Gå til innhold

Hente valp; 110mil i bil eller reise med fly?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Om drøyt en måned henter jeg en vakker firbent fra et seriøst oppdrett i Ungarn. :hoppendeglad:Jeg har en liten frykt for å reise med fly, men ikke slik at jeg absolutt ikke vurderer det. Spørsmålet er mer rettet til hva som kan virke best for valpen. Valpen vil være litt yngre enn 4 mnd (3 mnd + 21 dager pga rabiesvaksinen.) 

Alternativ 1; vi reiser med fly.
Jeg vet mange har reist med fly for å hente valper og at dette har gått smertefritt, men kjenner også flere som har hatt litt problemer med dette. Hunden vil være for stor til å være med i kabinen, så den må være i lasterommet. Jeg har lest masse om hvordan hundene har det i lasterommet, og tviler ikke på at de har det greit der inne. Men hvordan vil det være for en valp som blir "kidnappet" fra sitt trygge og vandte? 

Alternativ 2; vi kjører bil.
Det er ca 110 mil, og i følge google maps ca 20 timer kjøring. Vi vil selvfølgelig ha mange stopp på hjemveien, både for valpens og vår egen del. Og det ville kanskje også vært greit å ta en overnatting et sted på veien. Men fordi jeg ikke ønsker å dra alene, (føler det er greit å være to, slik at vi kan følge litt ekstra med på valpen om den blir bilsyk eller våkner for å tisse, og også bytte på kjøring) har vi en liten deadline da reisekompanjongen min bare har 4 dager fri. Vi kan evt reise etter jobb den ene dagen, og får da 4,5 dag til å kjøre tur-retur. 
Hvordan skal vi evt. gjøre det med mat? Jeg har forstått at det er dumt å gi valpen mat før man kaster seg inn i bilen, men den er jo nødt til å få mat på veien, og selv om vi selvsagt vil legge all tiden vi kan i at valpen skal få en fin tur hjem, vil vi få unna mest mulig kjøring på en dag, så sånn sett vil det være dumt å måtte stoppe tre ganger om dagen for å mate valpen og vente i 2 timer før vi kan kjøre videre.
Jeg tenker også at en slik biltur hjelper til å raskere knytte et sterkere bånd til valpen, at vi - dersom den ikke blir bilsyk, får en fin tur og en god start, og at den samtidig kanskje lærer å kjøre bil. (Det var nemlig et sant helvete å lære min forrige hund :tongue: )

Hva tenker dere? Er det noen av dere som har erfaring med å kjøre såpass langt for å hente valp? Evt. hvor lang tid brukte dere?
Noe annet jeg bør tenke på? 

Anonymkode: e8df4...3c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde flydd. Tar en 4-6 timer totalt hele reisen, fort og gæli. Hadde ikke orket å kjøre gjennom halve Europa, på denne sommertiden da det er steikende sol og oppi 35-38 grader i sola. Studerer i Ungarn så vet hva jeg snakker om :P

Anonymkode: 33d33...4a3

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Om drøyt en måned henter jeg en vakker firbent fra et seriøst oppdrett i Ungarn. :hoppendeglad:Jeg har en liten frykt for å reise med fly, men ikke slik at jeg absolutt ikke vurderer det. Spørsmålet er mer rettet til hva som kan virke best for valpen. Valpen vil være litt yngre enn 4 mnd (3 mnd + 21 dager pga rabiesvaksinen.) 

Alternativ 1; vi reiser med fly.
Jeg vet mange har reist med fly for å hente valper og at dette har gått smertefritt, men kjenner også flere som har hatt litt problemer med dette. Hunden vil være for stor til å være med i kabinen, så den må være i lasterommet. Jeg har lest masse om hvordan hundene har det i lasterommet, og tviler ikke på at de har det greit der inne. Men hvordan vil det være for en valp som blir "kidnappet" fra sitt trygge og vandte? 

