hanni Skrevet 3. november 2004 #1 Del Skrevet 3. november 2004 Hei. Jeg trenger litt gode råd. Sønnen min er 13 dager nå, og de siste tre dagene har han vært plaga med luft i magen. Helsestasjonen mener problemet er at jeg har så mye melk at han sluker luft når han spiser. Jeg tror kanskje også at han spiser litt for mye. Men han vil ha mat skikkelig ofte, og han er jo for liten til at jeg kan gi ham smokk enda... I tillegg får jeg ham nesten aldri til å rape etter han har spist, heller ikke underveis. Jeg har et veldig normalt kosthold, har kutta ut løk og krydra mat og drikker aldri brus. Gode råd er litt dyre nå, for vi sliter veldig med å få ham til å sove både om dagen og på natta. Jeg har begynt å drikke ammete for å se om det hjelper. Men det øker jo samtidig melkeproduksjonen, og det vil jeg absolutt unngå... Vi har fått beskjed om å ikke gi ham minifom/fenikkelte enda fordi han er så liten. Har prøvd babymassasje, men det fungerer også bare litt. Jeg er svært takknemlig for gode råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipa Skrevet 3. november 2004 #2 Del Skrevet 3. november 2004 han er ikke for liten for smokk men det vil vel kanskje ikke hjelpe på det med luften, men du får jo "avlastning".. Når du prøver å få han til å rape- stryker du han på ryggen..eller dunker litt på rompa ( eller begge deler)..mulig du gjør det og at det ikke går alikevel, men ville bare skrive det..Noen ganger komme rrapen leeenge etter..bare sitt og kos dere lenge så kanskje det hjelper..Mannen min var bedre en meg på å få Lukas til å rape, han dunka på rompa, jeg stryker.. Håper virkelig det ordner seg da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2004 #3 Del Skrevet 3. november 2004 Prøv å legg ham på magen på underarmen din, med hodet opp mot albuen., og gå noen runder på gulvet. Jeg hadde problemer å få mine til å rape bare med å legge dem på skulderen når de var så små, det ble bedre etterhvert. Men å bysse på magen, det hjalp. Hørtes ut som en kaisjauer som rapet........... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 3. november 2004 #4 Del Skrevet 3. november 2004 Prøv å legg ham på magen på underarmen din' date=' med hodet opp mot albuen., og gå noen runder på gulvet. Jeg hadde problemer å få mine til å rape bare med å legge dem på skulderen når de var så små, det ble bedre etterhvert. Men å bysse på magen, det hjalp. Hørtes ut som en kaisjauer som rapet...........[/quote'] dette hjalp oss, også være obs på når en stryker de på ryggen at en bare stryker oppover, det var så mange som skulle få opp rapen på ida, som strøk opp og ned bevegelser. pluss dunke på rumpa. Rapen er kjempeviktig å få ut, og den første mnd brukte vi av og til 10 min, kanskje mer for å få den ut. Men jammen var den god når den først kom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni Skrevet 3. november 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 3. november 2004 Takk for råd! Jeg tar ham mest over skulderen og stryker på ryggen, eller dunker litt lett. Og så hufser jeg ham litt opp liksom. Jeg er ikke flink til å ha ham på magen - synes det er litt skummelt med hodet Det er også vanskelig å ha ham lenge på skulderen for han blir så veldig urolig og virrer med hodet... Luftsmertene i magen kommer veldig kjapt etter måltidet - så det kan være noe med hvordan jeg ammer ham også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 3. november 2004 #6 Del Skrevet 3. november 2004 Et lite tips som hjalp oss veldig og som fremdeles funker: Varm opp 100 ml vann og bland med en teskje sukker. Magesmertene blir borte med en gang hos vår sønn. Fant det i Nina Misvær sin bok for småbarnsforeldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heline Skrevet 3. november 2004 #7 Del Skrevet 3. november 2004 Hadde samme problemet med eldstemann. Vi ble godt hjulpet av Minifom som vi kjøpte på apoteket. Det var helsesøster som tipset oss om det. Vi ble fortalt at Minifom ikke virker for alle, men at det var helt ufarlig å prøve. Middelet skal virke ved at det løser opp luftbobler i tarmen. Men jeg husker ikke helt om hun var så liten som din lille da vi begynte med det. Håper at det ordner seg for dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 3. november 2004 #8 Del Skrevet 3. november 2004 Et tips når det gjelder rapestilling... Jeg pleide å sette gutten på fanget mitt, sånn at han satt og ikke hang over skulderen. Da kom rapen lettere for han.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #9 Del Skrevet 3. november 2004 Vi fant også dette effektivt, og når du finner ut av hvordan du skal holde ham slik er det veldig greit - det er også en fin stilling for å bysse og roe ned. Hodet legger seg fint til rette i armkroken din! Det kan også være fint å legge babyen på ryggen og så presse bena/knærne forsiktig mot magen. Det gir litt ekstra trykk på magen, og dermed kommer rapen. Et annet tips: legg barnet mot ditt bryst/skulder, plasser din hånd mellom babyens mage og din kropp, og beveg fingrene forsiktig. Vår erfaring er at det også lindret litt smerter hos den lille. Jeg vil også si at Minifom er absolutt ufarlig, så det er bare tull at han er for liten til det. Minifom tas ikke opp i kroppen i det hele tatt - det bare virker på luftboblene i magen. Hvor god effekten er kan diskuteres, men det er vel verdt å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #10 Del Skrevet 3. november 2004 Vi hadde veldig like problemer når sønnen vår var nyfødt. Han spiste antagelig for mye, og fikk vondt i magen, særlig om kvelden. Rådet jeg fikk fra sykehuset var å gi litt vann på tåteflaske (ikke sukkervann). Vannet gjorde at han rapte og prompet mer. Det hjalp faktisk. Ta ca. 30 ml på en ren tåteflaske, og varm flasken til vannet er 37 grader. Du trenger ikke å koke vannet hvis dere har god vannkvalitet. de gjorde ikke det på sykehuset hos oss. Du kan prøve med smokk også. Han har jo tydligvis forstått dette med ammingen. Det kan gjøre at han lar puppen være i fred litt, hvis det er for mye mat som er problemet. Det går over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BritElin Skrevet 3. november 2004 #11 Del Skrevet 3. november 2004 De småbruker jo litt tid på å "lære" seg å rape etter et måltid det er iallefall min erfaring, du må jobbe litt i begynelsen for å få rapen men det går lettere etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni Skrevet 3. november 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 3. november 2004 Takk for mange gode svar. Jeg skal jobbe litt mer med den rapingen. Jeg gir nok litt for fort opp... Det er jo tydelig at han ikke har veldig vondt, for han skriker ikke - men han jamrer seg fælt - så jeg skjønner at noe plager ham. Vi prøver nok minifom også da. Og en ting til: Jeg begynte med jerntabletter et par dager før dette starta - og så har jeg hørt at det kan være tøft for magen min iallfall. Jeg kutta ut i går og i dag - så jeg avventer litt effekten av det.... Er det ellers riktig at han skal ligge litt på skrå oppover når han spiser (altså når jeg ammer sittende)? Eller kan han ligge helt vannrett? Kanskje noe jeg innbiller meg at det har noe å si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2004 #13 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg har hatt to barn med kumelkallergi. Jeg måtte kutte ut alt som inneholdt kumelk i min mat, ost, smør osv. osv. og da mener jeg absolutt alt!!! Og da kan jeg fortelle at det blir et nokså snevert mattilbud igjen til deg, for det meste inneholder jo melk når en tenker etter...men det hjelper jo litt da. Når ungene var et år (!) fikk jeg tatt allergitest som påviste allergi på begge to. De vokste det av seg etter noen år, men jeg må innrømme at med tredjemann var jeg også veldig på vakt, men med han gikk det bra. Det var første gang jeg fikk en unge til å rape skikkelig bl.a. Du må kutte ut alle melkeprodukter i 2-3 dager for å se virkningen. Kan skrive mer senere dersom du ønsker, har det litt travelt akkurat nå. Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 3. november 2004 #14 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg la guttebassen på magen på ammeputa da han var mindre, jeg. Da blir det ikke så slitsomt å sitte i evigheter å få opp rapen... Nå legger jeg ham på knærne mine (han på magen) eller hengende på skulderen eller sittende på fanget mitt. Hva med å prøve forskjellige ammestillinger? Du kan jo prøve å pumpe og gi fra flaske for å se om det hjelper. Men obsobs: dersom sugeteknikken ikke er skikkelig på puppen, kan det være at barnet ikke tar puppen etter å ha fått flaske... Her i hus går flaske og smokk og merker og pupp om hverandre, men ikke alle er så heldige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 3. november 2004 #15 Del Skrevet 3. november 2004 Du har fått mange gode råd her, og vi har også vært innom det meste. Vi bruker minifom før hvert måltid og har gjort det helt siden han kom hjem fra sykehuset. Nå har vi snart brukt opp andre flaska. Det fungerer kjempegodt hos oss og vi har ikke hatt luftplager på en 5 - 6 uker tror jeg. Siden vår kun spiser mme får han også en flaske tilsatt maltekstrakt pr dag. Ellers hjelper den holdemetoden ganske godt, og vi raper han ofte - gjerne 5 ganger gjennom et måltid. For oss fungerer det best å ha flere små rape enn en stor. Det er ikke greit når de har luftsmerter, men masse lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni Skrevet 4. november 2004 Forfatter #16 Del Skrevet 4. november 2004 Problemet er trolig løst - eller kan løses. Var på helsestasjonen i dag. De mente at han fikk for mye mat, men ikke slukte luft, men sånn sett fikk litt magetrøbbel. Fikk beskjed om å amme bare hver tredje, helst hver fjerde time, og avbryte måltidene etter 20 min til sammen. Og fikk beskjed om å begynne med smokk. Så vi skal prøve det etterpå. Lærte også babymassasje/kolikkmassasje - det funka kjempebra. Takk for gode råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murmeldyret Skrevet 5. november 2004 #17 Del Skrevet 5. november 2004 Høres akkurat ut som Lillepia mi det der Mitt innlegg er nok ikke akkurat så oppløftende, for vi prøvde vel alle råd uten at det virket Hun spiset mye, fort og ofte, og rapet nesten aldri. Verken minifom, sukkervann eller varmt vann hjalp. Vi prøvde også fotsone terapi og kiropraktor, uten hjelp. Men mange har jo hatt god effekt av alle disse rådene, så jeg håper vikelig det hjelper dere. Det ble gradvis bedre etter noen måneder hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni Skrevet 5. november 2004 Forfatter #18 Del Skrevet 5. november 2004 Ja. Nå ammer jeg altså sjeldnere og prøver å "avbryte" måltidet etter 15 min. Dette resulterte i at han nå, etter et døgn med denne "behandlingen" var sinnsykt sulten. Så nå hadde jeg ikke hjerte til å løsrive ham. Han spiste i 40 min og har nå vondt i magen - selvsagt Jeg trodde egentlig at babyer skulle greie å styre matinntaket sitt selv. Helsesøsteren jeg snakka med i går sa at man bare skulle gi etter behov første uka... Jeg tror jeg blir litt småruskete av alle ammeråd som er så utrolig forskjellige. Men han tar smokken iallfall - det er da enda noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå