Gå til innhold

Kjøpte dere sivilingeniør-ringen?

Faith-

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har flere venninner som har vært glade for denne i jobbsammenheng da en del (eldre) menn har hatt en tendens til å se på damene som sekretærer. Ringen har da enkelt tydeliggjort hvem de et i et møte eller et prosjekt. 

Anonymkode: 8d25a...73c

Jeg har venninner som sier det samme - de bruker den ikke til daglig, men særlig da de var nyutdannede var den veldig grei å ha på møter og seminarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende, men når TS kommer med en feilaktig, og faktisk ulovlig påstand " Jeg er nylig ferdig utdannet sivilingeniør" finner jeg det nødvendig å påpeke at det faktisk ikke er lov, og dermed korrigere.

Anonymkode: 66c8d...e5b

Det må alltid være en slik type. De færreste liker slike typer. 

Anonymkode: 96607...072

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke oppnådd graden sivilingeniør, du har oppnådd graden "master i teknologi". Det som står etter "/" altså sivilingeniør, er en tilleggstittel/beskrivelse. NTNU gjør dette fordi sivilingeniør gir "status", mens en M.Sc er et relativit nytt begrep i Norge som ikke har fått samme fotfeste ennå. UiO er et eksempel på et universitet som ikke velger å gi tilleggstittel siv.ing på deres teknologistudier, selv om de kan gjøre det. At NTNU(og andre instuttisjoner - jeg bruker bare NTNU som et eksempel her) bruker tilleggstittel/beskrivelse av M.Sc graden, er bare for å gjør det mer "populært" siden man forbinder siv.ing med status.

Du glemmer å ta i betraktning noen elementer her. For flesteparten av de som fullfører utdannelsen sin i Norge, vil det norske arbeidsmarkedet være målet for arbeidssted. Da må man også kunne vise til en utdanning/tittel som er kjent for det norske markedet. Tittelen sivilingeniør er som du påpeker bedre kjent i det norske folket (og dermed også blandt arbeidsgivere) enn Master of Science. Så at sivilingeniør tittelen bare er der for status er nok i hovedsak en subjektiv mening. Selv har rett til å bruke tittelen sivilingeniør (attest fra NTH/NTNU fra før 2007), selv om utdannelsen min er fra utlandet og ikke er en MSc.

Ettersom en MSc er lengre enn sivilingeniørutdannelsen, vil det være rimelig (dog ikke nødvendigvis formelt korrekt) at enhver med MSc. i teknologiske fag (også fra utlandet) kan hevde sin utdannesle tilsvarer en sivilingeniør tittel.

Når det gjelder trådens egentlige tema, så er ringen et symbol på fullført utdanning fra en gitt institusjon/lærested. Jeg har selv ringen fra mitt utenlandske universitet, og selv om jeg har papirene fra NTH/NTNU (usikker på hva korrekt navn var på tidspunktet for attesten) på retten til å bruke tittelen sivilingeniør, gir det meg IKKE rett til å kjøpe sivilingeniørringen fra Gullsmed Dahlsveen.

Også flere høgskoler har egne ringer, felles er at man må ha studert og oppnådd en viss kompetanse for å ha rett til å kjøpe/bære ringen. e24 har en artikkel i fjor der de kaller ringen for "vitnemål i gull".

Til @Faith-, du kan også sjekke med gullsmeden om det er mulig å kjøpe på et senere tidspunkt. Du må i så fall forvente noe høyere pris, da du skal ha annet årstall, og ergo noe endring (ekstraarbeid) i forhold til kullet som bestiller samtidig. Med din beskrivelse av tradisjoner i familien etc. kan det jo være et bursdags/julegave ønske (bidrag til). Selv fikk jeg kjøpt i ettertid ved en slik løsning, det var et sterkt ønske hjemme at jeg hadde ringen. Jeg har brukt (og bruker) ringen daglig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ringen opprettholder et gammeldags kvinnesyn med andre ord. I så fall hadde jeg nok droppet ringen til hverdags, og heller latt disse gamle gubbene bruke ørene for å finne ut hvilken rolle jeg hadde i rommet, istedenfor å underbygge det gammeldagse tankemønsteret deres. 

Anonymkode: a16b8...7b9

Jeg skjønner hva du mener, men dette er ikke nødvendigvis så enkelt når man er ung og nyutdannet.

I et av mine første møter i min første jobb ble jeg kalt både unge dame og lille venn av en mann på 60+ som tydelig stilte spørsmål til min kompetanse og rett til å være noe annet enn udelt positiv til det han presenterte (han hadde feil, jeg hadde rett). Når jeg samme uken ble spurt hvor lenge jeg hadde tenkt å være i jobben før jeg skulle bli gravid "som alle andre jenter på din alder" følte ikke helt at disse gubbene brydde seg nevneverdig om å "bruke ørene for å finne ut hvilken rolle jeg hadde i rommet".

Hadde det skjedd i dag, hadde de fått høre det, men der og da ble jeg helt satt ut og følte meg veldig liten. Hadde jeg kunnet ha et synlig bevis på kompetansen min der og da, hadde jeg nok grepet sjansen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt alle har ikke en slik ring, nei. Jeg er altså en av dem.

Anonymkode: 96d78...f2e

Ikke jeg, heller. Ikke hadde jeg råd da jeg var ferdig siving, og ikke hadde jeg kommet til å bruke den særlig ofte. 

Anonymkode: 3d049...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Til @Faith-, du kan også sjekke med gullsmeden om det er mulig å kjøpe på et senere tidspunkt. Du må i så fall forvente noe høyere pris, da du skal ha annet årstall, og ergo noe endring (ekstraarbeid) i forhold til kullet som bestiller samtidig. Med din beskrivelse av tradisjoner i familien etc. kan det jo være et bursdags/julegave ønske (bidrag til). Selv fikk jeg kjøpt i ettertid ved en slik løsning, det var et sterkt ønske hjemme at jeg hadde ringen. Jeg har brukt (og bruker) ringen daglig.

Det jeg har uthevet trenger man ikke bekymre seg for, da ringen ikke har eksamensåret inngravert, kun serienummer. 

Anonymkode: b9ebd...a1b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har uthevet trenger man ikke bekymre seg for, da ringen ikke har eksamensåret inngravert, kun serienummer. 

OK, det visste jeg ikke. Jeg har årstall på min (ikke fra NTH/NTNU). Men jeg ville likevel sjekket om det det koster ekstra, ettersom gullsmeden må lete frem verifikasjon på at bestiller har rett til å bestille, og det kan påløpe ekstra arbeid når man bestiller utenom årets eksamskull. Koster så lite å spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

OK, det visste jeg ikke. Jeg har årstall på min (ikke fra NTH/NTNU). Men jeg ville likevel sjekket om det det koster ekstra, ettersom gullsmeden må lete frem verifikasjon på at bestiller har rett til å bestille, og det kan påløpe ekstra arbeid når man bestiller utenom årets eksamskull. Koster så lite å spørre. 

Det koster ikke noe å spørre, men det er ingen vits i. Det tas ikke opp «gruppebestillinger» på denne ringen. Man må levere rekvisisjon fra NTNU når man bestiller. Denne rekvisisjonen er et dokument man får når hovedoppgaven er innlevert, og er ikke noe gullsmeden må lete opp. Man kan også få rekvisisjonen i etterkant fra administrasjonen ved NTNU. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende, men når TS kommer med en feilaktig, og faktisk ulovlig påstand " Jeg er nylig ferdig utdannet sivilingeniør" finner jeg det nødvendig å påpeke at det faktisk ikke er lov, og dermed korrigere.

Vel, takk for opplysningene. Jeg visste faktisk ikke at jeg ikke hadde lov å kalle meg sivilingeniør. Alle professorer og institutt personell har kalt oss sivilingingeniørstudenter i alle årene mine på NTNU. Men nå som du har hevet pekefingeren din så får jeg vel skynde meg å endre dette på alle jobbsøknader og andre papirer med det samme da. Det blir dog et problem for de bedriftene som har lagt ut stillingsutlysninger hvor de søker etter nyutdannede sivilingeniører innen mitt fagfelt, for de finnes jo da tydligvis ikke... Så lenge yrkeslivet opererer med sivilingeniør tittelen så vil nok studentene holde følge. Og så lenge beskrivelsen av utdanningen min er " SIVILINGENIØR / MASTERPROGRAM 5-ÅRIG " (direkete kopi fra studiets hjemmeside) så kommer jeg til å kalle meg for sivilingeniør. 

1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg har en rekvisisjon jeg fikk fra fakultetet etter jeg leverte papirene på avsluttende mastergrad som bekrefter at jeg kan kjøpe ringen, så det skal ikke bli noe problem :) 

Ellers så har jeg bestemt meg for å stikke innom Dahlsveen å prøve ringen, og kjøpe den om jeg kan tenke meg å gå med den, ellers dropper jeg det tror jeg. Kan jo være jeg syns det er penere i "kvinnestørrelse". Det er kun enkelte av de mannelige familiemedlemene mine som faktisk går med ringen, og jeg har dermed kun sett den i ganske store størrelser, kan være det er derfor jeg tenker at ringen ser maskulin ut. Så jeg får prøve og se :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt sært, men det er nå min mening, jobber som håndverker å ser mye rart, å har sett folk har Siv Ing. Etterfulgt av navn på navneskilt på huset å på postkassa, tror dette var litt mer "vanlig før"

Anonymkode: 8bcd9...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt sært, men det er nå min mening, jobber som håndverker å ser mye rart, å har sett folk har Siv Ing. Etterfulgt av navn på navneskilt på huset å på postkassa, tror dette var litt mer "vanlig før"

Anonymkode: 8bcd9...59b

Synes ikke det er mer sært med ring enn å se kontorveggene hos håndtverkere prydet med fag- og mesterbrev. Som håndtverker er det ofte forbundet med brudd på HMS å ha på ring på finferen i utførelsen av arbeidet, så ser at det er praktiske grunner til at dette ikke er utbredt der.

Jeg synes forøvrig det er stilig med brevene innrammet på veggen. Gir inntrykk av seriøsitet og kompetanse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Faith- skrev:

Vel, takk for opplysningene. Jeg visste faktisk ikke at jeg ikke hadde lov å kalle meg sivilingeniør. Alle professorer og institutt personell har kalt oss sivilingingeniørstudenter i alle årene mine på NTNU. Men nå som du har hevet pekefingeren din så får jeg vel skynde meg å endre dette på alle jobbsøknader og andre papirer med det samme da. Det blir dog et problem for de bedriftene som har lagt ut stillingsutlysninger hvor de søker etter nyutdannede sivilingeniører innen mitt fagfelt, for de finnes jo da tydligvis ikke... Så lenge yrkeslivet opererer med sivilingeniør tittelen så vil nok studentene holde følge. Og så lenge beskrivelsen av utdanningen min er " SIVILINGENIØR / MASTERPROGRAM 5-ÅRIG " (direkete kopi fra studiets hjemmeside) så kommer jeg til å kalle meg for sivilingeniør. 

Jeg har en rekvisisjon jeg fikk fra fakultetet etter jeg leverte papirene på avsluttende mastergrad som bekrefter at jeg kan kjøpe ringen, så det skal ikke bli noe problem :) 

Ellers så har jeg bestemt meg for å stikke innom Dahlsveen å prøve ringen, og kjøpe den om jeg kan tenke meg å gå med den, ellers dropper jeg det tror jeg. Kan jo være jeg syns det er penere i "kvinnestørrelse". Det er kun enkelte av de mannelige familiemedlemene mine som faktisk går med ringen, og jeg har dermed kun sett den i ganske store størrelser, kan være det er derfor jeg tenker at ringen ser maskulin ut. Så jeg får prøve og se :) 

Hva de kaller masterprogrammet er jo fullstendig irrelevant, da dette ikke har noe med selve tittelen å gjøre. Du har ikke lov til å utgi deg for sivilingeniør som tittel, og kan faktisk i teorien straffes med inntil 3 års fengsel. Dette er ikke tull.