Alternativ 2; vi kjører bil.
Det er ca 110 mil, og i følge google maps ca 20 timer kjøring. Vi vil selvfølgelig ha mange stopp på hjemveien, både for valpens og vår egen del. Og det ville kanskje også vært greit å ta en overnatting et sted på veien. Men fordi jeg ikke ønsker å dra alene, (føler det er greit å være to, slik at vi kan følge litt ekstra med på valpen om den blir bilsyk eller våkner for å tisse, og også bytte på kjøring) har vi en liten deadline da reisekompanjongen min bare har 4 dager fri. Vi kan evt reise etter jobb den ene dagen, og får da 4,5 dag til å kjøre tur-retur. 
Hvordan skal vi evt. gjøre det med mat? Jeg har forstått at det er dumt å gi valpen mat før man kaster seg inn i bilen, men den er jo nødt til å få mat på veien, og selv om vi selvsagt vil legge all tiden vi kan i at valpen skal få en fin tur hjem, vil vi få unna mest mulig kjøring på en dag, så sånn sett vil det være dumt å måtte stoppe tre ganger om dagen for å mate valpen og vente i 2 timer før vi kan kjøre videre.
Jeg tenker også at en slik biltur hjelper til å raskere knytte et sterkere bånd til valpen, at vi - dersom den ikke blir bilsyk, får en fin tur og en god start, og at den samtidig kanskje lærer å kjøre bil. (Det var nemlig et sant helvete å lære min forrige hund :tongue: )

Hva tenker dere? Er det noen av dere som har erfaring med å kjøre såpass langt for å hente valp? Evt. hvor lang tid brukte dere?
Noe annet jeg bør tenke på? 

Vel, jeg hadde aldri aldri sendt noen av dyrene mine i lasterommet på fly! Kan du forestille deg hvordan det er for en liten valp som blir tatt fra moren og søsknene sine og stenges inne i et bur helt alene og bli fraktet i en maskin med MASSE bråk? Turbulens osv osv. Det er på ingen måte alltid at det går så bra heller. Bare så det er nevnt. Ja - det går bra ofte, men ikke alltid.

Jeg kjenner flere flyvertinner og folk som jobber med cargo og alle de jeg kjenner ville selv aldri ha sendt dyrene sine som cargo! Det sier litt....
Hunden får ikke bli med inn i cabinen? Helt utelukket?

Hilsen oppdretter og dyrepleier

Anonymkode: 4802e...7e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldr sendt i lasterommet. Som hun over kjenner jeg en som pleide å jobbe med flylast, og han sa han aldri ville sendt dyret sitt som cargo.

Anonymkode: bdb5d...f42

• Liker 2
Skrevet

Vi kjørt i 25 timer tur/retur for å hente valp. Den fikk mat underveis og det ble selvsagt litt oppkast men med mange tepper og ei dyne så var det bare å bytte ut etter hvert. Fly var uaktuelt og kommer fortsatt til å være det. Men valp vet man aldri hvor nervøs den kan være og om din valp har i seg like mye nervøsitet som det vår hadde så blir den "ødelagt" av en flytur alene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde flydd. Tar en 4-6 timer totalt hele reisen, fort og gæli. Hadde ikke orket å kjøre gjennom halve Europa, på denne sommertiden da det er steikende sol og oppi 35-38 grader i sola. Studerer i Ungarn så vet hva jeg snakker om :P

Anonymkode: 33d33...4a3

Hadde det bare vært meg det hadde vært snakk om hadde jeg ikke vært i så stor tvil. Men det er snakk om en liten valp som ikke har fått ekstremt mye erfaring med omverdenen, og i hvertfall ikke et lasterom på fly med masse bråk og turbulens. Det er mange som sier det går bra, men igjen er det disse historiene hvor det ikke har gått like bra som sitter igjen. Og selv om det ikke blir helt det samme, setter man jo ikke personer - og ihvertfall ikke små barn, bak i lasterommet på et fly. Hadde jeg dog kunne hatt ham med inn i kabinen ville jeg vært litt tryggere på det, for da hadde han ikke vært alene. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg hadde aldri aldri sendt noen av dyrene mine i lasterommet på fly! Kan du forestille deg hvordan det er for en liten valp som blir tatt fra moren og søsknene sine og stenges inne i et bur helt alene og bli fraktet i en maskin med MASSE bråk? Turbulens osv osv. Det er på ingen måte alltid at det går så bra heller. Bare så det er nevnt. Ja - det går bra ofte, men ikke alltid.

Jeg kjenner flere flyvertinner og folk som jobber med cargo og alle de jeg kjenner ville selv aldri ha sendt dyrene sine som cargo! Det sier litt....
Hunden får ikke bli med inn i cabinen? Helt utelukket?

Hilsen oppdretter og dyrepleier

Anonymkode: 4802e...7e0

Der de setter hundene er det ikke så mye mer bråk enn inne i kabinen, men det er litt som du skriver jeg tenker. Derfor jeg ble så himla usikker også. Var også ei som tilbudte seg å ordne med frakt, og at hun reiste med fly opp. Men det er ihvertfall utelukket. Det er ikke kun flyturen jeg er bekymret for heller, jeg jobber selv på flyplass, og har sett hvordan de kjører med hunder og andre dyr på lasteplanet. 
Forrige hunden jeg hadde var et veldig usikkert individ, og jeg har ikke så veldig lyst til å ta store sjanser på slike ting når hunden er så ung, men gjøre alt for at forutsetningene skal hjelpe på en tryggere valp, og vite at det ihvertfall ikke er min skyld dersom denne hunden også skulle vise seg å være usikker. 

Dessverre helt utelukket ettersom det er en større rase, og valpen vil være for stor iht. reglene. Hvis ikke hadde jeg ikke vurdert å kjøre så mye som jeg gjør. Hadde det vært opp til meg hadde vi gjerne kunne brukt så mange dager som helst på denne kjøreturen, men føler likevel at selv om det pr. dag blir mange timer i bil, fortsatt er bedre enn en skummel kort tur i fly. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldr sendt i lasterommet. Som hun over kjenner jeg en som pleide å jobbe med flylast, og han sa han aldri ville sendt dyret sitt som cargo.

Anonymkode: bdb5d...f42

Det er litt godt å lese at jeg ikke bare er skikkelig hønemor her, selv om det vil bli en rimelig lang biltur. Jeg syns liksom det virker litt skummelt å sette "babyen" sin bak i lasterommet, spesielt når han nettopp har blitt røsket vekk fra sine nære og kjære, og alt som er trygt for den. 

AnonymBruker
Skrevet

Bekvemmelighetshensyn: Fly.

Dyrevernhensyn: Bil. 

Anonymkode: 7af48...3de

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Sulosi skrev:

Vi kjørt i 25 timer tur/retur for å hente valp. Den fikk mat underveis og det ble selvsagt litt oppkast men med mange tepper og ei dyne så var det bare å bytte ut etter hvert. Fly var uaktuelt og kommer fortsatt til å være det. Men valp vet man aldri hvor nervøs den kan være og om din valp har i seg like mye nervøsitet som det vår hadde så blir den "ødelagt" av en flytur alene. 

Ikke sant, det er det jeg frykter at det skal gjøre, spesielt mtp at jeg har hatt en usikker hund fra før og vet hvor frustrerende det kan være. (Selv om hun var verdens beste :rodmer:) Jeg vet det kan gå bra, men er jo ikke dermed sagt at det gjør det. 

Hvordan gjorde dere det med bilturen? 
Oppkast og andre uhell regner jeg med at kan skje, og det er jo absolutt ingen krise. Men greit å få byttet ut til rent da, ja. Både pga lukt og at valpen selvsagt skal få slippe å sove i det. 

24 minutter siden, Sulosi skrev:

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bekvemmelighetshensyn: Fly.

Dyrevernhensyn: Bil. 

Anonymkode: 7af48...3de

Takk for svar. Ingen tvil om at hunden skal gå først, var derfor jeg opprettet denne tråden. :)  Er bare litt redd for at det kanskje ville vært en for lang biltur for valpen, og om det da ville være bedre å reise med fly. Har rådført meg litt med andre jeg kjenner, som mener at det vil være bedre med en flytur på 2,5 time fremfor ti ganger så mange timer i bil. 

Vi har aircondiotion i bilen, så sommervarmen vil ikke være noe problem. Og som jeg skrev i HI kommer vi selvsagt til å ha mange stopp på veien, og antakelig en natt overnatting. Den egentlige planen var å kjøre og møte oppdretter i Tyskland hvor hun skulle på utstilling og hente ham der, men så ble ikke utstilling et alternativ for dem likevel, og reiseveien blir da fordoblet. Så ble litt stresset over at kjøring kanskje ikke ville være en mulighet likevel. Men så lenge det ikke er uforsvarlig å kjøre så mange timer på relativt kort tid, så vil jeg gjerne heller kjøre. 
Har sett at det er mange som velger å reise med valpen i fanget eller mellom bena på hjemreisen, men jeg tenker å ha den i bur for sikkerhetens skyld. Og i stedet for å sette buret i bagasjen, tenkte jeg vi kunne legge ned ett av setene bak og feste buret der, slik at den som ikke kjører kan sitte der med den, slik at den kan få litt nærhet, og det er lettere å se når valpen har våknet og må ut en tur. Evt kan vi jo sette på ham bilsele og ordne med tepper og slikt slik at setene ikke blir ødelagt for evt. uhell. 

