my_destiny Skrevet 12. juni 2016 #1 Skrevet 12. juni 2016 Litt bekymret her jeg sitter nå. Mannen har malt terrassen for noen dager siden (med oljemaling) og da klarte jeg selvfølgelig å tråkke i malinga. Gikk ca 10 minutter før jeg fikk vasket det av. Nå, flere dager etterpå ser jeg at det fortsatt sitter fast maling under foten. Ganske nervøs for opptak av løsemidler gjennom huden. Går det bra siden jeg fikk vasket av det meste med en gang? Noen som vet hvor farlig det er med malingssøl på huden og hvor fort det opptas hvor mye som er skadelig og hvilke skader er det evt. snakk om?
stan Skrevet 12. juni 2016 #2 Skrevet 12. juni 2016 Det er svært lite som går inn via huden. Det skader huden litt, løser fett i hudcellene. Siden du vasket det ganske fort, forsvant de fleste stoffene. De som er igjen sitter fast, og går ingen steder. Hverken inn i kroppen eller lar seg vaske av. Det vil falle av etter som huden fornyer seg. Løsemidler er farlige når de pustes inn. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #3 Skrevet 12. juni 2016 Sett foten i varmt fotbad med grønnsåpevann. Alle stoffer vi smører på huden blir tatt opp i kroppen via blodbanene. Hvor skadelig dette er i forhold til alt nannet vi utsetter oss for, kan vel knapt noen svare deg seriøst på. Anonymkode: 65918...7aa
Gjest Sunhands Skrevet 12. juni 2016 #4 Skrevet 12. juni 2016 12 minutter siden, stan skrev: Det er svært lite som går inn via huden. Det skader huden litt, løser fett i hudcellene. Siden du vasket det ganske fort, forsvant de fleste stoffene. De som er igjen sitter fast, og går ingen steder. Hverken inn i kroppen eller lar seg vaske av. Det vil falle av etter som huden fornyer seg. Løsemidler er farlige når de pustes inn. Hvordan kan du si at lite tas opp gjennom huden? Det stemmer jo ikke. Huden er et viktig organ i så måte, og det er derfor utviklet f.eks. plaster for prevensjon eller smertestillende. Men det er umulig å si hvor mye som er tatt opp. Samtidig er det slik at det helst er et problem med jevnlig eksponering, ikke at man får maling på seg en enkelt gang. Det gir ikke den store påvirkningen hvis man sammenligner med andre eksponeringer.
stan Skrevet 12. juni 2016 #5 Skrevet 12. juni 2016 4 minutter siden, Sunhands skrev: Hvordan kan du si at lite tas opp gjennom huden? Det stemmer jo ikke. Huden er et viktig organ i så måte, og det er derfor utviklet f.eks. plaster for prevensjon eller smertestillende. Men det er umulig å si hvor mye som er tatt opp. Samtidig er det slik at det helst er et problem med jevnlig eksponering, ikke at man får maling på seg en enkelt gang. Det gir ikke den store påvirkningen hvis man sammenligner med andre eksponeringer. Du kan jo prøve å ta litt alkohol på huden, og se hvor full du blir. Maling er vanligvis enten oljebasert eller vannbasert. Vannbasert vil huden stoppe greit. Oljebasert kan variere, men med den eksponeringen TS nevnte,totalt ufarlig. Ingenting som rekker inn i blodbanen.
Gjest Sunhands Skrevet 12. juni 2016 #6 Skrevet 12. juni 2016 28 minutter siden, stan skrev: Du kan jo prøve å ta litt alkohol på huden, og se hvor full du blir. Maling er vanligvis enten oljebasert eller vannbasert. Vannbasert vil huden stoppe greit. Oljebasert kan variere, men med den eksponeringen TS nevnte,totalt ufarlig. Ingenting som rekker inn i blodbanen. Jo, du kan ta opp løsemidler i maling gjennom huden der den inneholder dette. Deriblant kan metanol tas opp gjennom huden. Som jeg skrev har ikke enkelteksponeringer betydning, men det stemmer ikke at det ikke kan tas opp gjennom huden. Og da går det til blodbanen og kan lagres i f.eks. fettvev. Løsemidler er ikke kun farlige når de pustes inn, men kan også være det når man får de på huden. Ikke så relevant for TS som har tråkka i maling én gang, men det er jo greit at det som står i tråden stemmer.
my_destiny Skrevet 12. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 12. juni 2016 Ser jeg har glemt å skrive at jeg er gravid i 6.mnd. Er altså barnet i magen jeg er bekymret for.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #8 Skrevet 12. juni 2016 Slapp av. Så lenge du ikke har badet med hele kroppen i malingsbøtta, eller innhalert løsemidler over tid så er det ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 1a73d...3d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå