på seg selv ja....

Anonymkode: 2fcb8...af5

• Liker 9
Skrevet

Jeg er ekte sivilingeniør fra NTH, men jeg brydde meg aldri om å kjøpe den. Jeg klarer da å gjøre sivilingeniør ting uten en ring. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Dette er feil. Ganske mange får gå ut med sivilingeniør tittel fra flere utdanningsinstitusjoner. 

http://www.tu.no/artikler/snart-blir-det-flere-sivilingeniorutdanninger-i-bergen/223631

Til Ts: jeg har også vurdert å kjøpe ringen men er også redd for at den blir liggende...

Det er faktisk ikke feil. Les på lovdata.no om hvilke titler NTNU har lov til å gi. Siv.ing er ikke en av dem, da etter reformen i 2002(effektiv 2007) gjør at NTNU, eller andre instuttisjoner med femårig ingeniørutdannelse ikke kan gi tittelen siv.ing. Den blir nå gitt som en beskrivelse, men det er ulovlig å bruke det som tittel om man ikke ble uteksaminert senest 2007.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg ikke kjøpte ringen er fordi jeg ikke ser noen verdi i den, rett og slett. I hvilke sammenhenger skulle den være nyttig? Når jeg søker en jobb leverer jeg cv, når jeg deltar i et møte oppgir jeg stillingstittel til de som ikke vet. Hele greia minner meg litt om frimurerringer og jeg er ikke noen fan av den typen symbolikk.

Anonymkode: 96d78...f2e

• Liker 7
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke feil. Les på lovdata.no om hvilke titler NTNU har lov til å gi. Siv.ing er ikke en av dem, da etter reformen i 2002(effektiv 2007) gjør at NTNU, eller andre instuttisjoner med femårig ingeniørutdannelse ikke kan gi tittelen siv.ing. Den blir nå gitt som en beskrivelse, men det er ulovlig å bruke det som tittel om man ikke ble uteksaminert senest 2007.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1574?q=sivilingeniør

Jeg tolker det som at det er opp til den enkelte institusjon om gi tittelen i tillegg til Master of Science, noe NTNU (med flere) velger å gjøre.

Skrevet

Jeg har en annen maskulin ring av samme type, og den forlater bare venstre ringfinger i unntakstilfeller.

Den betyr noe for meg, og det er det eneste som teller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt den og brukt den hele tiden om jeg var siv. ing.! Det er ingen lignende tradisjon for oss jurister. 

Anonymkode: bedc7...123

AnonymBruker
Skrevet

syns den er dritstygg helt ærlig.. 

Anonymkode: faaed...289

• Liker 5
Skrevet

Jeg har mange venner som har en sånn ring, og jeg synes ikke den er noe særlig fin. For symbolikken sin skyld kunne jeg godt vært med på å kjøpe den, men til en så skyhøy pris synes jeg bare det blir rart. Dyrere enn gifteringen min, liksom... Nå er jeg ''bare'' ingeniør, ikke sivil, men jeg har aldri savnet noe som viser mine kunnskaper for omverdenen. Jeg klarer det ganske godt selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er kleint. "Se på meg jeg har siv ing". Hvorfor et behov for å bevise at man har en verdi før noen i det hele tatt blir kjent med deg? Blir det samme som menn som skal gå i dyr dress for å vise makt og rikdom, eller kvinner som kjøper merkeklær og vesker til 60 tusen. Statussymbol, det er det det er. Jeg hadde nok mistet litt respekt når det er så viktig for en person å vise at man "er noe".

Anonymkode: 3dba2...49a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er nice money making scheme da, Den som lager ringen tjener sikkert godt på at mennesker ønsker status

Anonymkode: 3dba2...49a

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke kjøpt den av flere grunner. For det første er den langt ifra pen å se på, en annen ting er at jeg ikke ser poenget med å bruke en spesiell ring pga en utdannelse. Det siste er at den koster 4000.- for mye.

Tenk om det skulle vært en ring til enhver utdannelse, det blir bare tull.

Kjøp deg heller en annen og penere ring til den summen og se på den som en eksamensgave til deg selv. En ring du da kan være stolt av og bruke hver dag 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner veldig mange sivilingeniører fra NTNU, og kun to av de har ringen. De to som har den er veldig opptatt av status og snakker ofte om hvor vanskelig utdanningen var og hvilken prestisje det er å både komme inn og å fullføre studiet. 

Anonymkode: 5efe2...406

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, stan skrev:

Jeg er ekte sivilingeniør fra NTH, men jeg brydde meg aldri om å kjøpe den. Jeg klarer da å gjøre sivilingeniør ting uten en ring. 

Hehe

Anonymkode: faf6a...dfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...