" Paa samme Maade (Med Bøder eller Fengsel)straffes den, som under Udøvelsen af en Virksomhed falskelig udgiver sig for dertil at have offentlig Bemyndigelse eller tillægger sig en Benævnelse, der sædvansmæssig alene anvendes paa den, der har offentlig Bemyndigelse.

Med Bøder straffes den, der giver offentlig Forestilling eller lignende uden Øvrighedens Tilladelse, hvor saadan er fornøden.

Kilde: Lovdata.no; Straffeloven § 332.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva de kaller masterprogrammet er jo fullstendig irrelevant, da dette ikke har noe med selve tittelen å gjøre. Du har ikke lov til å utgi deg for sivilingeniør som tittel, og kan faktisk i teorien straffes med inntil 3 års fengsel. Dette er ikke tull.

" Paa samme Maade (Med Bøder eller Fengsel)straffes den, som under Udøvelsen af en Virksomhed falskelig udgiver sig for dertil at have offentlig Bemyndigelse eller tillægger sig en Benævnelse, der sædvansmæssig alene anvendes paa den, der har offentlig Bemyndigelse.

Med Bøder straffes den, der giver offentlig Forestilling eller lignende uden Øvrighedens Tilladelse, hvor saadan er fornøden.

Kilde: Lovdata.no; Straffeloven § 332.

Herregud.

Til TS: Ville dratt og prøvd den på. Jeg er ikke sivilingeniør, men det er ikke uvanlig med masterring ved min institusjon heller. De har brukt det i titalls år. Det var mange som kjøpte den, og det er til og med en egen ringfest for å feire vitnemålet i gull. Synes ikke det er pompøst, men en artig tradisjon.

Jeg kjøpte den ikke selv, da jeg ikke likte den godt nok til å betale 4000-5000. Her er vår: 

Men om man faktisk tror man kommer til å bruke dem, så hvorfor ikke? Tenker ikke at man er høy på seg selv, men at man er stolt og glad over en prestasjon man har greid. 

Screenshot_2016-06-14-04-50-39.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg misunner dere jeg! Hadde vi hatt en slik ring etter endt master i rettsvitenskap hadde jeg i alle fall kjøpt en. Fin tradisjon, og noe til å knytte sammen alumniene i ettertid.

Anonymkode: 4006e...584

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke sivilingeniør, men ingeniør. Hadde nok kjøpt den, men kun som ett minne. Hadde ikke gått rundt med den for å vise at jeg var sivilingeniør. Hadde nok hatt den hjemme et sted hvor det passet seg, som et lite minne og en påminnelse om at hardt arbeid lønner seg :) 

Anonymkode: 1a227...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ringen er faktisk fin å ha under møter med folk som ikke vet hva ens rolle er (særlig som kvinne, trist nok) samt i familieselskap hvor tante Tutta ikke gjør annet enn å skryte av sønnens utdanning og kompetanse. 

Anonymkode: 48533...056

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sivilingeniør, men ingeniør. Hadde nok kjøpt den, men kun som ett minne. Hadde ikke gått rundt med den for å vise at jeg var sivilingeniør. Hadde nok hatt den hjemme et sted hvor det passet seg, som et lite minne og en påminnelse om at hardt arbeid lønner seg :) 

Flere av høgskolene har også egne ringer, så sjekk ut der du tok din utdanning. Ringen symboliserer oppnådd utdanningsgrad ved gitt lærested, og noen er finere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Flere av høgskolene har også egne ringer, så sjekk ut der du tok din utdanning. Ringen symboliserer oppnådd utdanningsgrad ved gitt lærested, og noen er finere enn andre.

Det har ikke vært en tradisjon på min skole dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den er så stygg. Og hva skal man med den? Er ikke vitnemålet nok bevis på at man er sivilingeniør? Samboeren min ler av de på jobben hans som bruker ringen. Det er typisk de som ikke er de faglig sterkeste som bruker ringen. 

Anonymkode: 9f94d...6c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...