Vi skal sette oss ned å planlegge turen mer nøyaktig i morgen, derfor jeg også vil ha litt råd for hva som virker best å gjøre. Aldri hentet valp lengre enn 2,5 - 3 timer unna, det var litt mindre å tenke på da. Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare, setter pris på det. Har noen flere erfaringer eller tips å dele tar jeg gladelig imot :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt hund med fly (faktisk fra Ungarn 😃), men aldri valp. Jeg ville ikke sendt en valp jeg nettopp hadde fått i lasterommet på et fly. Det kan gå bra - eller du kan traumatisere hunden, i verste fall for resten av livet. Er det en vizsla? De er ofte ganske følsomme/sensitive.

Jeg ville kjørt. Men husk at hunder ikke skal ligge løse i bil.

Anonymkode: a253b...ec9

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri sendt valp i lasterommet. 

Anonymkode: 90b8c...333

Skrevet

110 mil i bil?! Alt over 40 mil i bil er galskap! Ta fly! 

AnonymBruker
Skrevet

Kan tog være et alternativ?

Anonymkode: d4db1...f4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, prt90 skrev:

110 mil i bil?! Alt over 40 mil i bil er galskap! Ta fly! 

Jeg ser ikke helt hvorfor det er galskap? 

Nå har vi fått pratet og diskutert litt, og jeg har rådført meg med ganske mange. Det er veldig mange forskjellige meninger rundt dette, og jeg konkluderer med at det er både negativer og positiver med begge deler. 

Vi skal prøve å få til at vi har en uke til rådighet, det er en arbeidsdag midt i uka som ødelegger litt slik at vi bare får 4 dager på oss til å reise, så denne dagen skal vi forsøke å bytte. Da kan vi ha en mer avslappet kjøretur, med overnatting både nedover, i Budapest og et par overnattinger på vei hjem. Skulle vi ikke få til det, reiser vi mest sannsynlig med fly - selv om jeg ikke er veldig fan av å ha valpen i cargo, tror jeg det skal gå bra. Og jeg tror det er bedre for både valpen og oss selv å ikke måtte stresse hjem i bil, men heller ta en kort flytur. 

Det skjer selvfølgelig at folk får dårlig erfaring av å reise med fly, men igjen så er det disse erfaringene man hører mest om. På samme måte er det mange som har dårlig erfaring av å kjøre med valp på såpass lange distanser. Med bilder, video og samtaler med oppdretter sitter jeg med et veldig godt inntrykk av at dette er en fin, stødig og tøff liten herremann, og hvis vi sørger for at han er litt sliten før flyreisen tror jeg 2,5 time i fly skal gå bra. Men jeg kjører mye heller dersom vi klarer å ordne slik at vi har en uke til rådighet. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan tog være et alternativ?

Anonymkode: d4db1...f4e

Det er dessverre ikke det. Da tror jeg likevel det er greit å kjøre bil når vi er to stk om det. Det blir veldig mange timer i bur, så jeg tenker å ha med bilsele i tillegg. Da vil jeg ha mulighet til å han nær meg dersom han skulle bli urolig. (Kanskje litt for min egen del for å stjele litt kos når jeg ikke kjører selv :sjenert: ) Ønsker ikke å ha ham løs mellom bena eller på fanget mtp sikkerhet. 

Takk for råd og tips! Er det noen flere som har erfaring med å hente valp med fly eller bil, leser jeg gjerne om det. Eller hvis noen har andre råd og tips å komme med :)

Skrevet

Har nylig fått en valp, som var langt unna, mine foreldre som bor nærmere enn vi gjør hentet valpen for oss, da kjørte han ca 30 mil den dagen, og et par dager etterpå når vi hadde hentet han hos dem kjørte han med oss hjem, som er ca 64 mil. Selvfølgelig ikke like langt som det du snakker om, men det tror jeg ikke er noe problem. Stopp en del og luft, og overnatter du i tillegg tror jeg det går helt fint. 

Valpen vår sov stort sett hele veien, utenom når vi luftet han, var ikke noe problem i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet

2,5 timer er LENGE hvis du får angst i det sekundet luken lukkes. Altså, sammenlign med alene hjemme-trening da! Der starter man med 5-10 sekunder, og det kan gå mange dager før man er oppe i 5 minutter. Hvordan noen kan ha hjerte til å sette en valp i lasterommet på et fly fatter jeg virkelig ikke!! 

Anonymkode: 90b8c...333

• Liker 3
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Ole Brumm skrev:

Bil.

Jeg har hentet to av våre hunder rundt om i Norge.  8 og 9 timer med bil, vær veg. Så verdt det. Fly tar rundt 1 time bare. Men aldri om jeg tar fly med en liten valp.

Valper sover mye.
Mitt råd er; håndduk og tisselaken. De tisser sjeldent der de sover. Men, du vet aldri om hunden blir nervøs og skvetter litt. Tissekladder kjøpes billig hos apoteket. Du får kjøpt det i dyrebutikk, men det er overpriset.
Vann, masse vann. Prøv å unngå mat i tilfelle valpen blir bilsyk. Du kan gi mat på kvelden ved overnatting. Men ikke før du kjører. Husk; etter at valpen har sovet så skal den tisse. Som oftest. Fin liten huskeregel, ingen vits i å stopp mens den sover. Våre hunder tisset ikke på turen hjem, selv om at vi stoppet flere ganger. 

Du kan bruke bilsele og ha han på sete ved siden av deg i baksete. For kos er et must. Jeg klarte ikke å kjøre en gang jeg. Kjørte nedover, men pappa klaget over farten litt :fnise: Var så ivrig til å møte klumpen. Hjemover hadde jeg ikke sjanse til å kjøre, var for opptatt med valpen. 

Fly er dyremishandling i mine øyne. Ihvertfall valp! 
Dyr i kabinen er noe helt annet, hvis det er kort flyreise. 
Mange glemmer at få timer før du henter valpen, så var den hos mammaen sin! Valpen har aldri vært alene uten mor og kullsøsken. Du er en fremmed. Alt er nytt, lukt, stemmer, folk. Alt. Valpen er plutselig helt alene for første gang. Også skal du liksom forlate den i et mørkt rom, med mye bråk og fremmed plass i flere timer? 
Har sagt det så mange ganger på KG, for folk glemmer helt logisk tankegang når det kommer til valper. 

Enig.

Hvis det ikke ordner seg med fri til vennen din, ville jeg kjørt ned selv og betalt flybilletten ned til Budapest for vennen din. Det er ofte relativt billige billetter, selv nå. Uansett er neppe flybilletten den største utgiften. Så har dere 3-4 dager på å kjøre nordover. Det burde være mer enn nok tid.

Anonymkode: a253b...ec9

• Liker 1
Skrevet

bruk bil.Da kan dere stoppe flere ganger .

Aldri i verden om jeg ville satt mine på lasterom..Da ville jeg heller gått hjem ..Sån satt på spissen.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg har hentet to valper med fly, begge gangene gikk problemfritt og valpene var ikke særlig preget av det.
Ene gangen kjørte vi først 55 mil for så å ta fly, for å unngå å mellomlande. Valper er egentlig noen tøffe vesener og de aller fleste klarer det fint! Spør oppdretter om de kan venne valpen til flylyde og boksen den skal være i :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, OppNedPåAlt skrev:

Hei!

Jeg har hentet to valper med fly, begge gangene gikk problemfritt og valpene var ikke særlig preget av det.
Ene gangen kjørte vi først 55 mil for så å ta fly, for å unngå å mellomlande. Valper er egentlig noen tøffe vesener og de aller fleste klarer det fint! Spør oppdretter om de kan venne valpen til flylyde og boksen den skal være i :)

Her er jeg helt uenig. Det handler ikke for valpen om å være "tøff", men overlevelsesinstinktene selvfølgelig. Valper og unghunder er veldig avhengig av å ha noen rundt seg for å føle seg trygge. Ja - "alt går" og mange "overlever" ditt og datt, men spørsmålet er i mine øyne etisk: hva slags start på livet ønsker man at valpen skal få, og vil man i det hele tatt vurdere denne formen for transport (gjelder hele  hundens liv).

Jeg har sett og møtt mange nok valper, unghunder (og voksne) til å argumentere mot at det slettes ikke går like bra med alle. Noen statestikk på dette har hverken du eller jeg, og jeg aner heller ikke hvor mange som har problemer med dette siden få også ville oppsøkt hundetrener når de har problemer med hunden sin.

Man skal være veldig klar over at valper og unghunder (faktisk inntil de er 2 år gamle), fremdeles også har fryktperioder. Skjer det ting som skremmer hunden særlig i disse periodene vil traumene sette seg enda mer i hunden, og dermed bli mye vanskeligere å jobbe med.

For TS sin del tenker jeg at det er to valg man må ta:
1. Tar jeg sjansen?
2. Ønsker jeg å utsette valpen min for dette (etisk)?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...